وی در خصوص رویکرد کلی شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص بناهای بلند مرتبه گفت: دو رویکرد در این باره وجود دارد که یکی از آنها این است که در همه جای شهر میشود ساختمان بلند مرتبه ساخت مگر اینکه محدودیتها و ممنوعیتهایی وجود داشته باشد و رویکرد دیگر بر این مبنا است که نمیشود در هر جای کشور بنای بلند مرتبه ساخت مگر اینکه شرایط این بلند مرتبه سازی وجود داشته باشد.
رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری رویکرد دوم را در پیش گرفته مبنی بر اینکه امکان بلند مرتبه سازی در همه جای شهر وجود دارد و نتیجه آن شرایط فعلی شهرهای بزرگ است حال با مصوبه جدید این شورا که در ۳۱ شهریور ماه امسال ابلاغ شد، قرار است زمانبندی و منطقه بندیهایی برای بلند مرتبه بودن ساختمانها وجود داشته باشد و زیرساختهای ویژهای برای آن در نظر گرفته شود.
صادقمالواجرد توضیح داد: یکی از مهمترین مواردی که باید به آن در ساخت ساختمانهای بلند مرتبه توجه کرد کریدورهای هوایی و وزش باد و مواردی است که در آلودگی هوا تاثیر گذار است، کریدورهای هوایی، کریدورهای بصری، کانالهای هوایی همه اینها عواملی هستند که باید نسبت به آن ملاحظاتی صورت گیرد.
وی در خصوص تاثیر ساخت و سازها بر آلودگی هوا گفت: یک نمونه را میتوان در شهر تهران مثال زد که طی ده سال گذشته ۱۲۸ هکتار باغ را تبدیل به برج باغ کردهاند، بنابراین این حجم از باغی که به برج تبدیل شده خطایی است که میزان فضای سبز را به شدت تحت تاثیر قرار داده و متخصصان میدانند که این امر در آلودگی هوا قطعا تاثیر گذار است.
رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منطقه ۲۲ نقش موثری در تشدید آلودگی هوا دارد یا خیر؟ اظهار کرد: کریدور وزش باد در شهر تهران از غرب به شرق بوده و در منطقه ۲۲ بنا بر بررسیهایی که صورت گرفته نوع ساخت و سازها بی تاثیر بر آلودگی هوا نیست، اما اینکه این منطقه چه میزان بر آلودگی هوا تاثیر دارد و چگونه باید برای تبعات آن ملاحظاتی اندیشید مواردی است که در شورای عالی منطقه ۲۲ باید مد نظر قرار داده شود.
صادقمالواجرد در توضیح راهکارهای جلوگیری از ساخت و سازهای بلند مرتبه در کلانشهرها گفت: اتفاقاتی که تا امروز رخ داده نه فقط در زمینه ساخت و ساز، بلکه به طور کلی در زمینه حمل ونقل، سطوح، معابر و شریانهایی که به حمل و نقل ختم میشود در آلودگی هوا موثر بوده و اینکه ما چقدر بر روی فضای حمل و نقل عمومی و معابر عمومی تاکید داشتهایم مواردی است که به یکدیگر مرتبط هستند.
وی گفت: موضوع آلودگی هوا امری است که تمام دستگاههای دولتی باید راجع به این بحران به نتیجه برسند و یک سری از اقداماتی نیز وجود دارد که باید از این به بعد انجام شود که سعی شده در مصوبات باغات و فضای سبز و طرحهای تفصیلی برای مناطق مختلف مخصوصا منطقه ۲۲، مدنظر قرار گرفته شود.
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: آمار دقیق ساختمانهای بلند مرتبه باید از سوی شهرداریها اعلام شود و در این آمار باید بیان شود که بلندمرتبه از چند طبقه به بالا لحاظ میشود؛ در حال حاضر در مصوبه جدید شورای عالی معماری و شهرسازی ساختمانهای بالای ۸ طبقه و در تهران بالای ۱۲ طبقه جز ساختمانهای بلند مرتبه محسوب میشوند.
به گزارش خبرگزاری میزان، شورای عالی شهرسازی و معماری ضوابط عام بلندمرتبه سازی را در ۳۱ شهریور امسال به استانداران ابلاغ کرد؛ لذا از تاریخ ابلاغ این مصوبه صدور هرگونه مجوز برای احداث ساختمانهای بلندمرتبه در سطح کشور صرفا در چارچوب ضوابط این مصوبه مجاز خواهد بود.
بر اساس اعلام این شورای عالی، صدور مجوز هرگونه احداث ساختمان بلند در شهرهای کشور، صرفا محدود به شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر امکان پذیر خواهد بود. در آن دسته از شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و بیشتر که عرصههای بلندمرتبه در طرحهای توسعه شهری مصوب آن پیشبینی نشده باشد، در صورت نیاز شهر و وجود تقاضا، ابتدا میبایست مصوبه توسط شهرداری با تأیید شورای اسلامی شهر تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج و شورای برنامهریزی و توسعه استان، جهت تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.
بر اساس این مصوبه، ساختمانهایی که با ارتفاع ٢٧ متر و بیشتر یا ساختمانی که تعداد طبقات آن با احتساب همکف، ۸ طبقه و بیشتر باشد یا ارتفاع بالاترین کف طبقه قابل بهره برداری آن بیش از ٢٣ متر از تراز متوسط زمین باشد، بلندمرتبه نامیده میشود.
با این حال در شهرهای دارای طرح جامع معتبر (مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران) چنانچه آستانه دیگری برای تعیین ارتفاع ساختمان بلند تعریف شده باشد، همان ارتفاع با رعایت سایر ضوابط این مصوبه ملاک عمل خواهد بود.
منبع: میزان
انتهای پیام/