وی در خصوص یاریرساندن بورس کالا به صادرکنندگان تصریح کرد: بخش بازرگانی در کشور ضعیف عمل میکند و در بین شرکتهای بازرگانی، شاهد بازاریابی قوی و موثری نیستیم. اما متقاضیان میتوانند از بورس کالا خرید کنند و بعد محصولات در بازارهای هدف بفروشند.
توسطی در ادامه شفافسازی را نیاز اصلی اقتصاد دانست و گفت: شفافسازی در همه بخشها در اولویت است و اگر این اصل در کلیه امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شود، اعتماد عمومی را فراهم میکند.
به گفته وی، علاوه بر لزوم پایداری و تقویت بورس کالا باید شرایط مناسبی را در روند تعیین قیمتها، فروش کالا و مرکزیت عرضه کالا ایجاد و از قیمت گذاری دستوری در این بازار پرهیز کرد.
رییس اتاق بازرگانی اراک تاکید کرد: باید حمایتها از شفافیت اقتصادی به گونهای باشد که فروشنده و خریدار مجاب و قانع شوند که بورس کالا تنها نهاد ایجاد شفافیت قیمتی است که در ارتقای کیفیت و استانداردسازی کالاهای قابل عرضه نقش دارد.
وی اظهار کرد: کیفیت محصول بعد از قیمتهای عادلانه دومین مقوله مهم در جلب اعتماد مشتری است و این دو پارامتر میتواند در رونق گرفتن معاملات کلیه کالاها در بورس کالا نقش اساسی داشته باشد تا خریدار و فروشنده، بورس کالا را بهعنوان بستری مناسب برای ایجاد رقابتی سالم و تسهیلکننده عرضه و تقاضا بدانند.
عضو اتاق بازرگانی ایران مهمترین عامل از بین برنده سیستم دلالی از بازار را اعتمادسازی به کمک عرضه محصولات در بورس کالا دانست و افزود: اگر روند اعتمادسازی و جلب افکار عمومی بهدرستی انجام پذیرد و فروشنده کالای خود را در بورس عرضه و خریدار نیز به آنجا مراجعه کند، دیگر فضایی برای حضور دلال در بازارها باقی نمیماند.
منبع: میزان
انتهای پیام/