سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنچه باید در مورد موشک‌باران پایگاه عین الاسد بدانید

سیاست بین‌الملل همچنان عرصه «زور عریان» است و ادعا‌های حقوق بشری سیاستمداران، تنها سرپوش‌هایی برای جنایت‌ها علیه بشریت هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ما باید در مورد داعش با ایران همکاری کنیم»؛ این، سخن مردی است که نه‌تنها در ایران بلکه در آمریکا نیز به دروغ‌گویی و تناقض‌گویی شهره شده است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از لزوم مبارزه با داعش سخن می‌گوید که ارتش این کشور به دستور مستقیم او، بامداد جمعه (۱۳ دی) در حمله‌ای تروریستی، سپهبد قاسم سلیمانی، سردار مبارزه با داعش را به شهادت رساند تا بار دیگر به جهانیان ثابت شود که سیاست بین‌الملل همچنان عرصه «زور عریان» است و ادعاهای حقوق بشری از سوی سیاستمداران، تنها سرپوش‌هایی پر زرق و برق برای جنایت‌ها علیه بشریت هستند.

در حالی که پس از بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی، نگرانی‌ها در مورد وقوع یک جنگ بزرگ بالا گرفته بود و توئیت‌های تهدیدآمیز رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا به این وضعیت دامن می‌زد، ترامپ در چرخشی آشکار پس از انتقام سپاه پاسداران، از لزوم صلح سخن گفت و اذعان کرد قصد تلافی این حمله را ندارد. وی که پیش از این توان نظامی آمریکا را ستایش و ایران را تهدید به واکنش «سریع و خشن» نظامی می‌کرد، پس از حمله اعلام کرد که از اهرم اقتصادی خود علیه ایران بهره خواهد برد نه نظامی.

صرف‌نظر از تمام ابهامات و جزئیات روشن نشده‌ای که حول محور این حمله مطرح شده است، واقعیت این است که یکی از راهبردی‌ترین پایگاه‌های ایالات‌متحده در منطقه هدف قرار داده شد و هیچ‌کدام از ۵۲ نقطه‌ای که ترامپ قصد بمباران آن را داشت هدف یک گلوله نیز قرار نگرفت. این یادداشت به بررسی حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد بر اساس واقعیت‌های روشن‌شده کنونی، می‌پردازد.

از پایگاه «عین الاسد» چه می‌دانیم؟

پایگاه عین‌الاسد یا الاسد در ۱۶۰ کیلومتری بغداد، پایتخت عراق، در استان غربی و عمدتاً سنی نشین «انبار» قرار دارد. این پایگاه در اصل قادسیه نام داشت و ساخت آن به پایان دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ باز می‌گردد.

این پایگاه طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین پایگاه‌های ارتش آمریکا بوده است و هم ترامپ و هم مایک پنس، معاون او از این پایگاه دیدن کرده‌اند. این پایگاه از نظر موقعیت جغرافیایی و نظامی، پایگاهی بسیار مهم است که نیروهای آمریکایی و ائتلافی را که واشنگتن رهبری می‌کند، در خود جای داده است. در جریان جنگ عراق نیز مهم‌ترین پایگاه تدارکاتی، تأمین سوخت و خودروهای نظامی ائتلاف بود.

عین‌الاسد یک باند فرود دارد که طول آن ۳ هزار و ۹۰۰ متر است. تا سال ۲۰۱۰ این پایگاه مقر نیروی دوم تفنگداران اعزامی آمریکایی در عراق بود. این پایگاه در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل به دولت عراق بازگردانده شد و پس از آن به مرکز لشکر هفتم ارتش عراق تبدیل شد.

در سال‌هایی که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه وارد عملیات شد، پایگاه الاسد بار دیگر نقشی کلیدی به ویژه در عملیات آزادسازی موصل ایفا کرد. تفنگداران دریایی ایالات‌متحده از سال ۲۰۱۴ دوباره به این پایگاه بازگشتند. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۶ نیز چند صد نیروی جدید به این پایگاه فرستاد تا به مبارزه ارتش عراق با داعش کمک کنند.

این پایگاه بزرگ‌ترین پایگاه ائتلاف تحت رهبری آمریکا در جریان جنگ عراق در غرب این کشور و دومین پایگاه بزرگ این نیروها در عملیات سرنگونی صدام حسین بود. سال گذشته، وزیر خارجه آمریکا تعداد نیروهای این کشور در عراق را در حدود پنج هزار نفر عنوان کرده بود. شمار دقیق نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد و دیگر مراکز مشخص نیست.

