سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح مرکز توسعه فناوری‌های توانبخشی از راه دور

محققان دانشگاه صنعتی شریف "مرکز توسعه فناوری‌های توانبخشی از راه دور‌" را راه‌اندازی کردند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،فرآیند‌های توانبخشی از جمله خدمات ضروری درمانی برای دسته وسیعی از بیماران اعم از سکته مغزی، پارکینسون، ضایعات نخاعی، ام اس و فلج مغزی است که با توجه به روند افزایشی جمعیت سالمندان در کشور، افزایش بهره وری آن از ضروریات جدی است.

بهره گیری از فناوری به عنوان یکی از راهکار‌های مهم در راستای افزایش بهره‌وری از نیروی انسانی این حوزه مد نظر قرار دارد. فناوری توانبخش از راه دور می‌تواند بخش مهمی از خدمات درمانی و ارزیابی بیماران نیازمند به توانبخشی را به محل زندگی بیمار منتقل کرده و از این طریق کاهش قابل توجهی در هزینه‌های مادی و معنوی درمانی ایجاد کند.

طرح تاسیس و راه اندازی مرکز جهت توسعه فناوری‌های توانبخشی از راه دور در قالب یک طرح کلان فناوری و با حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات جواد موفقیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف انجام پذیرفته است.

هدف این مرکز توسعه فناوری‌های لازم و الگو‌های موفق بکارگیری توانبخشی از راه دور به منظور تکثیر و بهره برداری در نظام سلامت کشور است. فناوری‌های اصلی مورد استفاده در توانبخشی از راه دور عبارتند از واقعیت مجازی، سنجش حرکات بدن، بازیسازی، بیوفیدبک، بیومکانیک و فناوری‌های ارتباط اینترنتی است. توسعه بستر این فناوری‌ها مرهون ایجاد تیم‌های بین رشته‌ای متشکل از فناوران و متخصصین بالینی است.

به عنوان اولین دستاورد این مرکز، بسته توانبخشی از راه دور مخصوص بیماران پارکینسون در این مرکز توسعه یافته و بر روی بیش از ۱۰۰ بیمار مورد استفاده قرار گرفته که نتایج آن در نشریات بین المللی در دست انتشار است. خدمات توانبخشی از راه دور برای این دسته از بیماران در حال حاضر در کلینیک مرکز در حال ارائه بوده و مذاکرات مربوطه برای ارائه این خدمات در مراکز درمانی دو دانشگاه علوم پزشکی دیگر در تهران در حال انجام است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.