منظری گفت: احتمال برخورد راکت به هواپیمای مسافربری اوکراینی رد میشود چرا که هواپیما بعد از برخورد با زمین منفجر شده است.
او با اشاره به اینکه من مخالف شدید اظهارنظر رسانههای مختلف و به ویژه رسانههای خارجی و مقامهای کشور خارجی درباره برخورد موشک به این هواپیما هستم، اظهار کرد: در صورتی که راکت و یا موشک به این هواپیما برخورد بکند در همان فضا هواپیما به صورت کامل متلاشی میشود، اما ما شاهد هستیم که در این سانحه هواپیما بعد از آتش سوزی به زمین برخورد کرده و منفجر شده است.
منظری تصریح کرد: در صورت برخورد راکت تمامی قطعات هواپیما به مناطق مختلف پرتاب میشود، اما در این سانحه تمامی قطعات هواپیما کاملا مشخص است که دچار آتش سوزی شده و در همان محدوده پرتاب شده است.
بیشتر بخوانید: طرح احتمال برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی غیر علمی است/ اجازه ورود ذینفعان حادثه را برای بررسی داده ایم
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: نباید به این حدس و گمانهای غیرکارشناسی شده و عوام فریبانه دامن زد و به آنها توجه کرد.
او با اشاره به اینکه این هواپیما خارجی بوده و محل اصلی و استقرار آن ایران نبوده است، گفت: این هواپیما بعد از آن که پروازی را انجام داده وارد ایران شده و توقف چندان طولانی نداشته و حدود ۲ ساعت در ایران برای جابجایی مسافران بوده است، معمولا در این موارد مهندس پرواز بازدیدهای کلی از هواپیما انجام میدهد. مواردی که مهندس پرواز مشاهده میکند از نظر کارشناسی مشخص میکند که این پرواز میتواند انجام شود یا خیر.
منظری ادامه داد: در آینده اگر مشخص شود که مبنای سقوط هواپیما نقص فنی بوده که مهندس اوکراینی به آن توجه نکرده میتواند برای این حوزه مشکل ساز شود و قوانین مربوط به این بخش را تغییر دهد.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری به احتمال دیگری هم در این بخش اشاره کرد و گفت: خلبان باید بخشی از کار را انجام میداده که به علتهای مختلف ممکن است این اقدامات را انجام نداده باشد و این خود یکی از علتهای احتمالی وقوع این سانحه به شمار میرود.
او افزود: گواهینامه پروازی و ثبت تمامی اطلاعات درباره این هواپیما مربوط به همان کشور خارجی است و آنها باید طبق دستورالعمل اقدامات خود را انجام دهند و تابع مقررات خود هستند.
منظری اظهار کرد: مهندس پرواز طی بازدیدی که انجام داده و طبق پروانهای که صادر شده تابع دستورالعملها و قوانین است و اظهارنظر این مهندس مبنای پرواز است.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: البته این استثنا هم وجود دارد که خلبان این اختیار را دارد که نقص فنی که مهندس دیگری اعلام کرده را بپذیرد و انجام ندهد و خلبان به عنوان فرمانده میتواند در این زمینه اقدام کند، اما در این زمینه خلبان طبق قوانین خود به حرف مهندس اوکراینی توجه کرده است.
او خاطرنشان کرد: در این موارد باید طبق مقررات پروازی هر کشوری عمل شود و اگر اثبات شود که این سانحه به علت نقص فنی بوده که مهندس پرواز اوکراینی به آن توجه نکرده است شاید مبنای تغییرات دستورالعملهای پروازی این کشور شود.
انتهای پیام/