سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نحوه صحیح گرم کردن موتور خودرو در زمستان

یکی از موضوعاتی که همواره بین دارندگان وسایل نقلیه مورد بحث بوده، به میزان گرم کردن خودرو قبل از حرکت در روز‌های بسیار سرد زمستان مربوط می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی اعتقاد دارند که بلافاصله بعد از استارت زدن باید شروع به حرکت کرد، زیرا این کار باعث می‌شود که گرما بهتر انتقال یافته و اجزای مختلف سریع‌تر گرم شوند.

برای درک بهتر این مسئله خودمان را جای ماشین قرار دهیم! تصور کنید که ساعت‌ها در هوای سرد بی حرکت ایستاده‌اید و قرار است که یک‌باره شروع به دویدن کنید! انجام چنین کاری بدون شک سلامتی شما را تهدید خواهد کرد و این شرایط برای ماشین بیچاره، سخت‌تر از آنی است که فکرش را بکنید.

برای روشن شدن موضوع، بیایید تا حال و روز ماشین را در دقایق اولیه استارت زدن در هوای سرد بررسی کنیم. برای به حرکت درآوردن یک خودرو، صد‌ها قطعه‌ی مختلف با سرعت متفاوت حرکت می‌کنند. مثلا زمانی که عقربه دور شمار عدد ۲۰۰۰ را نشان می‌دهد، پیستون و شاتون‌ها ۲۰۰۰ بار در دقیقه بالا و پایین می‌روند!

در نتیجه‌ی این حرکات سریع، اصطکاک شدیدی ایجاد می‌شود که در اینجا روغن، وظیفه‌ی کاهش اصطکاک و حرارت را بر عهده دارد.

روغن موتور با فرمولی که دارد، در هوای سرد هم به وظیفه‌اش عمل می‌کند؛ ولی در دمای زیر صفر، روغن سفت‌تر خواهد شد و در نتیجه مدت کوتاهی طول می‌کشد که تمام قسمت‌ها به درستی روغنکاری شوند.

ماشین‌های کاربراتوری را یادتان هست؟ برای روشن کردن‌شان در هوای سرد نیاز به یک متخصص داشتیم، چقدر گاز بدهیم که خفه نکند، ساسات را چقدر بکشیم و…، ولی اتومبیل‌های انژکتوری اهل حساب و کتاب هستند و به‌صورت خودکار همه چیز را تنظیم می‌کنند.

یک موتور انژکتوری سالم در دمای زیر صفر با یک استارت روشن می‌شود، ولی در این شرایط ECU (مغز الکترونیکی ماشین) برای خاموش نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتور‌ها می‌دهد، همین سوخت زیاد روغن را از دیواره سیلندر‌ها شستشو می‌دهد و در نتیجه اصطکاک بین پیستون و دیواره سیلندر‌ها افزایش پیدا می‌کند!

این شرایط تا زمانی که دمای پیشرانه تا حدود ۴۰ درجه برسد همچنان ادامه دارد، ولی همچنان عنوان کردیم که روغن موتور در دمای زیر صفر غلظت بیشتری دارد و کمی زمان می‌برد که روغن رسانی را به درستی انجام دهد.

۱-بسته به دمای هوا، اجازه دهید موتور بین ۱ تا ۲ دقیقه به صورت درجا کار کند.

۲-سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و دور موتور را تا رسیدن پیشرانه به دمای مطلوب به آرامی بالا ببرید.

۳- ۲ دقیقه ابتدایی شروع به حرکت، از دور موتور بالاتر از ۲۰۰۰ اجتناب کنید.

۴-فراموش نکنید که علاوه بر موتور، سایر قسمت‌های مکانیکی خودرو هم نیاز به گرم شدن دارند. این قطعات شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک فنر‌ها می‌شود.

در سرد‌ترین شرایط دمایی، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی، خودروی شما به دمای ایده‌آل می‌رسد.

۵-بخاری را روشن کنید و از رانندگی در هوای سرد زمستانی لذت ببرید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
درجا کار کردن ماشین اصلا خوب نیست
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
درجا کار کردن ماشین اصلا خوب نیست یه بنده خدای می گفت ماشین که روشن شد بادنده یک دور موتور رو ۵الی ۶ باشه چند دقیقه بری موتور گرم میشه
شهروند
۰۳:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
ازاطلاع رسانی شمامتشکرم.
محمد
۰۳:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
داداش بخدا قسم من هیچی نفهمیدیم
ناشناس
۰۱:۴۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
خوب
فرناز شایان
۲۳:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام . خیلی خیلی خوب بود .‌ما خانمها که صبح زود تو هوای سرد باید بریم؟ بیرون راهنمایی خوبی بود
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اموزنده و مفید
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
پایگاه امریکا را ویراژ یک هواپیمای جنگنده بومی ...بزن برو
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
وقتی خودرو با در حالت فشار حرکت میکنه ، امپر حرارت میره بالا و گرمتر میشه
وقتی دنده ازاد هست خودرو وقتی روشن هست دیر گرم میکنه
پس اینها دلیل خوبی هست که خودرو در حالت حرکت زود تر گرم میشه
خیرخواه
۱۹:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
ممنون خیلی خوب
استاد برق
۱۹:۳۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
نظر بنده دو سه دقیقه در جا کار کند بهترین روش میباشد
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
میبایستی حداقل ۲الی۳ دقیقه درجا کارکنه تا روغن به انگشتی ها برسه چون درزمستان روغن سفته چون من چندین ساله ازین روش استفاده میکنم درهوای خیلی سرد
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
باسلام
سوالی در رابطه با بخشی از متن بالا :

((دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتور‌ها می‌دهد، همین سوخت زیاد روغن را از دیواره سیلندر‌ها شستشو می‌دهد))

مگر رینگ روغنی اجازه می دهد که روغن به محفظه احتراق بالای پیستون منتقل شود؟ که بنزين بتواند روغن را شست‌وشو دهد؟
مختاری
۱۵:۳۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام به اندازه مدت زمانی که پاک کردن شیشه جلو اتومبیل زمان میبرد کفایت میکند خودرو درجا کار کند.
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
تمام افرادی که جدیدا آموزش رانندگی دیدند در جلسات اموزش شنیده اند که نباید اتومبیل درجاکارکنه چون ماشین را خراب میکند.کارشناسای تعمیراتومبیل هم تایید میکنتد
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
کارسناس مکانیک ماشین،در جلسه عملی توجیهی کلاس اموزش رانندگی به ماگفت اصلا نباید ماشین درجا کارکنه این خودش اسیب رسان هست.بلکه باید اهستت وبدون گازدادن حرکت کنید تا ماشین ظرف ۱۰دقیقه خودش کم کم گرم بشه.کارشناس شما این اطلاعات اشتباه را ازکجا اورده؟نکنه خودش تعمیرگاه ماشین داره ومیخواد با خراب کردن ماشینهای مردم،کاسبیش رونق بگیره؟!هان؟!!!
مهدی
۱۴:۳۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
ممنون.عالی‌
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
میشود لذت برد اگه بنزین اجازه بدهد
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام دستان -- بعد از روشن شدن خودرو عقربه دور موتور کمی بالا میرود و بعد از یک یا دو دقیقه به جای خود برمیگردد... به سلامتی حرکت کنید.
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
همون یک تا دو دقیقه درجا کار کنه برا ماشین مفیدتره.!!من امتحان کردم سالها مشکلی هم پیش نیومده خدارا شکر.
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام برای من هم کنگ بود این موضوع بلاخره چه شد روشن کنیم و منتظر گرم شدن باشیم یا به محض روشن حرکت کنیم۰ ممنون
کیو مرث
۱۲:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام.خوب گوش کنید.در زمستان موتور خودرو اول باید ترمو ستات داشته باشد که زودتر گرم شود چون ماهمیشه عجله دارییم خصوصا صبح.موتور باید خوب گرم شود لا اقل بزاریم آمپر یکم بیاد بالا(خواهشن به موتور خودرو رحم کنید).حالا که گرم شد یواش یواش حرکت کنید تا گیر بکس و بقییه قطعات مثل بلبرینگ چرخها ولاستیکها و....هم اآسیب نبینند .تمام
علی
۱۲:۱۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
راننده ای که اطلاعات نداشته باشد و راهنمایی و رانندگی که کیلوی گواهینامه دهد میشود وضعیت کنونی که بیشترین امار تلفات را این شغل می دهد
حسین مهری
۱۱:۲۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
متن شما عالی بود .ممنون بابت اطلاع رسانی خوب شما.
مهاجر
۱۱:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
دستمریزاد با این مطلب. انصافا اینقدر از این و اون نظرات متفاوت شنیدم دیگه نمیدونستم چی درسته چی غلط
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
ماشین من که تا یه دقیقه اول صبح درجا گرم نکنه خودش حرکت نمیکنه
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
من ماشین ندارم
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام حالا یک سوزن به خودت بزن یک جوالدز به ....
نقطه سره خط....
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
باتری چی شد ...
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام

جیر جیر
نه ساختیم نه باختیم انگار رنجیر ه انداختیم....
فلیتر روغن هوا
صابره کیوانفر
۰۷:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
عالی بود ممنون
علی سیف الهی اوشانی
۰۵:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام خیلی اموزنده وخوب بود.یک بار از روی ذهن من برداشته شد
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
هرکسی یه چیزی میگه
حمید
۲۰:۳۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
درجا کار کردن ماشین درست نیست،باید بلافاصله بعد از استارت حرکت کنیم اما بدون گاز دادن،یعنی ماشین باهم گازی که خودش میخوره حرکت کنه،،،،،،،
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
قبل از گرم شدن روغن هرگونه فشار به موتور باعث سایش رینگها و جداره سیلندر می شود ضمن اینگه اگر خودرو دارای گیربکس اتوماتیک باشد ، حتما نیاز به گرم شدن روغن گیربکس دارد .
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
از اون حرفا زدیا
دانیال
۱۲:۳۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اینجوری سر سیلند رو واشرت تیکه تیکه میشه بزرگوار حد اقل باید 30ثانیه صبر کنی
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
این درسته
رامین
۲۰:۰۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
تشکر
متن جالبی بود
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
بعضی می‌گویند در زمستان بلافاصله بعد استارت شروع به حرکت کنید
بعضی هم مثل شما...
آخر کدام یک درست می‌گویند؟
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
دقیقا . عده ای کارشناس می گویند نیاز به درجا کار کردن خودرو نیست کافی است آهسته چند دقیقه حرکت کند ماشین تا گرم شود
حسین
۱۴:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
در جا کار کردن ماشین در حد یکی دو دقیقه در اون شرایط سرد واجبه ولی خب اگه بلافاصله حرکت کنید هم ب شرطی که دورموتورو بالای ۲هزار نبرید مشکلی پیش نمیاد