گفتنی است هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود میکند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می شود.
هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است.
بیشتر بخوانید: یکی از جعبه سیاههای هواپیما سانحه دیده اوکراین پیدا شد
مطابق گزارش های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده است) آتش سوزی در هواپیما مشاهده و بر دامنه آن افزوده شده و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می پیوندد.
مسیر برخورد هواپیما نشاندهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده و پس از بروز یک مشکل فنی به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.
همچنین علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این خبر گفت: اقدامات صورت گرفته از آغاز بررسیها تاکنون مبتنی بر چند محور مهم ازجمله: جمعآوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بوده اند. اطلاع رسانی اولیه در خصوص سانحه صورت پذیرفته و مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیات دولت، گروههای یازدهگانه بررسی سانحه تشکیل شد.
وی گفت: دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول بررسی سانحه شده است. مستندات و شواهد سایت بررسی و ثبت و قطعات باقیمانده هواپیما جمع آوری شده و به محلی امن منتقل شد.
عابدزاده با بیان اینکه جعبههای سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی سانحه قرار گرفته است، گفت: هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیدهاند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، اما آسیب فیزیکی بر روی آنها قابل مشاهده است.
وی افزود: تیم بررسی سانحه، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطابق این سند ذینفع شناخته میشوند، دعوت کرده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرآیند بررسی سانحه اقدام کنند و هم اکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهرهبردار هواپیما در حین اعزام به ایران برای انجام وظایف خود است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح شرایط پروازی این هواپیما گفت: هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعوذ کرده و پس از آن هم زمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار محو و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی میشود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارشهای شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کردهاند) آتشسوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می شود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع میپیوندد. مسیر برخورد هواپیما نشاندهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.
وی افزود: مستندات سایت سانحه نشان میدهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.
عابدزاده با بیان اینکه پرواز برنامهای شماره ۷۵۲ مسیر تهران-کیاف با استفاده از هواپیمای بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکرایین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR انجام می شده، گفت: این هواپیما در ساعت ۵:۴۵ از محل پارک شروع به حرکت کرده و در ساعت ۶:۱۳ روز چهارشنبه، ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج گیری ادامه داده است. سپس تحویل واحد تقرب پرواز مهرآباد شده و مجاز به اوجگیری تا ارتفاع ۲۶ هزار پا شده است. این هواپیما پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد.
وی ادامه داد: اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت آمریکا، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این هواپیما بودند، صادر شده است و کشور اوکراین ضمن درخواست حضور در فرآیند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرآیند بررسی سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبتکننده و بهرهبردار است، اقدام کرده است. نمایندگان اوکرایین به زودی به کشور وارد میشوند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده که تمام افراد در این سانحه جان خود را از دست دادهاند. ۱۴۶ نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، ۱۰ نفر دارای گذرنامه افغانستانی، ۵ نفر دارای گذرنامه کانادایی، ۴ نفر دارای گذرنامه سوئدی، و دو نفر دارای گذرنامه اوکراینی بودهاند. هر ۹ نفر خدمه پرواز نیز تبعه کشور اوکراین بودهاند.
وی ادامه داد: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارشها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق مربوط به گذرنامهای است که با آن از مرز جمهوری اسلامی ایران خارج شدهاند. اجساد و بقایای پیکر سرنشینان جمع آوری شده و برای انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند.
عابدزاده گفت: با جمعآوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافتههای بررسی سانحه به طریق رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.
وی در پایان مطالب منتشر شده در فضای مجازی را در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی غیرکارشناسی و غیر معتبر دانست و افزود: طبق قوانین و مقررات بینالمللی تنها مرجع بررسی و اظهار نظر در این خصوص کمیته بررسی سانحه است. با این توضیح که مطلب منتشر شده از قول من در خصوص ارسال جعبه سیاه به خارج از کشور برداشت اشتباه خبرنگار بوده است.
امروز صبح در ساعت ۶:۱۲ دقیقه هواپیما اوکراینی با ۱۶۷ مسافر از فرودگاه بین اللمللی امام خمینی به مقصد کیف بلند شده که بعد از گذشت چند دقیقه به علت نقص فنی سقوط کرد.
انتهای پیام/