خصوصا اینکه از تعداد ساعات تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول در نظام جدید کاسته شده و از ۳۶ ساعت در هفته به ۳۰ ساعت کاسته شده است. چند درس هم وارد دوره متوسطه اول شده است که ناخوداگاه از ساعت درس زبان در این مقطع کاسته شده است. پیش از این درس زبان در اول و دوم و سوم راهنمایی تدریس میشد و از آنجا که عملا کلاس اول راهنمایی حذف شد و به ششم تغییر پیدا کرد، یک پایه دیرتر آموزش زبان آغاز میشود. حجم ساعتی که نیاز است تا دانش آموزان را به توانمندی مهارتی مورد نیاز برساند، بسیار بیش از این سعت را میطلبد.
در این زمینه همچنین بهناز شهنواز کارشناس مسائل آموزشی گفت: دانش آموزان سالهای بسیار زیادی است که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم در مدارس پذیرفته اند، ولی متاسفانه سرمایه گذاری خوبی روی آموزش زبان انگلیسی در آموزش و پرورش ما انجام نشده و کتابهایی به عنوان کتاب درسی به دانش آموزان معرفی میشوند، ولی در نهایت بازخورد خوبی ندارد.
کارشناس مسائل آموزشی درباره علت اینکه از آموزش زبان انگلیسی بازخورد مناسبی نداشته ایم اظهار کرد: به این دلیل که مراحلی که برای آموزش باید طی شود و پیگیریهایی که باید برای آن بشود که این زبان به عنوان زبان دوم آموزش داده شود و دانش آموزان به آن مسلط شوند صورت نگرفته است.
علاوه بر نظر متخصصان و صاحب نظران مبنی بر عدم کارایی مناسب آموزش زبان انگلیسی و عربی در مدارس والدین و دانش آموزان نیز از این وضعیت راضی نیستند و بعد از چندین سال آموزش آنها بلاخره پایشان به کلاسهای خصوصی آزاد برای فراگیری این زبان باز میشود.
تحول در برنامههای درسی عربی و انگلیسی اولویت آموزش و پرورش است
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره علت ناکارآمدی زبان انگلیسی و عربی در مدارس گفت: اصولا بنیادین تحول در آموزش و پرورش و اساسش تحول در برنامههای درسی است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: یکی از برنامهها برای تحول بنیادین آموزش و پرورش تحول در درسها و برنامه درسی زبان انگلیسی و عربی است.
حاجی میرزایی گفت: تحول در برنامههای درسی عربی و انگلیسی جز اولویتها و دغدغههای وزارت آموزش و پرورش است.
منبع: میزان
انتهای پیام/