مدرس خیابانی پیشنهاد داد: شورای حمایت از تولید و صادرات در مرکز ملی فرش با حضور تشکل ها، انجمن ها و بخش خصوصی تشکیل شود و از ظرفیت های مناطق و استان ها نباید غفلت شود.
وی افزود: فرش پرچم دوم و نشان هویت ایران است و جایگاه خود را به کشورهای دیگر واگذار کرده ایم.
به گفته این مقام مسئول، صادرات فرش به همراه زعفران، خشکبار و غیره که در شمار اقلام صادرات سنتی محسوب می شوند، به میزان صادرات بخش صنعت افزایش نیافته و از آن غافل شده ایم.
وی خواستار توجه به انجمن ها و تشکل ها، هویت بخشی بافندگان، شناسنامه دار سازی فرش، تقویت زیرساخت های تجاری، بسته بندی و ایجاد نمایشگاه دائم در این بخش شد.
بیشتر بخوانید: تجارت ایران و قطر چقدر پر بارتر خواهد شد؟ / نقل و انتقال پول، اصلی ترین دغدغه تجار ایران و قطر
مدرس خیابانی با بیان این که لازم است فرش دستباف در اکسپو ( امارات - دوبی) حضور جدی داشته باشد، افزود: ضرورت دارد تا فضایی دائمی در اختیار فرش دستباف قرار گیرد.
فرحناز رافع رئیس مرکزملی فرش ایران نیز در این نشست پیرامون اهمیت سیاست گذاری در عرصه داخلی فرش دستباف توضیحاتی داد و گفت: توسعه هدفمندسازی پژوهش، آموزش، تبلیغات و پژوهش، هویت بخشی فرش دستباف و شناسنامه دار سازی فرش با مشخصات کد بافنده در عرصه بین المللی با استفاده از تحول دیجیتال اهمیت بسزایی دارد.
رییس مرکز ملی فرش ایران، ارتقاء کیفیت و روان سازی تولید، ایجاد و توسعه کارگاه های متمرکز و غیرمتمرکز و استفاده از فناوری روز را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اصلاح ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی و نگاه ویژه به ماده ۷۵ ورود موقت فرش از مطالبات مرکز ملی فرش و بخش خصوصی است و بیمه قالی بافان از مهم ترین مطالبات این بخش است.
همچنین عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای تولیدکنندگان فرش دستباف، بروزرسانی سند راهبردی فرش دستباف و هم گرایی تشکل های فرش دستباف را باعث تقویت بخش خصوصی و تقویت وضعیت تولید و صادرات برشمارد.
مرتضی حاجی آقامیری به نمایندگی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران به همراهی این تشکل دیرپا با مرکز ملی فرش ایران و سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه فرش دستباف تاکید کرد.
انتهای پیام/