سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمک ۸ میلیاردی شهرداری به جشنواره ۶ میلیاردی/ مستند آقای شهردار شانس اول جشنواره فجر؟

میزان کمک‌هزینه شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر از کل هزینه برگزاری آن در پارسال بیشتر است.

 به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرداری تهران در حالی ۸ میلیارد تومان به برگزاری جشنواره فیلم فجر کمک کرده است، که طبق اعلام سازمان سینمایی وزارت ارشاد، این جشنواره پارسال با ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه برگزار شد.

این طور که پیداست، کمک امسال شهرداری به جشنواره فیلم فجر بیشتر از تمام هزینه‌هایی است که این جشنواره پارسال داشته است. با نگاهی به عدد ۸ میلیاردی که شهرداری وسط گذاشته، اگر بگوییم شهرداری برگزار کننده فیلم فجر است و سازمان سینمایی ۶ میلیارد تومان به برگزاری کمک کرده، ناروا نگفته ایم.

براساس مصوبه سال گذشته شورای شهر تهران، حدود ۱۳۶ میلیارد تومان به بخش فرهنگی شهرداری تهران برای سال ۹۸ بودجه اختصاص دهد که شهرداری تاکنون با توجه به توجیه نداشتن منابع مالی، ریالی بابت این کار اختصاص نداده است.

طبق قانون وقتی شورا‌های شهر در حوزه‌های مختلف بودجه‌هایی را مشخص می‌کنند، شهرداری‌ها مکلف هستند، تا تنها به اندازه بودجه مصوبی که برای هر حوزه تعیین شده پول بدهند، تا معاونت مربوطه ماموریت‌های خود را انجام دهد و هر گونه واریز خارج از مصوبات شورای شهر به هر معاونت و سازمان شهرداری خلاف قانون است، چه رسد به اینکه پول غیر مصوبی به سازمانی خارج از شهرداری تهران داده شود.

پیروز حناچی شهردار تهران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر کمک ۸ میلیاردی شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر، گفت: کمک به جشنواره فیلم فجر در ردیف بودجه مشخصی آمده و بخشی از کمک‌ها به صورت نقدی و بخش دیگری از کمک‌ها به صورت غیرنقد در قالب پرداخت اجاره سالن‌های نمایش فیلم است.

اما رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر تهران می‌گوید، کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر ردیف بودجه ندارد.

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان,  گفت: در روزگاری که تخصیص بخش عمده‌ای از ردیف‌های مصوب شورا در بودجه ۹۸ صفر بوده است و بیش از ۲۰ ردیف که مبلغ آن بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان بوده و شهرداری تخصیص آن را به بهانه اینکه پولی نداشته عملیاتی نکرده، یک دفعه خبردار می‌شویم که شهرداری ۸ میلیارد تومان به جشنواره فیلم فجر کمک بلاعوض کرده است.

او افزود: اگر بودجه‌ای در این حوزه می‌گذاریم باید فاصله مخاطبین، تولیدات سینمایی و امکانات نمایشی را برای عموم کاهش دهیم، زیرا که رویکرد جشنواره فیلم فجر طوری است که قشر به شدت محدودی از آن بهره می‌گیرند و فکر نمی‌کنم این کار با وظایف شهرداری و مدیریت شهری نسبتی داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی بودجه‌ای تنظیم می‌شود اولویت پرداخت با همان است نه محلی که مصوبه‌ای ندارد ،گفت: سال گذشته با کاهش جدی بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی روبرو بودیم و امسال سهم فرهنگ به شدت کاسته شده است و سهم ۹ درصدی آن به ۵ درصد رسیده و بخشی از همین سهم اندک هم صرف پرداخت حقوق می‌شود.

او اظهار کرد: در این شرایط می‌بینیم همین بودجه محدود هم وارد حوزه‌هایی می‌شود که بدون هماهنگی و مصوبه هزینه می‌شود و معلوم نیست چه هدفی را دنبال می‌کند که این وضعیت نشان از بی توجهی به وظایف شهرداری است.


