او در شرح وضعیت پروازها و سفرهای خارجی بعد از آنکه شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا و شرکتهای تابعه (تا ۱۰ روز آینده) به همراه اوکراین (تا اطلاع ثانوی)، پروازهایشان را در مسیر ایران به حالت تعلیق درآوردند، اظهار کرد: بیشتر شرکتهای هواپیمایی خارجی با از سرگیری تحریمهای آمریکا، پروازهای ایران را متوقف کرده بودند. در این مدت، بار سفرهای هوایی به مقاصد خارجی بیشتر با یکی از شرکتهای هواپیمایی ترکیه بود که به خاطر نوع عملکردش، بارها مورد مماشات سازمان هواپیمایی ایران نیز قرار گرفته بود. با این وجود طی توافقی بین ایران و ترکیه، هر یک از طرفین هفتهای ۱۰۰ پرواز سهمیه داشتند، در نتیجه در مسیر ترکیه به دلیل حجم زیاد پروازها دغدغهای وجود ندارد و آسیبی متوجه سفرهای هوایی به این مقصد نیست، اما در مسیر نیمکره غربی و نقاط دورتر مثل کانادا، با تصمیم اخیر برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی تحت تاثیر سقوط هواپیمایی اوکراینی، مواجهیم.
رفیعی ادامه داد: در این شرایط سناریوی جایگزینی شرکتهای هواپیمایی داخلی درست نیست؛ چرا که لازم است روابط بینالمللی ایران بویژه در بخش حمل و نقل برقرار باشد. در وضعیت موجود، برنامه پروازی بیشتر ایرلاینهای خارجی که به حالت تعلیق درآمده است، هواپیمایی ماهان هم تحریم شده و به بسیاری از کشورها امکان پرواز ندارد. از طرفی با توجه به ضعف زیرساخت، برخی تمایل ندارند از پروازهای شرکتهای هواپیمایی داخلی استفاده کنند؛ بنابراین نمیتوان برای وضعیت پیش آمده پاسخی نداشت.
او درباره تکلیف مسافرانی که قصد سفر به ایران را داشتهاند و از مدتها پیش بلیت این شرکتهای هواپیمایی را خریدهاند، اما در وضع موجود با لغو پروازها مواجه شدهاند، گفت: متاسفانه ما با ضعف مدیریت در ارتباط با شرکتهای هواپیمایی خارجی مستقر در ایران مواجهیم، درحالیکه منابع مالی آنها را بهراحتی تامین میکنیم، آنها هر زمان اراده کنند تصمیم میگیرند به ایران پروازی نداشته باشند، پس سهم مردم چه میشود؟ سازمان هواپیمایی باید به این مساله رسیدگی کند. سالهاست با کوتاهی در اینباره مواجهیم.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی و پیشفروش بلیتها، اظهار کرد: نمیتوان که به خاطر این فاجعه درهای مملکت را بست. باید سریعتر با عاملان آن برخورد کرد، سوءاعتمادی را که نسبت به پروازها و آسمان ایران پیش آمده است، باید در چند روز آینده مدیریت و قضیه را تا ده یا پانزده روز آینده جمع کرد. راه برونرفت از این وضعیت شاید همین باشد.
رفیعی ادامه داد: باید روابطمان را با دنیا برقرار کنیم و آنها متوجه شوند ما برای این شرایط پاسخ مناسبی داریم. شرکتهای هواپیمایی خارجی باید دوباره به ایران برگردند و وقتی این اتفاق افتاد، حضورشان در ایران مدیریت شود تا مانند سابق رفتار نکنند و بهراحتی ایران را ترک نکنند و مسافران را بلاتکلیف نگذارند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
مقدار پولی که گردش گران ایرانی از کشور خارج می کنند بیشتر است یا مقدار پولی که گردشگران خارجی به ایران وارد می کنند