سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افتتاح دبستان امیر عطاء الله طائفی شاندیز در منطقه آموزشی تبادکان

این مدرسه با مشارکت جامعه یاوری خراسان (تحت پوشش اتاق مشهد) و به همت خانواده واقف (طائفی)،در روستای گندم خواب (در منطقه آموزشی تبادکان) مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح دبستان امیر عطاء الله طائفی شاندیز با گرامیداشت تلاش‌های خیرانه خانواده طائفی در به ثمررسانی این پروژه آموزشی،گفت: امیدواریم آموزش و پرورش مشارکتی مجدانه‌تر با خیران داشته باشد تا بر انگیزه‌های آنان برای حضور در این عرصه مهم بیافزاید.
 
او ادامه داد: اگر سیاست‌های حمایتی را در کشور بر این اساس پایه می‌گذاشتیم که اعانه دادن، کسی را توانمند نمی‌کند و بخشی از هزینه‌های فراوانی که برای این منظور تخصیص می‌یابد را به برنامه‌های زیربنایی و رویکرد‌های توانمندسازی اقشار محروم و کم برخوردار تخصیص می‌دادیم؛ امروز گره از مشکلات زیادی باز شده بود.
 
رئیس اتاق بزرگانی ایران گفت: امیدواریم روزی برسد که سیاستگذاران کشور تدبیری اندیشیده و روش‌های حمایتی را به نوعی تعریف کنند که ماحصل آن توسعه و بهره وری برای جامعه و توانمندسازی اقشار محروم و آسیب پذیر باشد.
 
 شافعی اتخاذ بعضی سیاست‌ها و تحقق بعضی تصمیمان بدون نگاه کارشناسی و رویکرد‌های بلندمدت و دوراندیشانه را مورد نقد قرار داد و افزود: بخشی از حاشیه نشینی که امروز گریبانگیر مشهد شده و مشکلاتی را رقم زده است، از این نوع سیاستگذاری‌ها نشات می‌گیرد. اگر اقتصاد روستاهایمان با خرداندیشی و تصمیم سازی صحیح، سامانی بگیرد از رشد این پدیده نیز جلوگیری می‌شود.
 
او با اشاره به جایگاه والای آموزش و پرورش و نقش خطیر آن در تربیت نسل‌های مختلف و ترسیم آینده کشورمان، تصریح کرد: آینده سازان ایران، میراث سیستم آموزشی امروز کشور هستند و از همین فضا‌های آموزشی بیرون می‌آیند. تمام خیّرانی که در عرصه مدرسه سازی گام برداشته اند، با این امید که روزی انسان‌های ثمرسازی از این مراکز آموزشی به جامعه وارد می‌شوند؛ به این عرصه وارد شده اند و پاداش نیت خیرانه خود را در این سرانجام ارزشمند می‌دانند. امیدواریم آن‌هایی که متولی تربیت این دانش آموزان هستند، به این مهم توجه کنند.
 
: شاهدیم که بزرگترین و ارزشمندترین نخبگان از چنین مناطقی قامت بلند می‌کنند و به جامعه معرفی می‌شوند چرا که چنین افرادی ریشه‌های عمیق‌تر و انگیزه‌های بیشتری برای اثرگذاری، ایجاد تغییر و سازندگی مثبت در اجتماع دارند.

شافعی در ادامه به بعضی از ثمرات تلاش‌های جامعه یاوری خراسان (تحت پوشش اتاق مشهد) در عرصه مدرسه سازی و حمایت از دانش آموزان نخبه محروم اشاره کرد و مصادیقی از توفیقات دانش آموزان تحت پوشش این تشکل را برای حضار برشمرد.



بزرگترین منطقه آموزشی کشور، نیاز‌های حادی در حوزه زیرساخت‌های آموزشی دارد

 

رئیس آموزش و پرورش منطقه تبادکان نیز در بخش دیگری از این مراسم با تقدیر از اقدام خیرانه خانواده نیک‌اندیش «طائفی» و پیگیری‌های مجدانه جامعه یاوری خراسان، عنوان کرد: امروز در بزرگترین منطقه آموزشی کشور (منطقه تبادکان) شاهد اتفاقی فرخنده هستیم. از صمیم قلب سعادت را برای این خانواده خیراندیش و همه افرادی که در این مسیر ارزشمند گام برمی دارند، آرزومندیم.

علی سعیدی در ادامه به بیان آماری از این منطقه آموزشی مشهد پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۵هزار دانش آموز در ۸۲۱ کد واحد آموزشی در این منطقه مشغول به تحصیل هستند. وی «تبادکان» را بزرگترین منطقه آموزشی کشور معرفی کرد و توضیح داد: بر همین اساس قسمت اعظم حاشیه شهر و روستا‌های بخش مرکزی مشهد، تحت پوشش ما هستند و همین امر باعث شده تا ۱۱درصد جمعیت دانش آموزی خراسان رضوی در این منطقه قرار بگیرند. همچنین از مجموع دانش آموزان این منطقه، ۲۲هزار نفر در زمره اتباع خارجی هستند. جان کلام آنکه، جمعیت دانش آموزی منطقه تبادکان از ۵ استان کشور (نظیر سمنان، ایلام و...) بیشتر است.