جزئیات نظامی حمله به پایگاه عین الاسد

بنا بر اعلام رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ایران از سه نقطه، ۱۶ موشک شلیک کرده که ۱۱ موشک به این پایگاه اصابت کرده است و هدف، حمله خسارت به تأسیسات، نابود کردن تجهیزات، خودروها و هواپیماها و کشتن نیروها بوده است. اما بنا بر اعلام مقامات نظامی ایران، ۱۵ موشک به ۲۰ نقطه حساس این پایگاه اصابت کرده است؛ موشک‌ها از نوع فاتح ۳۱۳ و قیام بوده‌اند و سامانه‌های دفاعی آمریکا نتوانستند موشک‌های مهاجم را مورد اصابت قرار دهند، زیرا موشک‌های قیام در این عملیات از سامانه مختل‌کننده رادار برخوردار و مجهز به کلاهک‌های بارانی بودند. در نهایت، بیش از ۸ تن مواد منفجره روی این پایگاه فرود آمده است.

بر این اساس، این نخستین بار از آغاز انقلاب ۱۳۵۷ است که جمهوری اسلامی ایران به وسیله موشک‌های بالستیک نقطه‌زن خود یک پایگاه آمریکایی را هدف قرار می‌دهد؛ آن هم پایگاهی که مهم‌ترین مقر نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق است. نکته قابل توجه این است که آخرین سابقه رویارویی نظامی یک دولت با آمریکا به بیش از ۷۰ سال پیش، یعنی دسامبر ۱۹۴۱ سال میلادی برمی‌گردد.

اینفوگرافی اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی از برد موشک‌های ایران

پنهان‌کاری در مورد تلفات و خسارات حمله موشکی

پس از حمله موشکی و انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین الاسد و نیز پایگاه اربیل، ترامپ به سرعت توئیتی منتشر کرد و مدعی شد «همه چیز خوب است! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده!». فردای آن روز نیز رو به روی دوربین‌ها ظاهر و مدعی شد که این حمله هیچ‌گونه تلفاتی به همراه نداشته است و تنها آسیب‌های جزئی به این پایگاه وارد شده است. این در حالی است که بنا بر گزارش برخی رسانه‌ها، آمریکا پایگاه عین الاسد را  قرنطینه کرده و اجازه دسترسی غیر آمریکایی‌ها به آن را نمی‌دهد.

از سوی دیگر، سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرده است که شش فروند هواپیمای آمریکایی، کشته‌ها و زخمی‌های این کشور در عین الاسد را به بیمارستان‌هایی در اسرائیل و اردن و یک بیمارستان در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد منتقل کردند. حاجی زاده تأکید کرد که «اگر می‌خواستیم سربازان آمریکایی را بکشیم، می‌توانستیم ۵۰۰ نفر از آن‌ها را در عین الاسد بکشیم. اما هدف ما این نبود، با این حال چون اتاق فرماندهی عملیات و سایر تأسیسات مهم این پایگاه منهدم شدند بدون شک آمریکایی‌ها کشته و زخمی داشتند.»

گرچه گزارش غالب رسانه‌های جهان نشان‌دهنده این است که ظاهراً این حمله تلفاتی به دنبال نداشته است و برخی رسانه‌ها نظیر سی اِن اِن مدعی شدند ایران پیش از حمله، هشدار لازم را به آمریکا داده بود و به همین دلیل این کشور زمان لازم برای خارج کردن نیروهایش را داشت اما این نکته را باید به خاطر داشت که بسیاری از اوقات، آمارهایی از این دست، ذیل اسناد محرمانه یک ارتش قرار می‌گیرند و به زودی فاش نخواهند شد. 

اما در مورد وارد شدن خسارات به این پایگاه، صرف‌نظر از اعلام مقامات ارشد سپاه پاسداران مبنی انهدام اتاق فرماندهی و عملیات و سایر تأسیسات مهم این پایگاه، کارشناسان و تحلیلگران نظامی با استفاده از تصاویری که شرکت پلنت لب (planet lab) و مرکز جیمز مارتین در دانشگاه میدل‌بری (مؤسساتی معتبر در حوزه تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای) منتشر کرده‌اند، ضمن اذعان به قدرت و دقت موشک‌های ایران، هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های مهم در این پایگاه و وارد آمدن خسارات به آن را تأیید کردند.

