سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز میزبان همایش آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

همایش آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران در همایش آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شیراز گفت: میزان صادرات کالا از کشور به کشور‌های اوراسیا در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از نظر ارزش ۲۱۶ درصد و به لحاظ وزنی ۵۲۲ درصد افزایش داشته است.

او، بیان کرد: بر این اساس در ۹ ماه نخست امسال، ۷۸۳ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۴۸۹ دلار کالا از کشورمان به کشور‌های ارمنستان، بلاروس (روسیه سفید)، قرقیزستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه و در ۹ ماهه نخست پارسال۴۵۴ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۴۹۵ دلار کالا به کشور‌های یاد شده صادر شد.

کاخکی با اشاره به موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصریح کرد: به موجب این موافقت نامه که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان از سوی رئیس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، برخی کالا‌ها مشمول تعرفه‌های ترجیحی شده‌اند.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران، استان فارس را برخوردار از قابلیت‌های فراوان برای توسعه صادرات خود به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست و افزود: اتاق بازرگانی فارس باید فرصت‌ها و تهدید‌های صادرات و واردات به این کشور‌ها بررسی و به فعالان اقتصادی استان ارائه دهد.

او، اضافه کرد: این موافقت‌نامه سه ساله است، و فعالان اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند.

ضرورت افزایش نفوذ در بازار کشور‌های اوراسیا

یلدا راهدار عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در این همایش، با تاکید بر لزوم افزایش نفوذ در بازار کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اضافه کرد: میزان ریسک تجارت ما با کشور‌های همسایه بالا است و هرکجا که ممکن باشد باید بتوانیم سرمایه‌گذاری را انجام داده و بازاری را تصاحب کنیم که امکان ریسک از دست دادن آن نیز وجود دارد.

او، اظهار کرد: اگر موضوع تجارت آزاد با منطقه اوراسیا محقق شود و کاهش تعرفه‌ها برای محصولات صادراتی ما اتفاق بیافتد با توجه به اینکه در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم در کشور‌های منطقه نفوذ جدی داشته باشیم، شاید یک فصل جدید برای اقتصاد کشور ایجاد شود، به ویژه در زمینه زیرساخت‌های ترانزیتی چرا که ممکن است صادرات کالا‌های آن کشور‌ها هم از مسیر ترانزیتی ما محقق شود و این مساله برای فعالان اقتصادی کشور ما یک فرصت است.

راهدار گفت: با توجه به نقش کشور روسیه در اقتصاد منطقه اوراسیا، باید ببینیم که سیاست‌های این کشور در هماهنگ کردن دیگر کشور‌های عضو این اتحادیه چگونه است و این کشور تا چه حد به این مساله با جدیت وارد می‌شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس بیان کرد: باید ضمن فراهم کردن زیرساخت‌ها، استاندارد‌های مناسب بازار‌های هدف در منطقه اوراسیا را نیز شناسایی و مطابق آن درخواست‌ها حرکت کنیم.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: گمرک ، اورسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.