سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از سقوط هواپیمای اوکراینی تا نقش سردار سلیمانی در دور زدن تحریم‌ها

این هفته در میان اخبار پزشکی به سراغ ماجرای سقوط هواپیما و نقش سردار سلیمانی در دورزدم تحریم‌ها رفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

درخواست نامگذاری علوم پزشکی کرمان به نام شهید سلیمانی

شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نامه ای خواستار نامگذاری دانشگاه به نام «دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهیدسلیمانی کرمان» شدند.
 

پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن عرض تسلیت شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان در کرمان و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: انتقال خون یکی از حوزه‌های مغفول مانده در پزشکی است و حتی پزشکان عمومی واحدی مربوط به خون در دوران تحصیل خود ندارند.

عشقی تأکید کرد: ایران تنها کشور مسلمان جهان است که در کارگروه بانک خون نادر عضویت پیدا کرده است و در بین ۲۳ کشور عضو، تنها کشور در حال توسعه محسوب می‌شود که در این کارگروه عضویت دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به لزوم تولید صنعتی کیت‌های غربالگری برای تشخیص گروه‌های خونی نادر گفت: ما  توانسته‌ایم شمار محدودی از کیت‌ها را به صورت آزمایشگاهی تولید کنیم، اما نتوانستیم این کیت‌ها را به شکل صنعتی تولید کنیم که این مسئله نیازمند مشارکت بخش خصوصی، دولت و وزارت بهداشت است.

او افزود: باید توجه داشت که وزارت بهداشت و دولت کارخانه‌دار نیستند که بخواهند تولید انبوه این کیت‌ها را به دست بگیرند بلکه باید از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت کنند و امیدواریم با تولید انبوه کیت غربالگری آنتی بادی بتوانیم یک گام دیگر رشد و توسعه در حوزه انتقال خون نزدیک شویم.

جان باختن فرزندان یکی از مدیران وزارت بهداشت در سقوط هواپیما

 در سانحه دلخراش سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراین، زینب و محمد حسین اسدی لاری ، ۲ فرزند مدیر کل بین الملل وزارت بهداشت  جان خود را از دست دادند.

آخرین جزییات از سقوط هواپیمای اوکراینی/تمام سرنشینان جان باختند

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور اظهار کرد: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی شهریار سقوط کرد. 

او گفت: در پی این حادثه ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۲ آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است و تمام پایگاه‌های تهران و قم در آمادگی کامل قرار دارند.
 
رئیس اورژانس کشور بیان کرد: نیروهای آتش نشان در حال تلاش برای اطفا حریق هواپیمای سقوط کرده اوکراینی هستند.
 
او گفت: هیچ کس در سقوط هواپیمای مسافری اوکراین، نجات نیافت. اجساد در یک محل جمع آوری شده و آماده انتقال هستند.
 
به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور ۱۷۹ نفر در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری جان باختند. از این تعداد ۳۲ نفر غیرایرانی و ۱۴۷ نفر ایرانی‌ بوده‌اند.
 

سعید نمکی وزیر بهداشت بر بالین مصدومان مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حضور یافت و از خانواده های مصدومان و درگذشتگان دلجویی کرد.

حمایت سردار سلیمانی کمک کرد تا بتوانیم حلقه تحریم ها را بشکنیم
 
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران حاضر در مراسم تشییع سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای مقاومت ضمن تسلیت این حادثه تروریستی گفت: یاد این مرد بزرگ در ذهن مردمان این سرزمین جاودان خواهد ماند.

او افزود: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی علاوه بر کمک موثر در زمین‌گیر کردن تروریست‌ها و حذف آن‌ها از منطقه، در نظام سلامت نیز کمک فراوانی به ما کرد.

نمکی ادامه داد: در یک سال گذشته آمریکایی‌ها علی‌رغم ادعای خودشان که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی‌شود بیشترین فشار را به ما وارد کردند تا از این طریق مردم ما را به زانو درآورند.

او اظهار کرد: همراهی و حمایت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به خصوص در این یک سال بسیار به ما کمک کرد تا بتوانیم حلقه تحریم‌ها را از مسیر‌های مختلف بشکنیم و مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل زیادی روبه رو نشوند.

دست‌نوشته باقی‌مانده از دانشجوی مسافر هواپیمای اوکراینی

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی شهریار سقوط کرد و تمام مسافران هواپیما جان باختند.

دست‌نوشته باقی‌مانده دانشجوی مسافر هواپیمای اوکراینی در محل سقوط پیدا شده است که در این دست نوشته، او از خدا برای امتحانی که به آن نرسیده، طلب کمک کرده بود.

لزوم تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیاردی جهت تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به خدمات ناباروری اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از خدمات ناباروری تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌گر قرار دارد، اما انتظارمان این است که در راستای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت تمام خدمات تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌گر قرار بگیرند و بنده باید بگویم که برای توسعه این کار باید اعتبارات لازم مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: مصوبات شورای عالی بیمه در چارچوب بودجه در شرایط کشور انجام می‌گیرد و در این میان بخشی از خدمات ناباروری مانند دارو‌ها تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌گر قرار دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تأکید کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز جهت توسعه درمان ناباروری با توجه به شرایط کشور در نظر گرفته می‌شود گسترش اینگونه اقدامات دچار مشکلات متعددی می‌شود.

شهادت سردار سلیمانی معادلات آمریکایی‌ها را بهم ریخت

سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به شأن بالای شهید سلیمانی، اظهار کرد: شهید سلیمانی از یک جایگاه بالا و یک بینش بزرگ سیاسی برخوردار بود.

