سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الفت‌پور در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

هزینه سنگین برای ورود به لیست یک جریان خاص سیاسی

فعال اصولگرا گفت: افرادی توانستند در لیست‌ها قرار بگیرند که از پس هزینه‌ها بر آمدند و بقیه اجازه حضور در لیست را پیدا نکردند.

محمدعلی الفت‌پور تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وجود افرادی که در قِبال پرداخت پول نام خود را در فهرست نامزدهای انتخابات قرار می‌دهند، گفت: این موضوع حقیقت دارد و چند نفر از اعضای شورای شهر تهران نیز اعلام کردند که جریان خاصی از آنها برای ورود به  لیست مبلغ بسیار سنگینی گرفته است.

او ادامه داد: علاوه بر این نامزدها و ستادهای این جریان خاص هزینه‌های تبلیغاتی نیز دارند که بخشی از آن را منابع پشت پرده تامین می‌کنند.

کسانی در لیست‌ها وارد شدند که توان پرداخت هزینه آن را داشتند

الفت‌پور افزود: در نهایت هم افرادی توانستند در لیست‌ها قرار بگیرند که از پس این هزینه‌ها برآمدند و بقیه اجازه حضور در لیست را پیدا نکردند و این هزینه سنگین به تایید دو الی سه نفر از اعضای شورای شهر هم رسیده، اما طبیعی است که در آستانه انتخابات خیلی به نفعشان نیست که این موضوعات را اعلام کنند.

فعال اصولگرا همچنین درباره تغییر موضع برخی نامزدها پس از ورود به مجلس گفت:  این مشکل از ناکارآمدی سیستم و ساز و کار نظام سیاسی ما است که به خصوص در موضوع انتخابات به گونه‌ای طراحی شده که نظارتی بر آن وجود ندارد. برای مثال ما مدعی هستیم که نظام سیاسی ما حزبی نیست، ولی در فرایند انتخابات کاملا حزبی عمل می‌کنیم، اما بعد از انتخابات مجددا همه چیز رها می‌شود و دیگر هیچ حزب و گروهی به رسمیت شناخته نمی‌شود و حتی اینها هیچ تعهدی برای ارائه گزارش  به مجموعه های حزبی هم ندارند. موضوعی که نشان‌دهنده نقص  ساختار سیاسی ماست که  معلوم نیست به صورت حزبی اداره می‌شود یا فردی.

تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: ما در آستانه انتخابات حزبی عمل می‌کنیم، اما بعد از انتخابات نظام سیاسی ما دیگر هیچ حزب و گروهی را برنمی‌تابد و ساز و کاری برای نقش آفرینی دقیق و صحیح احزاب و گروه ها و جریانات وجود ندارد، در نتیجه در مجلس شاهدیم که هم تعهدی به احزاب و گروه ها وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: امسال ائتلاف اصلاح طلبان، درون حزبی خواهد بود


در مجلس فعلی نمایندگان به هیچ حزبی پاسخگو نیستند

او تاکید کرد: البته من نمی‌خواهم دفاع کنم، بلکه معتقدم که  باید تکلیفمان را روشن کنیم که حزب گرا هستیم یا نیستیم؟ آیا مردم ما به افراد مستقل رای می‌دهند یا لیستی رای می‌دهند؟ اگر لیستی و بصورت حزبی رای می دهند قاعدتا باید فرآیند بعد انتخابات هم از آن هم بصورت لیستی و حزب باشد و فرآیندها با عقل جمعی جلو رود؛ بنابراین اینکه ما تا انتخابات لیستی عمل می‌کنیم اما بعد از آن هیچ لیست و حزبی را به رسمیت نمی‌شناسیم آفتی است که باید برایش برنامه ریزی شود.

الفت‌پور ادامه داد: ما شاهدیم که  یک نفر در یک لیست قرار می‌گیرد و بعد از انتخابات و ورود به مجلس هیچ تعهدی به هیچ کس و فردی ندارد و در انتخابات بعدی هم می‌بینید که مجددا در لیست ها قرار می‌گیرند که اینها تماما نشان دهنده ایراد در سیستم است.

فعال اصولگرا تشریح کرد: ما حداقل دو جناح شاخص به نام اصلاحات و اصولگرایان داریم که اعضای آن باید دست کم باید به این دو جناح متعهد باشند،  برای مثال فردی که از لیست اصولگراها رای می‌آورد و به مجلس می‌رود قاعدتا باید به اصول آن نیز پایبند باشد و اینکه بعد از رای آوردن هر کسی برای خود یک فرایند استقلالی را جلو می‌برد، این نوعی آفت است زیرا دیگر پاسخگو به هیچ کس نیست و با خود فکر می‌کند که استقلال رای دارد و نه به مردم، نه به نمایندگان و نه به احزاب نباید پاسخگو باشد؛ موضوعی که اصلا درست نیست  و ما نباید کسی را به مجلس بفرستیم و او احساس تام الاختیار بودن کامل کند.

او افزود: مجلسی که الان در کشورمان شاهد آن هستیم کاملا نماد چنین مجلسی است که نمایندگان آن نه به مردم و نه به جریان حزبی خودشان پاسخگو هستند، برای مثال یک جریان طرفدار شفافیت در مجلس است اما متوجه می‌شوید که  ۱۳۰ الی ۱۴۰  نفر نمی گذارند این رای شفاف باشد و واقعا باید پرسید روی چه حسابی چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ چرا درحالی که اینهمه امضا برای تصویب شفافیت آرا جمع شده در عمل می‌بینیم که این موضوع رای نمیاورد؟ موضوعی که نشان می‌دهد هرکس برای خود نظرات شخصی خود را دنبال می‌کند.


بیشتر بخوانید: خروج جبهه پایداری از ائتلاف اصولگرایان دروغ است/ اولویت این است که به یک لیست واحد برسیم


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چرا این قضیه پول دادن برای ورود درلیست اگر صحت دارد افشا نمیشود تا مردم برای رایدادن تکلیفشان رابدانند