این کارشناس اقتصادی افزود: تاکنون هر بودجهای که بسته ایم ۴۰ تا ۵۰ درصد متکی به درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد متکی به درآمدهای حاصل از واگذاریها و انتشار اوراق مالی و ۳۰ تا ۳۵ درصد وابسته به مالیات بوده که عدد ناچیزی است. همین موضوع نشان میدهد که هرگز به مالیات نگاه تنظیم گر و ایجاد کننده عدالت نداشته ایم و رویکرد این نظام عدالت محور نبوده است.
وی ادامه داد: مالیات در ادبیات جهانی سه رویکرد دارد که شامل درآمدمحوری، عدالت محوری و اشتغال و تولید محوری میشود؛ متأسفانه در نظام مالیاتی از دو رویکرد عدالت محوری و اشتغال و تولید محوری همواره غفلت شده است.
شقاقی شهری با بیان اینکه مالیات صرفاً در ادبیات جهانی برای بحث درآمدمحوری دولتها نیست، گفت: در دنیا بیش از ۸۰ درصد درآمد دولتها از مالیات است از این رو همیشه تبعیضهایی در این حوزه قرار میدهند و انواع مالیات بر ثروت، مجموع درآمد، حقوق و دستمزد و … را برای جلوگیری از افزایش شکاف طبقاتی وضع میکنند.
وی با تاکید بر اینکه هر که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد، اظهار داشت: نگاه دولت برای مالیات ۵ پلهای حقوق کارکنان منطقیتر و به عدالت محوری نزدیک تر است در حالی که مالیات دو پلهای خطر زیادی دارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: باید حقوقهای بالای ۳ میلیون تومان برای پرداخت مالیات طبقه بندی شوند اینکه قرار باشد مالیات کسانی که ۳ میلیون تومان حقوق میگیرند با کسانی که حقوق ۲۱ میلیون تومانی دارند برابر باشد، هم به نفع نجومی بگیران است و هم به هیچ عنوان به عدالت نزدیک نیست.
وی ادامه داد: تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس برای مالیات دوپله ای بی معنی است و یک حرکت انفعالی محسوب میشود بنابراین باید حتماً اصلاح شود.
شقاقی شهری گفت: زمانی که قانون نوشته میشود هم باید جامعیت داشته باشد و هم همه جوانب مدنظر قرار گیرد و عدالت محور باشد، اما تصمیم مجلس برای مالیات کارکنان هیچ یک از این شرایط را ندارد.
منبع: مهر
انتهای پیام/