بیشتر بخوانید: پرداخت ۸ میلیارد تومانی شهرداری به جشنواره فیلم فجر غیرقانونی است


در شرایطی که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به عنوان ناظر مستقیم عملکرد شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و هزینه کرد اقدامات فرهنگی از این اقدام شهرداری ابراز تاسف کرده و نامه ای را هم به حناچی شهردار تهران نوشته و با انتقاد از کاری که انجام شده خواستار توضیحات شده، دبیر جشنواره فجر به عنوان مسئول جشنواره که این پول را دریافت کرده و طبیعی هم هست که خوشحال باشد، سخنانی زده که این لطف غیر قانونی شهرداری را وظیفه عنوان کرده است.

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، درباره کمک 8 میلیاردی شهرداری تهران برای برگزاری این جشنواره گفت: این کار جزء وظایف شهرداری است و اگر قرار باشد شهرداری از جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رخداد فرهنگی حمایت نکند از چه چیزی باید حمایت کند؟

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه در شهرداری معاونتی وجود دارد که بودجه فرهنگی را صرف فعالیت های فرهنگی می‌کند گفت: یکی از مهمترین فعالیت های فرهنگی هم جشنواره فیلم فجر است.

ظاهرا کمک خارج از ظابطه شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر به دهان برگزار کنندگان آن به قدری شیرین آمده که یادشان رفته جشنواره فیلم فجر به عنوان یک رویداد بین المللی خودش دارای بودجه مستقل است و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای این رویداد دارای ردیف های بودجه ای قانونی هستند.

این نوع سخنان دبیر جشنواره فیلم فجر نوعی فرار رو به جلو است که نشان از تصور ذهنی و غلط او مبنی بر ناآگاهی مردم دارد.

اینکه داروغه زاده گفته در شهرداری معاونتی وجود دارد که بودجه فرهنگی را صرف فعالیت های فرهنگی می کند درست است. اما هر فعالیت فرهنگی دارای بودجه مصوب است و آن دسته از فعالیت های فرهنگی هم که شهرداری مسئولیت آن را به عهده دارد، در قانون مشخص شده و ردیف بودجه اش هم مشخص است. چنانچه در مورد فعالیت فرهنگی جشنواره فیلم فجر شهردرای مسئولیت اجرایی و مالی ندارد و حمایت از این رویداد فرهنگی بر عهده سازمان سینمایی وزارت ارشاد است.

دفاع از کمک 8 میلیاردی شهرداری به جشنواره ای که پارسال با 6 میلیارد تومان برگزار شده حاکی از آن است که در شرایط اقتصادی فعلی سازمان سینمایی نه تنها توانسته هزینه های خود را کاهش دهد، بلکه افزایش هم داده و ابایی هم از این ندارد که پول آن از جیب شهروندان تهرانی هزینه شود.

همچنین با تاکید بر اینکه شهرداری تهران مجوزی برای کمک مالی به جشنواره فیلم فجر ندارد، گفت: شهرداری تهران باید بر اساس مصوبات شورای شهر تهران اقدام کند لذا از آقای حناچی شهردار تهران انتظار می‌رود در این مسیر حرکت کند و شهرداری تهران حق ندارد ریالی بابت جشنواره هزینه کند.

همچنین خداکرمی عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شهرداری تهران مجوزی برای کمک مالی به جشنواره فیلم فجر ندارد، گفت: شهرداری تهران باید بر اساس مصوبات شورای شهر تهران اقدام کند لذا از آقای حناچی شهردار تهران انتظار می‌رود در این مسیر حرکت کند و شهرداری تهران حق ندارد ریالی بابت جشنواره هزینه کند.

حناچی در حالی دست به اقدامی فاقد مصوبه زده که چند هفته پیش در واکنش به انتقاد رئیس شورای شهر از او مبنی بر نداشتن جسارت در مدیریت گفته بود، بی قانونی جسارت نیست.

همچنین حناچی با مستند زمستان است در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است. معلوم نیست چه ارتباطی بین شرکت کردن فیلم حناچی در جشنواره فیلم فجر و حمایت مالی او به عنوان شهردار تهران از این جشنواره وجود دارد.

