سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعرفه ۴۰ درصدی واردات تایر سواری اصلاح شود/ کمبود تایر کامیونتی و نیسان‌باری به علت عدم تخصیص ارز دولتی

دبیر انجمن واردکنندگان تایر گفت: با اعمال تعرفه بالا برای واردات تایر و همچنین عدم تامین نیاز کشور توسط تولیدکنندگان، شاهد کمبود و افزایش قیمت بعضی از سایز‌های تایر سواری هستیم.

سیدمحمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات واردکنندگان تایر سواری گفت: ارز تخصیص یافته به واردکنندگان تایر سواری از نوع ارز نیمایی حاصل از صادرات است که این موضوع مشکلاتی برای واردکنندگان ایجاد می‌کند.

افزایش قاچاق تایر به علت شرایط سخت واردات

عابدینی در ادامه با بیان اینکه اعمال تعرفه ۴۰ درصدی بر واردات تایر سواری باعث از بین رفتن صرفه اقتصادی برای واردکنندگان شده است، اظهار داشت: به طور کلی تاجر تا زمانی که تجارت برای او سودآور نباشد، اقدامی برای واردات نخواهد کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی واردکنندگان امکان رقابت ندارند، عنوان کرد: با تصمیمات گرفته شده، قاچاق تایر افزایش پیدا می‌کند، چرا که کمبود در برخی از سایز‌های تایر از ظرفیت تولیدکنندگان خارج است و آن‌ها امکان پوشش بازار را ندارند.

عدم تولید بعضی از سایز‌های تایر سواری در کشور

وی تصمیمات وزارت صمت را بر خلاف حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: رویه فعلی موجب افزایش تمایل به قاچاق خواهد شد، چرا که در حال حاضر رینگ‌های سواری مورد نیاز در کشور از سایز ۱۳ الی ۲۱ است، اما تولیدکنندگان بر رینگ‌های ۱۳، ۱۴، و ۱۵ متمرکز شدند و حتی در مورد همین سایز‌ها نیز دچار کمبود هستیم.

میرعابدینی با بیان اینکه رینگ‌های سایز ۱۸ به بالا در کشور تولید نمی‌شوند، اظهار داشت: نه تنها کمبود در این سایز‌ها مشهود است، بلکه حتی در تامین ساده‌ترین سایز تایر، یعنی سایز ۱۳-۶۵ که مختص به پراید سواری است نیز مشکلاتی وجود دارد و افزایش قیمت این سایز، نشان‌دهنده عدم تناسب عرضه و تقاضا است.

اختلاف قیمت ۷۰ درصدی تایر داخلی و وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان تایر در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که واردکنندگان به دنبال ارز دولتی نیستند، افزود: با توجه به محاسابات انجام شده، حتی اگر تعرفه واردات به ۵ درصد کاهش یابد، هنوز هم قیمت تایر‌های بی‌کیفیت چینی تفاوت  ۲۰ تا ۳۰ درصدی با برند‌های داخلی خواهند داشت و با قیمت بالاتری عرضه خواهند شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد یک حاشیه امن ۲۰ الی ۳۰ درصدی برای تولیدکنندگان داخلی کافی باشد. در حال حاضر این اختلاف قیمت نزدیک به ۷۰ الی ۸۰ درصد می‌شود و به معنای دیگر در حق مصرف‌کنندگان نهایی اجحاف شده و اکثر افراد توانایی خرید تایر جدید را ندارند.

این مقام صنفی با اشاره به دیگر تبعات تعرفه ۴۰ درصدی واردات تایر، گفت: با وجود این تعرفه بالا، عایدی دولت از طریق گمرک بسیار کاهش می‌یابد چرا که به علت کاهش واردات و عدم انگیزه تجار برای واردات قانونی، قاچاق افزایش خواهد یافت و در این شرایط دیگر خبری از پرداخت مالیات و حقوق گمرکی نخواهد بود.

سود ۵۰ درصدی قاچاقچیان در مقایسه با واردکنندگان

عابدینی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق به صورت فعلی امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: تنها با اصلاح فرآیند‌های پیش‌بینی شده می‌توان از این امر جلوگیری کرد، اما در شرایط فعلی سود کالای قاچاق ۵۰ درصد بالاتر از واردات رسمی است.

وی با اشاره به نحوه ورود تایر قاچاق به کشور گفت: در حال حاضر ورود کالای قاچاق از طریق مبادی رسمی و به اصطلاح ته‌لنجی صورت می‌پذیرد که این امر نشان از عدم برخورد مناسب با پدیده مخرب قاچاق است.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با اشاره به تخصیص ارز دولتی به تایر سنگین، اظهار داشت: در بخش تایر سنگین حدود ۶ ماه است که ارزی به واردکنندگان اختصاص پیدا نکرده است، بعضی می‌گویند که علت عدم تخصیص ارز به دلیل وجود تایر مازاد نیاز در کشور است که این موضوع نیز صحیح نیست، چرا که در بعضی از سایز‌ها به خصوص سایز ۱۶ کامیونتی و نیسان باری دچار کمبود و افزایش قیمت هستیم.

عدم علاقه حضور برند‌های معتبر تایر در بازار ایران

وی در پاسخ به چرایی عدم ثبت اسناد فروش تایر‌های سایز سواری در سامانه جامع تجارت گفت: برای ثبت این اسناد اراده‌ای وجود ندارد چرا که این تایر‌ها با ارز نیمایی وارد می‌شوند، به عبارت دیگر کالا‌هایی که ارز دولتی به آن اختصاص پیدا می‌کند در سامانه ثبت می‌شوند.

عابدینی در پایان با اشاره به عدم واردات تایر با برند معتبر گفت: تحریم‌های اقتصادی از دلیل اصلی عدم واردات این تایر‌ها است. چرا که به دلیل ارزش افزوده پایین بازار ایران برای برند‌های معتبر اروپایی، آن‌ها به راحتی از حضور در بازار ایران صرف نظر می‌کنند.

 انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.