سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشفان محرومیت در نقاط محروم

اردو‌های جهادی ظرفیت‌هایی هستند که افراد می‌توانند با عشق خالص خود به مردم و میهن، محرومیت را بزدایند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پس از وقوع سیلاب در اوایل امسال منازل بسیاری از مردم سیل زده دچار آسیب‌های جدی شد. بارش باران در ابتدای  سال ٩٨ خورشیدی به شکلی بود که می‌توان آن را بعد از سال ها، رخدادی بی سابقه عنوان کرد.

خوزستان سرزمین جلگه‌ای است، چندین رودخانه از این اراضی عبور کرده و راهی خلیج فارس می‌ شوند، برای مهار طغیان رودخانه‌ها سد‌های متعددی روی آنان ساخته شد.دیواره سد‌ها ظرفیتی دارد که اگر از حد خود خارج شوند، موجب شکستن آنها، فروپاشی بند‌ها و در نتیجه روی دادن یک فاجعه خواهد شد که این باعث شده تا همیشه ترس از باران‌های فراوان و شکسته شدن دیوار‌ه های سد و راها سازی آب پشت آنها همیشه در دل و جان خوزستانی ها باشد.

آب تخلیه شده از پشت سد‌ها در رودخانه‌ها جاری شد و این مسئله در برخی مناطق سیلاب به وجود آورد، آب، خانه‌های مردم را زیر و رو کرد و وسایل برقی آنان سوخت.منازل نیز که هفته‌ها در آب بودند، دچار نشست و ترک خوردگی دیوار‌ها شده و غیرقابل سکونت شدند. منطقه "عین دو" از جمله مناطقی است که در سیلاب آسیب جدی دید."عین دو"، یکی از مناطق حاشیه‌ای کلانشهر اهواز است. این کلانشهر در سال‌های اخیر با توجه به مسائل مختلف اقتصادی، بسیاری از روستایی‌ها را به خود جذب کرده است.

هر چند سیل همه زندگی اهالی را با خود برد، اما مردم امیدشان را با وجود گروه‌های جهادی از دست ندادند. جوانان سخت کوش به جای آسودن در خانه به کار جهادی پرداختند تا همزمان با گذاشتن خشت روی خشت و ساختن خانه‌های سیل زدگان، خودسازی را نیز به انجام برسانند.

اردوهای جهادی ظرفیتی ویژه در نقاط محروم

هدف از برگزاری اردو‌های جهادی را می‌شود در یک واژه توضیح داد و آن نیز سازندگی است. آغاز این سازندگی خودسازی است و در حقیقت بزرگترین جهاد هم جنگ در معرکه نفس است. برخلاف آنچه از اردو‌های جهادی تصور می‌شود، یعنی روبرویی با فضایی سخت، طاقت فرسا و خشک، همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، این سفر یک اردو است که زمان بسیار خوبی را برای انسان رقم می‌زند و چه لذتی بالاتر از یاری رساندن به همنوعان؟


امین ذوالفقاری، مسئول قرارگاه خدمت رسانی بقیه الله (عج) مستقر در "عین دو" است.

او در خصوص اقدامات این گروه جهادی در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حدود یکصد و ۵۰ طلبه تهرانی و ٧۰ طلبه در اهواز کار خدمت رسانی و محرومیت زدایی از منطقه سیل زده "عین دو" را بر عهده دارند. ما از ابتدای سیلاب در این منطقه حضور داشتیم که ابتدا تخلیه آب و پس از آن سازندگی منازل را شروع کردیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای برای تعمیر هفتصد خانه با صاحبان منازل امضا و تایید شده که تاکنون ۴۰۰ واحد آن تحویل داده شده است، افزود: صاحبان خانه‌ها وام را دریافت می‌کنند و مصالح را خریداری می‌ کنند، ما نیز مسئولیت ساخت آن را بر عهده می‌گیریم که تاکنون ٧۰ واحد منزل مسکونی نیز برای احداث از پی تا ساخت کامل در دستور کار قرار گرفته و اقدامات برای ساخت و ساز همه آنها آغاز شده است.

