سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تغییر نگرش حمیدرضا شکارسری در نگارش جدیدترین کتابش

حمیدرضا شکارسری کتاب جدیدش را با عنوان «تاریخچه فشرده شعر نو» در دست نگارش دارد.

حمیدرضا شکارسری شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اثر در دست نگارشش گفت: کتاب جدیدی که در دست نگارش دارم کتاب «تاریخچه  فشرده  شعر نو» است. کار روی این کتاب از این جهت بسیار سخت است که پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان «فشرده» را روی آن گذاشته است.

وی افزود:این کتاب باید در ۸۰ صفحه نوشته شود و ۹۰ سال شعر را از پیش از نیما یوشیج تا امروز در هشتاد تا صد صفحه بیان کند. مطمئنا پس از انتشار آن حرف و سخن‌های زیادی درباره‌ کتاب بیان می‌شود از جمله اینکه چرا به  موضوع خاص در کتاب پرداخته نشده است. اینکه کتاب باید به صورت فشرده نوشته شود کار را برای مخاطب آن سخت می‌کند.

شکارسری بیان کرد: امیدوارم کتاب «تاریخچه‌ فشرده‌ شعر نو» حداقل بتواند مرجع خوبی برای مخاطبان نوجوان کتاب باشد و آن‌ها را با تحولات و جریان‌های شعری در عرصه‌ شعر نو آشنا کند. مجموعه شعرم با عنوان «لبخند تلخ مونالیزا» مجموعه‌ شعری مرکب از ۵۰ تا ۶۰ شعر است که در انتشارات هزاره‌ ققنوس منتشر شد؛ این شعر‌ها در واقع به نوعی رویکرد ضد جنگ دارد.

این شاعر ادامه داد:برای شاعری که پیشینه‌ شعری و آغاز شاعری اش با شعر‌های جنگ و دفاع مقدس بود انتشار کتاب «لبخند تلخ مونالیزا» نوعی تغییر است. شاید بسیاری از دوستان من انتشار این کتابم را نوعی عقب گرد بدانند، باید بپذیریم دیدگاه‌های هر فردی نسبت به هر قضیه‌، ممکن است در زمان ۱۰ ساله‌ عمرش تغییر کند. باتوجه به حوادثی که در یک دهه‌ گذشته  در منطقه  و جهان به وجود آمد،ترجیح دادم با توجه به شرایط به موضوع دیگری غیر از جنگ بپردازم.

شکارسری گفت: کتاب «استمرار تازگی» مجموعه‌ نقدهایم است که در انتشارات ایهام چاپ شد. در آن ۱۰ شاعر مطرح معاصر را از جمله شاملو، سیمین بهبهانی، طاهره صفارزاده، سهراب سپهری و شاعرانی از این دست بررسی کردم، کارنامه‌ شعری آن‌ها در این کتاب نقد و بررسی شد؛ کتاب دیگرم مجموعه‌ عاشقانه‌ «رنوی پیر قرمز» است که در انتشارات سیب سرخ منتشر شد. این کتاب ۵۰ شعر عاشقانه را دربرمی گیرد و در قالب شعر نو سروده شده است؛ این شعر‌ها حاصل ۱۰ تا پانزده سال تجربه‌ شعری ام است و تعدادی از این شعر‌ها پیش از این منتشر شده بود.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.