او  تاکید کرد: در پس این آمارها، یک قصه پُرقصه و دردی مزمن نهفته است و آن انباشتگی محرومیت‌ها می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول در حالیکه میانگین سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور به طور متوسط ۵.۵ متر مربع است و این سرانه در خراسان رضوی به ۴.۵متر مربع می‌رسد، اما این متوسط برای دانش آموزان منطقه تبادکان ۲ متر، در محدوده‌های حاشیه نشین عمدتا ۱.۵ و در بعضی پهنه‌های آن نظیر جاده قدیم مشهد ۱.۲متر می‌باشد که گواه کمبود شدید فضای آموزشی و نیاز‌های جدی در این بخش است. به بیان بهتر کمتر از یک چهارمِ میانگین سرانه فضای آموزشی کشور، سهم دانش آموزان این منطقه شده است.

او تصریح کرد: کمبود‌های موجود باعث شده تا حدو ۹۳ درصد مدارس حاشیه شهر ما ناگزیر در دو شیفت به فعالیت مشغول باشند، این همه در حالیست که متوسط آمار کشوری در این بحث ۲۰درصد است.

سعیدی توضیح داد که چطور کمبود فضا‌های آموزشی در این منطقه باعث شده تا حداقل‌ها نیز به کار گرفته شوند مثلا نمازخانه ها، آزمایشگاه ها، انبار‌ها و... به کلاس درس تبدیل شوند و حتی انتهای سالن‌های مدارس نیز با دیوارکشی به فضای آموزشی موجود افزون شود.

او تصریح کرد: در بحث تامین فضا‌های آموزشی کم کاری نکرده ایم و طی پنج سال گذشته ساخت و بهره برداری از ۱۱۰ پروژه آموزشی و بیش از ۷۵۰ کلاس محقق شد. همین حالا نیز ۲۰ پروژه‌های آموزشی نیز در دست ساخت است، موارد متعددی نیز به بهره برداری رسیده، اما مجال افتتاح دست نداده است. اما آنچه باعث شده تا همین میزان نیز کفاف نیاز موجود را نکند، رشد جمعیت جدی جمعیت حاشیه نشین است، چنانکه پارسال ۹ هزار و امسال کمتر از ۷ هزار دانش آموز به جمعیت این منطقه آموزشی افزوده شدند.

او گفت: خوشبینانه اگر سالانه ۳۰۰ کلاس درس بسازیم، می‌توانیم شرایط موجود را حفظ کنیم. به صراحت اعلام می‌کنیم، همین حالا به ۸۰۰کلاس درس دیگر نیاز است تا از وضعیت بحرانی موجود خارج شویم و فضا‌هایی که در این منطقه به کلاس درس تبدیل شده اند را آزاد نماییم و به کاربری خودشان بازگردانیم و نهایتا با ساخت ۴۰۰۰ کلاس درس، می‌توان امیدوار بود که حدی عدالت در فضای آموزشی این منطقه محقق شود.

او  بیان کرد: علاوه بر این حاشیه نشینی، جمعیت ناهمگون دانش آموزی، وجود دانش آموزان اتباع خارجی که ۱۶ درصد جمعیت دانش آموزشی ما را تشکیل می‌دهد، درآمد پایین خانواده ها، آسیب‌های اجتماعی و... در زمره دغدغه‌های ما در این منطقه هستند.

سعیدی تاکید کرد: منطقه تبادکان به شدت نیازمند تبعیض مثبت و عدالت ترجیحی است تا نیاز‌های دانش آموزانش به شایستگی تامین و مرتفع گردد.

او  از جامعه خیران دعوت کرد تا به اتکای نیت‌های ارزشمندشان، به تحقق این مهم کمک کنند.


 بستری برای تربیت نسل‌های آینده ساز

 
در بخش دیگری از این برنامه، آقای طائفی به نمایندگی از این خانواده خیّر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کشور امروز با بحران‌ها و اتفاقات ناگوار زیادی مواجه است. یکی از اتفاقات تلخ اخیر سیل سیستان و بلوچستان است. این منطقه منهای بلایای طبیعی، از محرومیت زیادی رنج می‌برد و امروز اهالی آن با بحران جدیدی روبه رو شده اند و وظیفه آحاد جامعه است تا به مددرسانی آن‌ها بشتابند.

او  از خیّران دعوت کرد تا در امر امدادرسانی به این منطقه مثل همیشه پیشقدم باشند.

طائفی افزود: جامعه یاوری خراسان پیگیری‌های ارزشمندی برای افتتاح این مدرسه داشت. علاوه بر این، از تمامی افرادی که در مسیر احداث و بهره برداری از این مدرسه ما را یاری رساندند، تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این فضای آموزشی، به بستری موثر برای تربیت نسل‌های درخشان و آینده ساز تبدیل شود.

مدرسه دبستان امیر عطاء الله طائفی شاندیز با زیربنای ۱۲۰ متر مربع و در دو کلاس درس برای تحصیل ۲۹ دانش آموز دختر و پسر روستای گندم خواب احداث شده است.
 
انتهای پیام//ز.ق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.