البته بعد از اصلاح قیمت سوخت و اجرای سهیمه بندی بنزین بخشی از افزایش تقاضا به سمت خودروهای دوگانه سوز رفته است و تغییرات قیمتی در بازار این خودروها زیاد شده؛ در حالی که به گفته فعالان بازار، تولید این خودروها هم نسبت به خودروهای بنزینی کمتر است و هم فروشنده کمتری در بازار پیدا میشود.
برابری قیمت نفت و گاز دلیل گرانی دوگانه سوزها
امیرحسین کاکایی یکی از کارشناسان حوزه خودرو است که درباره تحولات قیمت خودروهای دو گانه سوز میگوید: نزدیک شدن قیمت گاز و بنزین در دهه ۷۰ تا ۸۰ موجب شد تا تولید و توسعه خودروهای گازسوز آن طور که طبق برنامه تولید بود انجام نشود بنابراین کمبود این خودروها در کنار افزایش قیمت بنزین موجب زیاد شدن تقاضا و گرانی خودروهای دو گانه سوز در بازار شده است.
این کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه در یک زمانی گفتند نیازی نیست که تمام خودروها گازسوز شود. در نتیجه طی ۱۰ سال قیمت گاز و بنزین به نوعی به هم نزدیک شد. علت اصلی آن این بود که قیمت بنزین را سالها ثابت نگه داشتهاند و قیمت گاز به تدریج افزایش یافته بود و به بنزین نزدیک شده بود که در نتیجه در سالهای اخیر افراد به سمت خودروهای گازسوز نرفتهاند و تولید این خودروها کاهش یافت؛ چرا که خودروساز خودرویی را تولید میکند که متقاضی داشته باشد و به دلیل این که تقاضا برای این خودرو کاهش یافت تولید آن نیز روند نزولی داشته است.
او ادامه داد:، اما پس از سهمیهبندی بنزین استقبال از این خودروها افزایش یافت، در نتیجه تولید این خودروها دیگر به صرفه است. اختلاف قیمت سوخت گاز و بنزین بسیار زیاد است. به همین دلیل مردم استقبال بیشتری از خودروهای دوگانه سوز میکنند.
خودروهای دوگانه را گران بخرید ضرر میکنید
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو هم سهیمه بندی و گرانی قیمت بنزین را دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز عنوان کرده است.
سعید موتمن اظهار داشت: کسانی که در شرایط فعلی با ٢٠ میلیون تومان اضافه قیمت خودروی دوگانه سوز میخرند قطعا در آینده متضرر خواهد شدند. چون این قیمت قیمت واقعی چنین خودرویی در مقایسه با خودروی تک سوز نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر و متاثر از سهمیه بندی شدن سوخت، برخی افراد مثلا افراد مسافرکش و ... با توجه به نوع استفاده از خودرو و مصرف ماهیانه بنزین خود ترجیح میدهند که خودروی دوگانه سوز بخرند و این موضوع تقاضا برای چنین خودروهایی رو بالا برده است و صاحبان و فروشندگان این گونه خودروها هم طبعا به واسطه تقاضا و کشش بازار قیمت را افزایش داده اند یا ترجیح میدهند که خودرو را برای خود نگهدارند.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: از آن سو متقاضی خودروی دوگانه هم با بررسی قیمتهای کنونی و وضعیت بازار و با درنظر گرفتن نیاز خود با پذیرفتن قیمتهای کنونی بازار و بدون توجه به آینده اقدام به خرید میکند که قطعا در بلندمدت متضرر خواهد شد.
اختلاف قیمت خودروهای تکسوز و دوگانهسوز حباب است
رئیس اتحادیه فروشندگان خودروهای داخلی اضافه کرد: قطعا درصدی زیادی از اختلاف قیمت حال حاضر خودروی تک سوز و دوگانهسوز حباب است و تاثیر روانی جو کنونی، وگرنه اختلاف قیمت واقعی این دو نوع خودرو حداکثر ٣-٤ میلیون تومان است و منطقا نباید بیشتر باشد.
موتمن یکی از اصلیترین دلایل رکود کنونی بازار خودرو را نوسانات ارزی ناشی از تحولات منطقهای دانست و تصریح کرد: به دلیل این نوسانات فروشنده و همین طور خریدار نمیتوانند برای فروش و خرید کالا تصمیم بگیرند. وقتی ثبات ارزی در کشور حاکم شود به طور اتوماتیک بازار هم راه میافتد و رونق میگیرد.
این کارشناس خودرو با اشاره به اختلال در عرضه و تقاضا در بازار خودرو گفت: وقتی قیمت ارز بالا میرود، خریدار با توجه به تجربههای قبلی و نوسانات نرخ ارز به امید کاهش قیمت ارز، خرید خود را انجام نمیدهد و تقاضا کاهش مییابد. وقتی قیمت ارز کاهش پیدا میکند، برعکس فروشنده به امید افزایش قیمت عرضه به بازار را متوقف میکند. این بلاتکلیفیها باعث رکود در بازار و اختلال در روند طبیعی عرضه و تقاضا میشود.
او ادامه داد: برای مثال در طول هفته گذشته، قیمت دلار از ١٤.٢٠٠ به ١٣.٣٠٠ تومان رسید و ٩٠٠ تومان کاهش یافت. طبیعی است که سرمایه گذاری امکان برنامه ریزی و ریسک در چنین بازار و شرایط نوسانی را ندارد.
موتمن افزود: تجربه نشان داده است که حتی اگر سه ماه متوالی شاهد ثبات ارزی و ثابت ماندن قیمت دلار باشیم، عرضه و تقاضا رونق میگیرد و فروشنده و خریدار به بازار برمیگردند. این موضوع نه تنها برای بازار خودرو که برای برای تمام کالاها و ارکان بازار صدق میکند.
منبع: ایران آنلاین
انتهای پیام/