به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،فرهاد محمدی رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان کرمانشاه انجمن اولیا و مربیان را بازویی قدرتمند در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت : انجمن تشکلی غیردولتی است که به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانشآموزان برای کمک به ارتقا کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط دو کانون مقدس خانه و مدرسه تعریف شده است.
او گفت : بر همین مبنا تلاش متولیان انجمن اولیا و مربیان در سطح وزارتخانهها و سطوح پایینتر این است که بتوانیم در راستای کمک به فعالیتهای آموزش و پرورش و دانشآموزان، مشارکت واقعی اولیا را مدیریت و بهسمت تعالی راهنمایی کنیم.
او اهداف کلی انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش را در راستای برداشتن دیوار بین خانه و مدرسه تعریف کرد و گفت: یکی از مهمترین فعالیت این انجمن برگزاری انتخابات انجمن اولیا ومربیان است.
محمدی به فعالیت بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ انجمن اولیا و مربیان در سطح استان اشاره کرد و افزود: در تمامی مدارس استان که جمعیت دانشآموزی آن از ۱۰ نفر بیشتر است، انجمن اولیا و مربیان فعال است.
این مسؤول، مشارکت اولیا در امر تعلیم و تربیت را در یکی از اهداف مهم این انجمن دانست و افزود: با مشخص شدن اعضای انجمن معمولا هر دو هفته یکبار یا بهصورت ماهیانه جلساتی با حضور اعضای مجمع انجمن اولیا و مربیان برگزار میشود و هر سهماه یکبار با حضور تمامی والدین نیز جلساتی در سطح مدارس برگزار میشود.
او از راهاندازی هماندیشی اتاق اولیا در مدارس خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۰ درصد مدارس به اتاق اولیا مجهز شدند که امسال ۲۰ درصد به آن اضافه شده و در مجموع هماکنون ۶۵۰ اتاق اولیا با هدف مشارکت اولیا در تمامی مباحث، در سطح مدارس استان داریم.
محمدی به موضوع آموزش خانوادهها در برنامهها انجمن اولیا و مربیان اشاره و گفت: حدود ۴۰۰ مدرس آموزش خانواده در سطح استان فعالیت دارند که خانوادهها را به صورت هدفمند در زمینههای مختلف از جمله پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش میدهند.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان کرمانشاه به آموزش اولیا دانشآموزان پیشدبستانی اشارهای داشت و افزود: مجوز مراکز یادگیری محلی برای آموزش اولیا دانشآموزان پیشدبستانی، امسال برای نخستینبار در قالب یکی از الزامات سند تحول بنیادین در وزارتخانه در حال پیگیری است.
او با اشاره به فعالیت ۱۵ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده بهنام «پیوند» در سطح استان، گفت: این مراکز به خانوادهها خدمات روانشناسی و خدمات مشاوره با موضوعات مختلف، ارائه میدهد.
محمدی چگونگی مشارکت خانوادهها با مدرس را در قالب چهار کارگروه تعریف شده در انجمن اولیا ومربیان ذکر کرد و افزود: کارگروههای آموزشی و پرورشی، فوق برنامه، مالی و عمرانی و حمل و نقل در انجمن تعریف شده که اولیا براساس علاقه و توانایی خود با عضویت در هر یک از این کارگروهها، کمککار فعالیتهای مدرسه میشوند.
او در خصوص آموزش اولیا، افزود: آموزش به صورت مستقیم با فعالیت ۴۰۰ مدرس را داریم و آموزش غیرمستقیم از طریق نشریات به خصوص نشریه پیوند که ماهانه ۸ هزار جلد بین اولیا توزیع میشود را نیز داریم و همچنین آموزش از طریق رسانهها یا در محیط کار را داریم به این صورت که کارشناسان و مدرسان با حضور در ادارهها آموزشهای لازم را ارائه میدهند.
او از اولیا خواست مطالبهگر باشند و حتما در انجمن اولیا و مربیان حضور داشته باشند و افزود: جلسات انجمن اولیا و مربیان معمولا با حضور مادران برگزار میشود که انتظار داریم پدران نیز مشارکت بیشتری داشته باشند.
او در خصوص ارزیابی عملکرد انجمنهای اولیا ومربیان، گفت: براساس اساسنامه و آئیننامه، ۱۰ درصد از انجمنهای برتر براساس ۴۰ مورد آیتم تعریف شده که در ارزیابی ۲۸۰ تا ۳۰۰ مورد کسب کنند، تشویق میشوند به این صورت که ۲ درصد از سوی وزارتخانه، پنج درصد از طریق ناحیه و سه درصد نیز از سوی ادارهکل تشویق میشوند .
انتهای پیام/د