وی انتظار را به عنوان عملی خاص توصیف و ابراز کرد: انتظار یک عمل خاص است، عمل انتظار یک حالت است یک آرایش برای اعمال و رفتار انسان، برای تبیین درست این مفهوم باید بگویم، اگر قرار است میهمانی به خانه ما بیاید حتما برای آمدنش تدارکاتی در نظر می گیریم لذا منتظران نیز برای ظهور دست به اعمالی می زنند که از آن می توان به عنوان آرایش اعمال نام برد.
قنبریان ویژگیهایی فرد منتظر را اینگونه شرح داد: اگر ما منتظر ظهور یک ولی معصوم خدا هستیم و به وعده حتمی خداوند ایمان داریم باید رویکردی مهم را در پیش بگیریم. منتظران امیدوارانه زندگی کرده و نگرانی و یاس از زندگیشان رخت بر میببندد و بطور طبیعی تلاش میکنند تا در مسیری حرکت کنند که همراهی با ظالم نداشته باشند، آنان تلاش دارند تا در مقابل ظلم بایستند.
وی اهمیت و جایگاه انتظار از نگاه «پیامبراکرم(ص)» را مورد بررسی قرار داد و ابرازکرد: «پیامبر اکرم(ص)» پیرامون اهمیت انتظار میفرمایند: وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ برترین عبادت انتظار فرج است. این امر بیانگر ارزش انتظار است، عملی که منحصر به چند کار خاص نمی شود و البته منتظر واقعی همه روزها را به امید و انتظار فرج «امام زمان(عج)» میگذراند.
وی افضل اعمال یک منتظر را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: برترین اعمال یک منتظر در پیش گرفتن یک نگاه کلی در انتظار است، بدین ترتیب که مجموعه اعمالی برای انتظار باید در پیش گرفته شود، شما صرفا با دادن صدقه و خواندن دعا به تنهایی برای سلامتی «امام زمان(عج» به عنوان منتظر شناخته نخواهید شد.
قنبریان دعا برای «امام زمان(عج)» را دارای قالب و قلب دانست و اظهار کرد: زیارتها و دعاهایی همانند زیارت آل یاسین همچنین بیان ذکر صلوات به عنوان آسانترین و تاثیرگذارترین دعاهای قالب برای ظهور «امام زمان(عج)» محسوب میشوند، اما قلب دعا که از اهمیت بالایی برخوردار هست همان حالت تزرع واقعی محسوب میشود.
قنبریان خاطرنشان کرد: اگر خداوند غیبت را ایجاد کرده است به طور حتم مصلحتی وجود داشته است، اگر قرار است ظهور سرعت بخشیده شود باید دعایهایی واقعی که از قلب انسان جاری می شوند بر زبان فرد منتظر جاری شود.
منبع: میزان
انتهای پیام /