سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانستنی‌های حقوقی؛

در چه صورتی جنین از متوفی ارث می‌برد؟

یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: جنین در صورتی از متوفی ارث می برد که نطفه او حین فوت مورث منعقد بوده و زنده هم متولد شود.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: ارث در لغت به مفهوم انتقال غیرقراردادی مالی، از شخص به دیگری بوده و به معنای باقی‌مانده مال نیز است.

او ادامه داد: در عالم حقوق مقصود از ارث، انتقال مالکیت اموال میت پس از فوت به ورّاث او است. قانونگذار کسی را که ارث می‌برد وارث؛ متوفی را مورّث، و اموال و دارایی متوفی در حین فوت وی را، ترکه می‌نامد.

این کارشناس دادگستری بیان کرد: شاید این ذهنیت برای بسیاری از افراد باشد که جنین از متوفی ارث نمی‌برد، اما این ذهنیت اشتباه است به همین دلیل قصد داریم در خصوص این موضوع توضیح دهیم.

آقایاری در خصوص نحوه ارث بردن جنین از متوفی اظهار کرد:  قانون مدنی جنین را در صورتی دارای حقوق میداند که زنده متولد شود و ارث بردن هم از این قاعده مستثنی نیست. قانون مدنی مقرر میدارد: «شرط وراثت، زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد در صورتی ارث میبرد که نطفه او حین فوت مورث منعقد بوده و زنده هم متولد شود، اگرچه فورا پس از تولد بمیرد».

او در مورد شروط تعلق ارث به جنین نیز بیان کرد: شرط اول نطفه جنین در زمان مرگ جنین مورث منعقد بوده باشد، چراکه اگر تاریخ انعقاد نطفه، پس از مرگ مورث باشد می‌توان گفت جنین در زمان مرگ جنین موجود نبوده است، شرط دوم این است که جنین زنده متولد شود  اگرچه فورا پس از تولد بمیرد.

این کارشناس دادگستری افزود: به موجب ماده ٨٧٨ قانون مدنی ایران "هرگاه در حین فوت مورث، حملی وجود داشته باشد تقسیم ترکه صورت نمی‌پذیرد تا تکلیف جنین روشن شود. " چنانچه جنین مانع ارث بردن وراث دیگر شود مانند فرضی که تنها فرزند متوفی باشد، برادران و خواهران متوفی، اگر جنین زنده به دنیا بیاید از ارث محروم می‌شوند، ولی اگر جنین مانع ارث نباشد مانند آنکه متوفی دارای فرزندان دیگری نیز باشد، معادل سهم دو پسر را برای آن کنار خواهند گذاشت.

آقایاری در پایان در خصوص اداره سهم الارث جنین تا پیش از تولد گفت:  اداره سهم‌الارث جنین به عهده، ولی یا وصی منصوب از جانب پدر و جدپدری است. اگر جنین، ولی یا وصی نداشته باشد، دادگاه صالح برای اداره سهم‌الارث او، امین معین می‌کند. البته سمت امینی که برای حفظ اموال جنین معین شده است، پس از تولد طفل زائل می‌شود.
 
انتهی پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.