شهرداری تهران خودش در حوزه فرهنگی معطل بودجه و حمایت مالی است و آن وقت شهردار تهران پولی بیشتر از کل هزینه این جشنواره در سال گذشته را به فیلم فجر می دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
احسان
۰۸:۳۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
علی برکت الله
ناشناس
۰۸:۳۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
خسته شدیم
داود
۰۰:۴۷ ۲۹ دی ۱۳۹۸
شهرداری که همیشه از کمبود بودجه مینالد این خاصه خرجیها برای چیست این خیانت به اعتماد مردم تهران است که آنهارا بعنوان امین خود تعیین کرده اند به چه مجوزی اموال شهرداری را حیف و میل میکنند
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
کاشششش کمی اوضاع مردم رو درک میکردندچرا ازین کمکها به مدارس که هسته ی اصلی برای پیشرفت هر کشوری است نمی کنند و مدارس باید پول قبوض گاز و آب وبرقش رو هم از والدین بگیرند
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
متاسفانه در شرایطی که این به اصطلاح هنرمندان در حرکتی غیر اخلاقی و غیر ملی تهدید به تحریم جشنواره فجر کردند این کمکهای شهرداری درواقع به جز باج دادن به این چهرههای خود شیفته وطن فروش و ضد فرهنگی چیز دیگری تلقی نمی شود و راه را برای حرکات منافقانه و ضد اخلاقی مجدد آنها هموار خواهد کرد .
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸
پس میشه رو اعدامش فکر کرد
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
باید همه ی هزینه های جشنواره فیلم فجر و هزینه های کلان دهه ی فجر متوقف شوند.
سالانه صدها میلیارد از بیت المال مسلمانان و ملت ایران صرف هیچ و پوچ می شوند.
مرصاد
۲۱:۳۰ ۲۸ دی ۱۳۹۸
شهرداری اصلاح طلب ؛ اگه پول زیادی داره ، چرا ناوگان حمل و نقل شهری رو تقویت نمی کنه ؟؟!!
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۹ دی ۱۳۹۸
درسته چون این اولین باره که شهرداری به جشنواره کمک میکنه.سالهای قبل اصلا کمکی نمی شد.تو باور کن من راست میگم
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
لطفا عکس سیستان وهمون عکسی که بالای ی صفحه گذاشتید که آقائی توآب یه نفر تو یه ظرف بزرگ از آب در حال کمک برای آقای شهردار بزارید
ساسان
۲۰:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
جالبه از یه طرف میگن نداریم... مترو روتموم کنیم ََََََََََ به پیمانکاران بدهکاریم..... یه هویی 8 میلیارد پول بیت المال رو بذل و بخشش میکنن!!!!!! بعدش دوباره به گدایی میوفتن. میگید نه... خواهیم دید!!!!!!
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
2 میلیارد بیشتر اگه به مردم سیلزده کمک می شد ارزش نداره الان سلبریتی نیست انصراف بده، چرا مسولین پیگیری ندارند
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸
واقعا ملت آنقدر خوش هستند که این جور هزینه ها پرداخت میشه
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۸ دی ۱۳۹۸
با سلام تا زمانی که دخل وخرج ارگانها وسازمانها شفاف سازی نشود اوضاع مملکتمون با این مسولین بی تدبیر همینه اکثریت
آنها نه کردارشان و نه گفتارشون اصولی و منطقی نیست توکل به خدا ، خدا خودش به دادمون برسه
علی
۱۹:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۸
اینجاست که باید دست خبرنگاران را بوسید و از آقای رییسی تقاضای برخورد وحشتناک و قاطع داشت .
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۹ دی ۱۳۹۸
الان شما تو زمینه خودرو سازی برخورد دیدی این جا هم خبری نیست مردم در فشار هستند آقایان خوشی زیر دلشان زده
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸
دستاورد این هزینه های سنگین چیست؟ فیلمهای مبتذل؟ یا فرهنگ سازی ارزشها؟
فلفل
۱۹:۰۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
در حالیکه مشکلات اساسی در کشو ر وجود دارد شهرداری از کجا چنین بذل و بخشش می کند؟ اینها همان پولهای اضافی و اجحافی است که شهر داری در حق مردم میکند. در واقع پولهای حرام . ویکی از علل گرانی مسکن .خروجی این جشنواره ها چیست؟ بجز موارد استثنا ،سلبریتی های بی سواد از خود راضی .