«دیوید شمرلِر»، کارشناس ارشد مؤسسه جیمز مارتین در این‌باره گفته است: «آن‌ها (ایرانیان) نقشه‌ای داشتند و بسیار دقیق به دنبال هدف قرار دادن و وارد کردن خسارت به تجهیزات و وسایل ترابری هوایی بودند تا اینکه بخواهند ساختمان‌هایی را هدف بگیرند که احتمالاً افراد در آن حضور داشتند.»

وی همچنین اذعان کرد: «ایران بزرگ‌ترین قدرت موشکی منطقه است و اگر می‌خواستند و قصد آن را داشتند می‌توانستند با هدف گرفتن مواضعی در سرتاسر این پایگاه، وضعیت را به حدی وخیم سازند که راه بازگشتی وجود نداشته باشد اما آن‌ها این اهداف را بسیار دقیق مدنظر گرفتند و به آن شلیک کردند»

دکتر «جفری لوئیس» تحلیلگر مرکز جیمز مارتین و مدیر اجرایی پروژه اتم در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد نیز با انتشار تصاویری از نقاط هدف قرار گرفته در توئیتی نوشت «تیر ایرانی‌ها به خطا نرفت. این ساختمان‌ها بسیار دقیق مورد اصابت قرار گرفتند.»

«دارا ماسیکات»،تحلیلگر نظامی آمریکایی و کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک و امنیت ملی در اندیشکده رند نیز در توئیتی نوشت: «کارشناس مسائل ایران نیستم. اما تحلیلگر نظامی هستم. زمانی که به نقاط تأثیر پذیرفته از حمله ایران به پایگاه هوایی اسد نگاه می‌کنم، حمله صرفاً نمادینی که برای اجتناب از ایجاد تلفات طراحی شده باشد، چنانچه برخی گمانه‌زنی کرده‌اند، نمی‌بینم. به نظر می‌رسد این حمله، قابلیت نظامی این پایگاه را هدف گرفته است.»

بی‌اعتمادی متحدان آمریکا

حمله سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد، ضربه‌ای مهلک به پیکر نحیف اعتماد متحدان منطقه‌ای آمریکا به این کشور بود. حتی پیش از این حمله نیز اعتماد کشورهای عربی به آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود زیرا سرنگون ساختن پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا توسط ایران و نیز حمله انصارالله یمن به دو پالایشگاه «البقیق» و «الخریص» در عربستان، علی رغم تمایل کشورهای عربی، واکنشی از سوی آمریکا به دنبال نداشت. به تعبیر «آنتونی کوردزمن»، تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا، «رجزخوانی و تهدیدات توخالی ایالات‌متحده علیه ایران و فقدان اقدام نظامی مشخص، اعتماد به حمایت نظامی ایالات‌متحده از شرکای عرب خود را پیوسته تضعیف کرده است. نکته‌ای که به همان اندازه مهم است این است که ایالات‌متحده در تلاش برای دور هم جمع کردن بحرین، کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای ایجاد نیروهای دفاع منطقه‌ای مؤثر، کاری بیش از ژست انجام نداده است.»

مدت‌ها پیش از این حملات، «استفن والت»، غول نظریه‌پردازی روابط بین‌الملل، خطاب به ترامپ گفته بود «زمانی که سایر کشورها به این نتیجه می‌رسند که شما احمق هستید، توجه زیادی به توصیه‌ها، راهنمایی‌ها و تقاضاهای واشنگتن نمی‌کنند...گرچه این بی‌توجهی‌ها سابقه دارد اما به نظر می‌رسد در دوران ترامپ به نقطه اوج جدیدی رسیده است.» در نهایت اینکه بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقدند حملات ایران و فقدان واکنش آمریکا، بازتابی از تضعیف شدید بازدارندگی آمریکاست.

