وی افزود: بعد از آن هم آییننامههای متعددی برای مقابله با آلودگی هوای تهران وضع و در سال ۱۳۷۹ نیز نخستین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران بزرگ در هفت محور تدوین شد.
انصاری گفت: از سال ۷۹ به بعد که برنامه جامع هوای تهران تعیین شد، هر زمان که در چارچوب برنامه و قانون پیش رفتیم یعنی دستگاهها واقعا میخواستند کاری انجام شود، اقدامات خوبی صورت گرفت مانند حذف سرب از بنزین که که اوایل دهه ۸۰ انجام شد و همچنین استانداردسازی خودروها که باعث شد آلاینده مونوکسیدکربن در اواخر دهه ۸۰ کاهش یابد و به سطح سالم و پاک برسد.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر آلاینده شهر تهران و سایر شهرهای برزگ کشور، مربوط به ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است، گفت: در قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ تصویب شد موارد متعددی دخیل است و نمیتوان گفت کدام محورها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ آیا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بهتر است یا سوخت؟ آیا معاینه فنی مهمتر است یا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش صنایع آلاینده؟ چراکه همه این موارد به نوبه خود مهم هستند.
وی ادامه داد: از سال ۷۴ به بعد قوانین مختلفی وضع شده، ولی چرا هنوز هم با آلودگی هوا مواجه هستیم؟ چرا یک سال اوضاع بهتر از سالهای قبل است و در سال جاری که شرایط آب و هوایی تغییر کرده روزهای ناسالم بیشتر میشود؟ به عقیده بنده علت اصلی اجرا نشدن قانون است. ۱۸ دستگاهی که برای کاهش آلودگی هوا وظایفی بر عهده دارند باید قانون هوای پاک را به عنوان سند بالادستی بپذیرند و همه در چارچوب اجرای آن همکاری کنند؛ در این صورت قطعا وضعیت هوا به مراتب بهتر خواهد شد.
انصاری خاطرنشان کرد: اینکه دولت علیرغم همه مشکلاتی که دارد، حمل و نقل عمومی را باید در اولویت قرار دهد انتظار به جایی است ضمن اینکه باید هزینههایی که آلودگی هوا در حوزه اقتصادی، بهداشت و سلامت به ما تحمیل میکند نیز در نظر بگیریم در این صورت، کاهش آلودگی هوا یک موضوع اولویتدار محسوب میشود. در عین حال نمیتوان گفت این موضوع در اولویت دولت نیست ضمن اینکه کشورمان نیز شرایط خاصی دارد و در سالهای اخیر به واسطه تحریمها موانعی سر راه کشور قرار گرفته است.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: موضوع توقف و شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری مطرح شد، اما تبصرهای تعیین و مجوز پلاکگذاری ۴ هزار موتور کاربراتوری را صادر کردند. همچنین ضوابط توسعه استفاده از موتورسیکلتهای برقی نیز تدوین شد، اما عملیاتی نشد و هر دستگاهی مشکلاتی در تحقق آنها دارد و دستگاههای مربوطه نتوانستند به تکالیف قانونی خود عمل کنند.
وی افزود: اگر واقعا قانون هوای پاک که به نظر من قانون جامعی است به خوبی اجرا میشد روزهای ناسالم ما کمتر بود؛ بنابراین وضع قانون کافی نیست و اجرای آن اهمیت بیشتری دارد و همه ۱۸ دستگاه باید عزم راسخ داشته باشند البته در این بین مشارکت مردم هم نباید فراموش شود.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/