او ادامه داد: سردار سلیمانی می‌دانست که زمان زیادی برای خدمت به مردم برایش باقی نمانده است به همین دلیل تلاش زیادی در خدمت‌رسانی به مردم در طول سال‌های زندگی‌اش انجام داد.
 
نمکی با بیان اینکه برخی از افراد این تصور نادرست را داشتند که شهید سلیمانی برای ریاست جمهوری کاندید می‌شود، گفت: وقتی به گوشش رسید که برخی تصور می‌کنند که وی کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود؛ از شنیدن چنین مطالبی می‌خندید زیرا او عاشق شهادت بود.
 
او ادامه داد: شهید سلیمانی در نبرد با دشمنان تا خط مقدم جبهه‌ها می‌رفت و این مسئله نشان دهنده شجاعت وی بود. افزون بر این تواضع و فروتنی از دیگر ویژگی‌های خوب وی بود؛ این شهید بزرگوار سرشار از صداقت، یکرنگی و پاکی بود .
 
وزیر بهداشت افزود: آمریکایی‌ها این تصور غلط را داشتند که با شهادت سلیمانی معادلات منطقه به‌هم می‌ریزد و فکر می‌کردند که ایران را می‌توانند از سایر کشور‌های اسلامی جدا کنند، اما همه شما مشاهده کردید که در تشییع پیکر شهید سلیمانی حتی در عراق چه جمعیت زیادی در این مراسم شرکت کرده بودند.

شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانیدرباره ریکال ۱۸۰ قلم دارو یک شرکت ایرانی بیان کرد: باید توجه داشت که گاهی ریکال دارو اتفاق می‌افتد و هر چند که نباید شاهد موارد این چنینی باشیم، اما در همه دنیا ریکال دارو وجود دارد و این مسئله امری طبیعی است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ادامه داد: در ریکال باید اعتمادسازی صورت گیرد سازمان غذا و دارو و اداره کل دارو به وظایف خود در ریکال دارو و نظارت بر کیفیت دارو‌ها به درستی عمل می‌کنند.

شیبانی بیان کرد: کمیته‌ای در سازمان غذا و دارو پس از ریکال دارو‌های این شرکت داروسازی تشکیل شد این کمیته به بررسی دارو‌ها پرداختند و در نهایت اعلام کردند که بسیاری از این دارو‌ها مشکل کیفی ندارد.

او اظهار کرد: در طول ۴۰ سال گذشته که مردم از دارو‌های تولید داخل مصرف کرده‌اند میزان دارو‌های تولیدی باکیفیت در مقایسه با حجم ریکال بسیار بیشتر است.

کوس رسوایی آمریکایی‌ها با تحریم دارو/ تهدید کره‌ای‌ها برای ارسال داروی بیماران به ایران

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره تحریم های آمریکا در تامین داروی بیماران MPS در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به طور مرتب هر از گاهی آمریکایی‌ها اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را هدف قرار می دهند تا مردم ما را در تامین دارو و تجهیزات پزشکی با چالش رو به رو کنند و این روش و مشی استکباری و ضد انسانی آمریکایی هاست.

شانه ساز اظهار کرد: در دنیا ۲ شرکت آمریکایی و یک شرکت کره ای تولیدکننده داروی بیماران MPS هستند و شرکت کره ای تحت لیسانس آمریکایی های این دارو را تولید می کنند و به دلیل اینکه آمریکایی ها، کره ای ها را تهدید کرده اند که اگر به ایران دارو ارسال کنید بازار بین المللی خود را از دست می دهید، این شرکت کره ای علی‌رغم میل خود نتوانست به ایران دارو ارسال کند و ما تلاش می کنیم دارو را از مسیری تامین کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: روز به روز کوس رسوایی آمریکای ها بییشتر در دنیا شنیده می شود اما واقعیت این است که هجمه جدید آمریکایی ها ممانعت از ارسال داروی بیماران معصومی مانند بیماران مبتلایان به MPS است، البته ما این دارو را هر طور شده برای بیماران تامین می کنیم، اکنون هم مقداری دارو برای بیماران MPS ذخیره داریم و برخی داروهای جایگزین هستند که بیماران در صورت نبود دارو می توانند آن را استفاده کنند.

شانه ساز  در پاسخ به این سوال که موضوع تحریم دارویی بیماران MPS به مجامع بین المللی اعلام شکایت شده است؟ اظهار کرد: ما موضوع را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده ایم اما نتیجه همه اعتراض های ما این می شود که نماینده آمریکا در سازمان ملل عذرخواهی می کند، در حالی که این عذرخواهی دوایی از دردی بیماران ما دوا نمی کند و به جای این عذرخواهی ها بهتر است  که مانع ارسال داروی بیماران به ایران نشوند.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: اگر این دارو صرفه اقتصادی داشت یا تعداد بیماران بیشتر بود به طور قطع آن را تولید می‌کردیم و مشکل تنکولوژی و دانشی برای تولید دارو نداریم، اما به طور کلی تعداد مبتلایان به این بیماری در کل دنیا کم است و در ایران به  بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به MPS داریم که حدود ۱۰۰ نفر آن‌ها با چالش رو به رو شده اند.

باقر لاریجانی از سمت خود استعفا داد + متن استعفا

 باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت از سمت خود استعفا کرد. او از سال ۱۳۹۲ همزمان با وزارت سیدحسن قاضی زاده هاشمی به سمت معاونت آموزشی وزارت بهداشت منصوب شد. لاریجانی همچنین در دوره وزارت سعید نمکی در سمت خود ابقاء شده بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.