در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب میشود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد، اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.
نامگذاری یا شماره گذاری اندام
در یکی از تمرینهای هر روزهام؛ طبق روال همان رفتارهای همیشگی به اندام دخیل در هر حرکت، شماره میدهم و با آنها فاصله میگیرم. اکنون همان حرکتهای تکراری را انجام میدهم، اما پیش از آنکه هر عضو را به حرکت درآورم، شمارهی آن عضو را به زبان میآورم.
چند حرکت ساده را از میان حرکتهایم دست چین کرده و به تکرار فقط همانها میپردازم. باید بسیار تکرار کنم و سعی کنم که به آن حرکتها در دوره تمرین یک روزه چیزی اضافه نکنم. شمارهای گفته میشود وعضو – عضو بدن بر اساس شمارههایش حرکت میکند.
وقتی به آن چند حرکت کاملا مشرف شدم، حالا شمارههای هر حرکت را از آخر به اول میگویم و عضو آن شماره را به حرکت درآورده و ادامه میدهم. بسیار باید بر تمرینهای خود پافشاری کنم. زود نباید خسته شوم و هر قسمت تمرین را حداقل تا ۲۰ دقیقه به هیچ دلیلی متوقف نکنم.
در قسمت بعد اعداد هر حرکت را در هم میریزم و نامنظم بازگو میکنم و اعضای بدن را به حرکت وادار میکنم. هر شمارهای که بی هیچ تاکیدی در ذهنم بگذرد به زبان میآورم و آن قدر این تمرین را منظم انجام دادهام که بی درنگ عضوی که آن شماره را داشته به حرکت در میآید. در انتهای این کارگاه سعی میکنم بسیار تدریجی هر قسمت را با شمارش صحیح به نظم اولیهاش برگردانم.
نکته ۱: به طور قطع، اگر این کارگاه با حضور یک مربی هدایت شود گروه بازیگران میتوانند بدون دغدغه به خاطر آوردن و بازگو کردن شماره فقط با تمرکز بسیار بالا به حرکت بپردازند و خود را با اندام خود آشناتر کنند.
نکته ۲: به خاطر داشته باشیم که دراین تمرین از حرکتهای بسیار ساده آغاز کنیم. همان حرکتها را ادامه دهیم تا قوام پیدا کنند و به تدریج از آن خودمان شود. هیچگاه زیبایی را دراتخاذ تصمیمهای سخت و پیچیده نبینیم. فقط عمل کنیم و برای دخالت ذهن جایی نگذاریم.
منبع: میزان
انتهای پیام/