«جان هانا»، تحلیلگر اندیشکده آمریکایی FDD، معتقد است: «هم دوستان و هم دشمنان ایالات‌متحده، به‌سرعت در حال رسیدن به این نتیجه هستند که ترامپ، به‌رغم تمام رجزخوانی‌هایش، جرئت یک مبارزه پایدار را ندارد. به‌ویژه بعد از اینکه ایران پهپاد آمریکایی را ساقط کرد و [انصارالله یمن] با موشک‌های کروز به تأسیسات نفتی عربستان حمله کرد، شکست مفتضحانه‌ای برای آمریکا اتفاق افتاد و وضعیت را بسیار پیچیده کرد. این حقیقت که ایران اخیراً با جسارت بیشتری منافع آمریکا را مورد هدف قرار می‌دهد بیانگر این است که وضعیت بازدارندگی آمریکا به‌شدت ناامیدکننده است.»

سخن پایانی

«شپارد اسمیت»، گوینده فاکس نیوز زمانی ادعاهای ترامپ در مورد روابط با روسیه را "دروغ پشت دروغ پشت دروغ" خواند و استفن والت،۶ ماه پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ گفت: «او با توانایی بسیار قابل‌توجهی که در دروغ گفتن، فرار کردن، گمراه ساختن، تمام حقیقت را نگفتن و ظاهرسازی دارد، بازیگری مزخرف در سطح جهانی است». قطار فریب‌های ترامپ اکنون به ایستگاه جدیدی رسیده است و وی دستی را برای صلح به سوی ملت ایران دراز کرده است که تا آرنج به خون آغشته است. دروغ و فریب ترامپ تنها یک سوی این قصه است. تاریخ عواقب خود را دارد؛ ایران تابوی حمله مستقیم به پایگاه‌های آمریکایی را شکسته و هیچ پاسخی دریافت نکرده است؛ این حمله با تلفات یا بدون تلفات، ضربه‌ای به اعتبار آمریکا بود و متحدان عربی آن را نیز در برابر ایران تنها گذاشت. این مسئله می‌تواند راه را برای بسیاری از تحولات ناگهانی باز کند که به احتمال قریب به یقین مطلوب آمریکا نخواهد بود.

منابع

Anthony H. Cordesman, Syria: The Real Prizes are Iraq, the Gulf, and the Southern Flank of NATO, and the U.S. May Well Be Losing Them, CSIS, October ۱۵, ۲۰۱۹

John Hannah, U.S. Deterrence in the Middle East Is Collapsing, The Foundation for Defense of Democracies, October ۳۰, ۲۰۱۹,

STEPHEN M. WALT, The Global Consequences of Trump’s Incompetence, Foreign policy, JULY ۱۸, ۲۰۱۷

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
کلثوم کرمیان
۱۱:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۸
لطفا یه هکر خوب سراغ ندارید
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
فوری که نمیشد اعلان کنند مقصر کیه باید بررسی کامل انجام می گرفت
سید محمد علوی
۰۹:۳۴ ۲۲ دی ۱۳۹۸
سلام علیکم و رحمة اللّه ،

وزارت خارجه انگلیس :
(( دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بازداشت رابرت مک ایر، سفیر ما در ایران نقض فاحش قوانین دیپلماتیک و بین المللی است. ))

غصه در گلویم خشک می شود , ناراحتی از تمام چهره ام پیدا می شود ...
در زمان جنگ جهانی دوم , ایران رسما بی طرفی ماند , اما همین انگلیسی ها از جنوب و مرزهای ایران سرازیزِ خاک ما شدند , کشتند , غارت کردند , جنایت کردند , جنایاتی رقم زدند که قلم ام از نوشتن اش شرم می کند ... حالا همان انگلیسی ها با پررویی می گویند : کار ایران نقض فاحش قوانین دیپلماتیک و بین المللی است !
خوب می فهمم که انگلیسی ها چه نوعی از قوانین دیپلماتیک و بین المللی را مدِ نظر دارند! , آنها می خواهند که تو مثلِ عربستان شوی که هر چه آنها بگویند با ذلت قبول کنی , و انگلیسی ها خیلی دلشان تنگ شده برای ایران زمانِ پهلوی , که بیایند و به پادشاه مملکِ ایران ( رضا خان ) بگویند : تو برو تا پسرت بیاید ! و آن زمان پادشاهِ مملکتِ 2500 ساله ی ایران , جرئتِ صحبت در مقابل کشوری به مساحتِ بند انگشت را نداشت! ...
.دشمن ( آمریکا و انگلیس ) الان به دنبالِ تفرقه بین من و تو هست ای برادرم ...
پشتیبانِ ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیبی نرسد .

