عابدزاده با بیان اینکه براساس استانداردهای سازمان هواپیمایی جهانی، ایران مسئول رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی است افزود: ایران طبق قوانین ایکائو مسئول رسیدگی به این سانحه، کشور ایران است و باید تمامی قوانین مربوط به این موضوع را رعایت کند.
او گفت: ایران موظف است در این باره کمیته های مختلفی تشکیل دهد و تاکنون این کمیته ها تشکیل شده و جلسات مختلفی با حضور تیم اوکراینی برگزار شده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه کشور بهره بردار و سازنده این هواپیما موظف هستند در این زمینه با ما همکاری کنند گفت: این کشورها باید اطلاعات دقیقی که در این زمینه لازم است را در اختیار ما قرار دهند.
او تصریح کرد: سازنده این هواپیما کشور فرانسه است و طراح این هواپیما آمریکا است و تاکنونی نمایندگانی را به ما معرفی کرده اند و به دلیل آنکه تعدادی از این جانباختگان کانادایی بوده اند اعلام آمادگی کرده اند که در این زمینه با ما همکاری کنند.
عابدزاده با اشاره به اینکه کارهای اجرایی و بازدید از محل وقوع حادثه امروز با حضور تیم اوکراینی انجام شده است گفت: فردا بازدیدهای دقیق تر و بیشتری صورت می گیرد.
او تاکید کرد: شایعه این موضوع که جعبه سیاه را به هیچ کشوری نمی دهیم را نه علمی و نه منطقی است و در چنین شرایطی و فضای کارشناسی نباید این موضوعات مطرح شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سازمان بین المللی هواپیمایی، رابطه بین ساختارهای نظامی و غیر نظامی را تعریف کرده است گفت: ما جزو این سازمان و تابع آن هستیم بنابراین تمامی این ساختار ها را رعایت کرده ایم.
او تصریح کرد: این هواپیما در ارتفاع ۸ هزار پایی قرارداشته و از فرودگاه مهرآباد درخواست انجام پرواز تا ارتفاع ۲۱ هزارپایی را داشته و این فضا به هیچ عنوان امنیتی نبوده که بخواهد به آن موشک اصابت شود.
او یاد آور شد: شواهد زیادی وجود دارد که این هواپیما به علت نقص فنی دچار چنین حادثه ای شده و به هیچ عنوان موشک به آن اصابت نکرده است چراکه این هواپیما در ساعت ۶:۱۸ دقیقه به زمین خورده و بررسی ها نشان می دهد که خلبان قصد داشته هواپیما را به فرودگاه امام بازگرداند و برخورد آن به زمین هم به شکل شکمی بوده که نشان دهنده بازگشت آن بوده است.
عابدزاده اضافه کرد: هم شاهدان عینی و هم بازرسی قطعات نشان می دهد که هواپیما یک دقیقه در آتش در حال سوختن بوده و اگر موشک به آن اصابت می شد درجا منفجر می شد بنابراین از لحاظ فنی این امکان وجود ندارد که موشک به آن اصابت شده باشد.
او با بیان اینکه بوئینگ در یکی دو سال اخیر به دلیل سقوط ۲ هواپیما مدل مکس خود دچار ضرر های اقتصادی شدیدی شده است گفت: این مدل هواپیما هم از خانواده مکس بوده بنابراین آنها سعی دارند با شایعه پراکنی مانع ضررهای بیشتر در این حوزه شوند.
عابدزاده در باره این موضوع که چرا خلبان با برج مراقبت تماس نگرفته است هم گفت: شاید دود در کابین خلبان ایجاد شده باشد و خلبان دسترسی برای برقراری ارتباط با برج مراقبت را نداشته بود و از سوی دیگر اولویت مسئولیت خلبان آن بوده که هواپیما را بازگرداند و یا آن را نجات دهد بنابراین خلبان به وظیفه خود عمل کرده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه هواپیما نو بوده و ۲ فروند هواپیمای مکسی که سقوط کرده از این مدل هواپیما هم نوتر بوده است گفت: ممکن است هواپیما به دلیل استفاده نادرست و یا خطای انسانی دچار سانحه شود .
او بیان کرد: هواپیماهای قدیمی تر هم براساس فرایندهای که برای آنها تعریف شده کارها و تعمیرات بیشتری بر روی آنها انجام می شود.
عابدزاده تصریح کرد: اگر قرار باشد کشور دیگری برای رسیدگی به این موضوع وارد شود باید با اجازه و هماهنگی ایران باشد.
او افزود: تیم بررسی اوکراینی که امروز وارد ایران شدن چنین موضوعی که از کشور انگلیس درخواست همکاری کرده اند را مطرح نکرده بودند و طبق قوانین ایران مسئول رسیدگی به این سانحه است.
آتش سوزی در موتور هواپیما هنوز تایید نشده است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هنوز آتش گرفتن موتور هواپیما را تایید نکرده ایم گفت: در این نوع هواپیما ها اگر یک موتور از بین برود می توان با موتور دیگر پرواز را کنترل کرد اما به شرطی که سامانه مدیریت ایمنی هواپیما به صورت کامل رعایت شده باشد.
او بیان کرد: سخت ترین شرایط پروازی هواپیما موقع بلند شدن است که بیشترین فشار بر روی موتور در آن زمان وارد می شود در این پرواز هم هواپیما موقع بلند شدن مشکلی نداشته است.
عابدزاده گفت: در این باره چندین موضوع مطرح است ممکن است چیدمان بار درست نبوده و یا اضافه بار وجود داشته باشد که تمامی این موضوعات در پرواز تاثیر خواهد داشت.
سعی می کنیم نتیجه بازخوانی جعبه سیاه را تا ۱ ماه آینده تحویل دهیم
عابد زاده با بیان اینکه سعی می کنیم باز خوانی جعبه سیاه را هرچه زودتر انجام و نتیجه تا یکی دوماه آینده تحویل دهیم گفت: طبق بررسی ها اطلاعات جعبه سیاه را می توان استخراج کرد که در حال انجام آن هستیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه فضای آسمان ایران امن است گفت: امروز تعداد پروازها از آسمان ایران نسبت به مدت قبل بیشتر شده و این به دلیل ایمنی آسمان ایران است و بسیاری از کشورها عبور از ایران را ترجیح می دهند.
آمریکا برای تحریف محتویات جعبه سیاه سعی در فشار برای دریافت آن دارند و ایران نبایستی آنرا به آمریکا یا هر کشور دیگری بدهد بلکه با حضور نمایندگان قانونی طبق هوانوردی کار بازخوانی نوار را در ایران انجام دهند
بگمونم ی کارایی کردین بی هیچ چیزی نیست نکنه که...
این موضوع به شدت شبیه به ماجرای لاکربی (سقوط هواپیمایی که موجب کلید خوردن طرح براندازی قذافی شد) است
باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم مبادا در دام نیرنگ سناریو سازی و مافیای رسانه دشمن اسیر شویم