او ادامه داد: ۸۶۰ خانه سیل زده که با احتساب منازل محروم شامل ۱۲۰۰ منزل مسکونی می‌ شود نیز تا پایان سال تحویل مردم داده خواهد شد.

 خدمت به مردم بهترین عبادت است

یکی از جهادی ها با لباس روحانیت و محاسن سفید با بیان این نکته که تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب بر خدمت به مردم و رسیدگی به مستضعفین و مستحقین است، در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: فلسفه انقلاب اسلامی، خدمت به اقشار ضعیف و مستحق است و من نیز با لباس روحانیت در کنار گروه‌های جهادی حضور پیدا کرده ام، زیرا جریان اردو‌های جهادی به یک فرهنگ تبدیل شده است.

او افزود: خدمت به مردم بهترین عبادت است و سیره امیرالمومنین علی (ع) خدمت به خلق خداوند است. هر کاری هدفی دارد، هدف ما نیز کار جهادی و تقویت روحیه جهادی بین مردم است. هر کاری که به صورت جهادی انجام شود بهترین کمیت و کیفیت را خواهد داشت.

عشق به وطن و مردم ما را پای کار آورده است

یکی دیگر از جهادیون که پسری جوان است در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: عشقی در کار جهادی نهفته است که باید با ورود کردن و اقدام در این خصوص آن را درک کنیم، هر چند این کار‌ها سختی دارد، اما حب به وطن و انقلاب موجب می‌شود تا در هر زمانی پای کار باشیم.

کسب آخرت با تحمل سختی‌ها محقق می‌شود نه تن پروری و آسایش

به یکی از ده‌ها منزلی که گروه‌های جهادی در منطقه "عین دو" در حال ساختن آنان هستند وارد شدیم در گوشه‌ای فردی جوان در حال بیل زدن بود که به سراغ او رفتم و خواستم تا کمی درباره سختی اردو‌های جهادی صحبت کند.

احمد در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اردو‌های جهادی از جهت آنکه کار عملی است، سختی‌هایی دارد. اما وقتی در این فضا قرار می‌گیریم و به کمک بچه‌های جهادی این حرکت را انجام می‌دهیم شیرین است و از سختی‌ ها و مشکلات کم می‌کند.

او افزود: در حوادث طبیعی به خانه یا ساختمان شهروندان ایرادتی وارد می‌ شود، اما پس از مدتی این خانه بازسازی می‌شود. این کار برای ما شیرینی دارد که توانسته ایم آن را به انجام برسانیم. برای ما افتخار است وقتی که خوشحالی و ذوق مردم را پس از ساخت خانه و تعمیر آن می‌بینیم.

این جهادگر ادامه داد: تا زمانی که خانه مشکل دار است غمی بر خانواده متحمل است، اما وقتی کار تمام می‌شود آنها خوشحال هستند. کار جهادی سختی‌های خودش را دارد، اما تنها دنیا همه آن چیزی نیست که انسان دارد و آخرتی هم وجود دارد که با آسایش به دست نمی‌آید و باید برای آن تلاش و کوشش کرد. زیرا تنها خوبی ها است که از انسان بر جای می‌ ماند.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ٣۱ شهریور سال ٨٩ خورشیدی اقدامات انجام شده در اردو‌های جهادی که در کویر، کوهستان و یا مناطق دور دست درمیان مردم محروم انجام می‌شود را موجب الهام گرفتن جوانان آن منطقه برشمردند و خطاب به جهادیون فرمودند: «شما می‌شوید سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت. شما دل‌ها را زنده می‌کنید، فایده بزرگی است. فواید فراوانی در این کار هست. این جریان عظیم را حفظ کنید.»

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.