ارادتمندِ همگی , والسّلام .
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
پس کو اونهایی که میگفتن همه چیزمان فدای ایران ؟!!!درحالت جنگی ممکن هر اطفاقی پیش می آمد این سقوط هم یکیشه که توی اون شرایط فدا شدند منصفانه نگاه کنید به قضیه اگر واعا موشک بود با یک کلاهک هسته چه پیش می آمدواون اپراتور چه باید میکرد؟
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۱ دی ۱۳۹۸
دیگه از هر چی کشتن و جنگه حالم بهم خورد
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۱ دی ۱۳۹۸
عده ای با سو استفاده از این اتفاق زمینه رو برای تحت فشار قرار دادن سپاه جهت مذاکرات موشکی مهیا میکنند لطفا هوشیار باشید
هدف از این تجمعات و تخریب سپاه کار یک مشت دشمن نفوذی است خواهش میکنم حواس جمع باشیم ..لطفا منتشر کنیند
احمد
۲۲:۱۴ ۲۱ دی ۱۳۹۸
خوشمان اومد
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۱ دی ۱۳۹۸
آمریکا و روسیه با اینکه از این اتفاقات انجام داده اند ، ولی هیچگاه رسانه ای نمی کردند .
الان هم از عین الاسد پس از 5 روز پاکسازی ، تازه به خبرنگار آمریکایی اجازه محدود دادند .
آمریکا دروغگوی بزرگ است و نباید دلخوش به این غارتگر جهانی باشیم .
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
باسلام لطفاً به آمار کشته‌شدگان درتصادف هواپیما وزیر دست پا درکرمان وخودرو نگاکنید بالای 200نفراست وخسارت مالی ان
ناشناس
۰۱:۱۹ ۲۲ دی ۱۳۹۸
دراین شرایط کشورمواظب باش درجبهه ی دشمن قرارنگیری چون دقیقاسخنان آنان راتکرارمی کنیدآنهاسعی درکمرنگ کردن پیروزی ایران دارندومی خواهندتوپ رابه زمین ایران بیاندازند
مرگ بر آمریکا
۱۹:۱۶ ۲۱ دی ۱۳۹۸
دمتون گرم انشااله دفعه بعد با موشک اتمی می زنیمشون
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
ما صلاح هسته ای نخواهیم داشت چون دین عقیده و مرام ما این نیست
تفاوت ما با خون خواران جهانی آمریکا و اسرائیل از زمین تا آسمان است
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
چه فایده که این طور شد
الان تو کل دنیا چی میگن ...یه داغ دیگم اضافه شد
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
هر کدوم در سطح خودش قابل بررسی هستش .
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۱ دی ۱۳۹۸
دل شیر میخواهد کسی بیاد اشتباه نظامیش را رسانه ای کند بالاخره تو این موقعیت حساس اشتباه هم پیش میاد این دلیل نمیشود کار بزرگ عزیزانمان را در به عقب کشاندن شیطان بزرگ دست کم بگیریم
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۱ دی ۱۳۹۸
شفاف سازی معجزه میکنه
Ama
۲۲:۲۲ ۲۱ دی ۱۳۹۸
ای کاش همه مثل شما فکرمیکردن وانقد سریع واکنش نشون نمیدادن
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
شیرینی این اتفاق با خبر امروز به کاممون تلخ شد
رضا
۱۳:۴۳ ۲۱ دی ۱۳۹۸
صدا و سیما و انعکاس عمق فاجعه برای ایالات متحده آمریکا بطور جدی در حال کم کاری است در حالیکه غربیها با انواع تکنیکها و پوششهای خبری از کاه کوه میسازند در اوضاع آماده باش و آرایش جنگی صد در صدص ارتش سنتکام آمریکا و ایران خطای عامل انسانی و یا نقص فنی در سقوط هواپیمای بوئینگ اکراینی در مقابل عظمت و شدت ضربه و عمق عملیات ایران علیه پایگاه عین الاسد چنان در بوق و کرناست که یک عدد هواپیمای بوئینگ 737که در جای جای جهان شرکت بوئینگ افتضاح داشته چنان ابرسناریوئی شده که افکار عمومی خود ایرانیها در حال انحراف است رسالت صدا و سیماست که 2کار را کنار یکدیگر چنان موازی واکاوی کند که یک اکراین گیت دیگر برای آمریکا شود یادمان هست که آمریکا و متحدان همصدایش چگونه از موضوعی که اصلاً وجود خارجی ندارد چگونه سناریوهای خود را هم پیاده میکنند و هم بازیگرانش سکانسهایش را صحنه به صحنه بازی میکنند این رسالت خبری و رسانه ای صدا و سیماست که تمام اهتمام خودش را برای عدم تفرقه و عدم شکاف پس از ایجاد وحدت و اتحادی بی نظیر توسط فقط یک تن و یاران همراهش سکوت نکنند و دست به تلاشی مضاعف و شبانه روزی جهت مبارزه با اطلاعات تزریقی دشمن به کام مردم که تازه شیرین شده بود بزنند جبهه جنگ فقط موشک و فقط بمباران نیست جنگ فقط محدود به حدود مرزها نمیشود بلکه جنگ نامرئی دشمن و لشگر نامرئی و اجاره ای دشمن بسیار ویرانگر تر و مخرب تر است و این آگاهی بخشی و حراست و پاسداشت مقام خون شهید رسالت سنگینش بعهده صدا و سیماست نباید دست بسته مردمی که در کانال غلط اطلاعاتی و سوء استفاده دشمن اسیر فکری شده اند فقط نظاره گر بود باید در این جبهه فعالتر باشیم
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
زهرمار کردید واسه ما!!!!
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
باشگاه عزیز دلخورم ازتون :(((
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۱ دی ۱۳۹۸
خبرگزاری فارس، خجالت بکش و روتو کم کن. همه چیز مشخص شده، که پشت پرده چه خبر بوده. خدایی چه رویی دارید شما
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۲ دی ۱۳۹۸
تنها خبر پشت پرده اینه که محور شرورامریکایی اسراعیلی مزدورهاش رو در رسانه ها اجیر کرده تا از هر حادثه ای سو استفاده کنند و ذهن جوامع رو بنفع امریکا مهندسی کنند .
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۱ دی ۱۳۹۸
چرا در مورد موشک باران پایگاه اربیل هیچ صحبتی نمیشه؟؟؟؟
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
رو که نیست ، سنگ پای قزوینه
خجالتم خب چیزیه
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ دی ۱۳۹۸
خجالت نمیکشید واقعا
صحنه های هواپیمای اوکرانی را نشان دهید!!!
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۱ دی ۱۳۹۸
خجالت بکشید دیگه راجب راجب این موضوع اخبار نفرستید و راجب حماقت مسئولین ایران و قاتلین ایرانی اخبارو نشون بدید
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۱ دی ۱۳۹۸
دیگه این خبر هیچ جذابیت و شیرینی برامون نداره بسه دیگه
همه ی جوانان نخبه فدای این سیاست بد شده لعنت بر سیاست
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۱ دی ۱۳۹۸
این دو موضوع بحثشون جداست....انگار تو هم از دسته فرصت طلبهایی که میخوان به موقع زهرشون رو بریزن
رضا
۱۳:۲۴ ۲۱ دی ۱۳۹۸
سرباز اجاره ای کدام ارتش نامرئی هستی؟
قیمتی که تو را خریده اند چقدر است ؟
بزگی و عظمت این حمله که ایران به پایگاه عین الجسد و عین النجس آمریکا کرده بقدری است که عناوینی مانند طرح ""اکراین گیت ترامپ"" برای ایران باشد همیشه عجولان و نادانان و کسانیکه از آبشخور خبری بیگانگانی همچونBBC-VOA-و اینترنشنال کسب حقیقت کنند همین است و بس: جهان هنوز بیاد دارد که بوش و گاوهای شیرده و موساد و سیای آمریکا حمله 11سپتامبر را با یک حمله تروریستی نمایشی و از قبل طراحی شده چنان با مهارت بازی کردند که تا همین امروز تمام جهان در کف کشف حقیقتش باز مانده اند این سناریو برای این اتفاق افتاد تا نظام سلطه جهانی یعنی(آمریکا-اروپا-اسرائیل و گاوهای شیرده حجاز)افغانستان را با القاعده و رهبری اسامه بن لادن و کمی بعد با بهانه تسلیحات شیمیائی عراق را با داعش شخم بزنند و بر معادن و ثروت طبیعی منطقه و نفت و گاز بیکران چاههایش مسلط و استیلا پیدا کنند و در این بین تنها کسانیکه کشتار شبانه روزی میشدند مسلمانان منطقه که قصد منقطع النسل کردن آنان را داشتند.....بسیار واضح و آشکار است که چند مورد اساسی که باعث شده "سونامی نابودی آمریکا از ایران و عراق و سوریه و لبنان وفلسطین بسوی کاخ سفید و 5 قاره جهان مانند طوفان و تندبادهای بنیان کن" حرکت کند چند چیز است
1) شکست مفتضاحانه لشگر عظیم نظام سلطه جهانی یعنی(آمریکا-اروپا-اسرائیل-گاوهای شیرده....) در برابر تمام جبهه های کشورهای محورمقاومت.....
2)کم اثر کردن کانون توجه تحلیلگران و اندیشکده های جهانی در 5قاره جهان بر موضوع شکستن آئینه هیمنه و هژمونی قدرت آمریکا با نابودی بزرگترین و پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات در منطقه بنام عین الاسد
3)انحراف جهان سیاست و نظاره گران بین المللی با ایجاد"اکراین گیتی"
دیگر اینبار در خاک ایران آنهم با انحراف افتضاح و پوشش خبری از نابودی پایگاه عین الاسد و تعداد مجروحان و کشته های ارتش سنتکام آمریکا و تا تجدید قوائی هم برای ارتش سنتکام آمریکا و در پرده ماندن نقش اسرائیل و موساد در اول تا اینجای این سناریو و نمایشنامه چون اگر اسرائیل مورد هدف نابودی قرار گیرد هیئت حاکمه آمریکا و نظام سلطه جهانی به رهبری آمریکا قطع نخاع خواهند شد یک سرباز صفرساده هم میداند وقتی در یک آماده باش صد در صدی و یک آرایش جنگی تمام عیار هستید خطای انسانی هم مطرح است و باید آن را لحاظ کرد البته این بهانه ای برای بررسی و رصد عاملین قضیه نیست وباید قاطعانه و موشکافانه واکاوی شود....جهان بیاد دارد که همیشه ایالات متحده آمریکا با رهبری و هدایت نظام سلطه جهانی و همراهانش تمام جنایات بشری را با بهانه های کوچک و واهی و هدایت آنها توسط رسانه ها و سربازان اجاره ای به نتیجه رسانده جریاناتی مانند:11سپتامبر که هنوز فجایعش که منجر به بهانه حمله به افغانستان شد و یا تسلیحات شیمیائی که سوریه و عراق و لیبی را ویرانه کرد و یا قتل جمال خاشقچی و آیت الله نمر(حقوق بشر)و هزاران هزار بهانه و سناریوئی که سردمداران نظام سلطه جهانی یرای غارت و چپاول منابع جهان براه انداخته اند وقتیکه جهان و مظلومان مطالبه گر و سوال کننده هستند هیچکس و هیچ قانونی حتی منشور سازمان ملل پاسخگو نیست ولی اگر برای احقاق حق یک عضو سازمان ملل در هر زمینه ای و در هر سطحی که باشد با هجوم رسانه ای و لشگرکشی سردمداران نظام سلطه مواجه است و این سناریو در طول تاریخ مدام در حال تکرار است
حسین
۱۳:۳۹ ۲۱ دی ۱۳۹۸
قاتل تو اربابت ایالات متحده هستید که تا حالا چند میلیون نفر رو قتل عام کردید
محمد
۱۸:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۸
تغاری بشکند ماستی بریزد شود دنیا به کام کاسه لیسان
آقایون و خانوم هایی که دلشون از اقتدار این مملکت پره حتی اگه این فاجعه اتفاق نمی افتاد باز هم حرفی میساختن که غر غر کنند. اشتباه پیش آمده اصلا کوچک نیست . فاجعه است اما ما نباید مزدور دشمن باشیم و آب به آسیاب آنها بریزیم
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
قاتل اون آمریکا و اسرائیل هستند که تا حالا هزاران نفر رو کشتن و هیچ کس هیچی نمیگه
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۲ دی ۱۳۹۸
لطفا رو خون هم میهنان ازدست رفته موج سواری نکنید ..مثل اینکه بعضیها خییللللیییی از این حادثه خوشحالن .. درسته حادثه سقوط هواپیما مقصر داخلی داشت ..ولی مقصر اصلی امریکا ست که نیروهاش رو وارد منطقه کرده ایران رو تهدید میکنه ترور میکنه جنگ راه میندازه ..ریشه اکثرحوادث تلخ و مصیبتها حضور امریکا در منطقه هست