سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی خودرو/

بررسی فنی محصول جدید کیا + مشخصات

کلاس کراس اوور‌ها کلاسی پیچیده و مرموز است. درحالی‌که بسیاری از خودرو‌ها از نظر قیمت، ابعاد و سایر فاکتور‌ها را می‌توان در این کلاس قرار دارد، اما برخی خودرو‌ها چیزی بیشتر از هاچبک‌های قدبلند نیستند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کلاس کراس اوور‌ها کلاسی پیچیده و مرموز است. درحالی‌که بسیاری از خودرو‌ها از نظر قیمت، ابعاد و سایر فاکتور‌ها را می‌توان در این کلاس قرار دارد، اما برخی خودرو‌ها چیزی بیشتر از هاچبک‌های قدبلند نیستند.

کیا XCeed جدید بسیار شبیه این دست از خودروهاست. نزدیک‌ترین رقیب این خودرو از نظر ابعاد می‌تواند مرسدس GLA باشد. از طرفی هم تویوتا C-HR و حتی خود کیا نیرو نیز ابعاد بسیار مشابهی به XCeed جدید دارند. قیمت این خودرو از ۲۰۷۹۵ پوند آغاز شده و به ۲۹۱۹۵ پوند می‌رسد بنابراین بسته به تریم انتخابی، قیمت این خودرو حدود ۲ هزار پوند بیشتر از هاچبک Ceed قابل‌مقایسه است. کراس اوور‌ها به حدی محبوب شده‌اند که کیا می‌گوید XCeed به پرفروش‌ترین خودروی خانواده‌ی Ceed تبدیل خواهد شد.

با مبلغی که پرداخت می‌کنید شما یک طراحی کاملاً متفاوت نسبت به هاچبک Ceed را دریافت می‌کند و تنها درب‌های جلوی این دو خودرو مشترک است؛ اما از نظر وجود خط سقف خمیده و قوس چرخ‌های قوی باعث می‌شوند ظاهر XCeed خشن‌تر و متمایزتر باشد.

اما کابین اشتراکات زیادی داشته، ولی یکی از تفاوت‌های بزرگ به صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی جدید مربوط می‌شود. اینترفیس این سیستم اطلاعات سرگرمی مشابه نمونه‌ی قدیمی است، اما تیزتر و روشن‌تر بوده و لود شدن آن سریع‌تر صورت می‌گیرد. مدل‌های پایه همچنان از صفحه‌نمایش ۸ اینچی، دوربین دنده‌عقب، اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده می‌کنند.

اما در مدل فول فرست ادیشن که بالاترین تجهیزات بین سه تریم را دارد شاهد جایگزینی پشت آمپر‌های سنتی با نمونه‌ی دیجیتال ۱۲.۳ اینچی هستیم. گرافیک این پشت آمپر‌های دیجیتالی خوب بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را دید.

فضای کابین هم بیش از آنکه با یک شاسی‌بلند فول سایز قابل‌مقایسه باشد با هاچبک Ceed همخوانی دارد. XCeed از همان پلتفرم برادر هاچبک خود استفاده می‌کند، اما ۸۵ میلی‌متر طویل‌تر است که بخش اعظم طول بیشتر خودرو به اورهنگ عقب اضافه شده است. این خودرو همچنین ۴۸ میلی‌متر ارتفاع بیشتری دارد.

محفظه بار ۴۲۶ لیتری خودرو نیز ۳۱ لیتر بیشتر از Ceed هاچبک می‌باشد. از نظر کاربردی باید گفت XCeed را باید یک هاچبک جادار در نظر گرفته نه شاسی‌بلندی بزرگ.

خبر خوب اینکه اشتراکات دو خودرو در بخش تجربه‌ی رانندگی هم وجود دارد. ارتفاع بیشتر این خودرو با بازنگری در شاسی به دست آمده است. همچنین لاستیک‌های دیواره بلند نیز باعث افزایش چند میلی‌متری ارتفاع خودرو شده‌اند. فنر‌های XCeed نرم‌تر بوده و کیا به منظور افزایش راحتی از سیستم هیدرولیکی توقف دست‌انداز‌ها استفاده کرده است.

تمامی این تغییرات باعث ایجاد سواری راحت‌تر و آرامش‌بخش‌تری شده‌اند. کیا ادعا می‌کند صدای جاده‌ی کمتری در کابین XCeed وجود دارد. در کل باید گفت این خودرو گزینه‌ای عالی برای مسافرت محسوب می‌شود.

علیرغم تمرکز روی راحتی، این محصول کیا سواری هیجان‌انگیزی هم دارد. سیستم تعلیق نرم‌تر XCeed باعث ایجاد تکان‌های بیشتر در بدنه شده بنابراین باید طرز رفتار با این خودرو را در نظر داشته باشید. فرمان خودرو نسبت به دیگر مدل‌های Ceed تغییری نداشته و به همین خاطر دقیق بوده و توزیع وزنی خوبی دارد.

زیر کاپوت این خودرو دو پیشرانه‌ی بنزینی و دو نمونه‌ی دیزلی قرار می‌گیرد. نسخه‌ی پایه از نوع ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۱۸ اسب بخار بوده درحالی‌که پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری ۱۳۸ اسبی یک پله بالاتر قرار می‌گیرد. خریداران مدل‌های دیزلی هم می‌توانند نمونه‌ی دیزلی با خروجی‌های ۱۱۸ یا ۱۳۴ اسب را انتخاب کنند.

گفته شده پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری محبوب‌ترین گزینه بین خریداران شخصی خواهد بود. پرفورمنس این پیشرانه به حد کافی خوب است، اما صدای آن در شتاب گیری سنگین خیلی خوشایند نخواهد بود.

پیشرانه‌ی دیزلی هم همین وضعیت را دارد. شاید بهتر باشد خریداران مدل‌های دیزلی چند ماه منتظر بمانند، زیرا در اوایل سال آینده هر دو پیشرانه به سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی مجهز خواهند شد.

همان‌گونه که قبلاً هم گفته شده XCeed با پیشرانه‌های پلاگین هیبریدی نیز عرضه خواهد شد. این نسخه به پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری و واحد الکتریکی مجهز خواهد شد. این مجموعه قبلاً در کیا نیرو دیده شده است.

هر پیشرانه به‌صورت استاندارد به گیربکس ۶ سرعته دستی متصل شده، ولی پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربو با گیربکس دوکلاچه اتوماتیک نیز در دسترس است. از نظر ما گیربکس دستی بهتر بوده، ولی خب تعویض‌های آن‌هم دقت زیادی نداشته و بهترین کلاس خود نیست.

تریم پایه‌ی این خودرو با عدد ۲ شناخته می‌شود که دارای تجهیزات مناسبی همچون رینگ‌های ۱۶ اینچی، ریل‌های سقف، چراغ‌های LED، ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل می‌باشد.

در تریم ۳ شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی بزرگ‌تر و جدید خواهید بود. از دیگر ویژگی‌های این مدل می‌توان به رینگ‌های ۱۸ اینچی، شیشه‌های دودی، صندلی‌های چرمی، استارت دکمه‌ای و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای اشاره داشت. این خودرو با بهای ۲۳۲۹۵ پوندی ۲۵۰۰ پوند گران‌تر از نسخه‌ی ۲ است.

اما مدل فرست ادیشن که به آن اشاره شد تنها با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری توربوی بنزینی عرضه شده و قیمت ۲۸۰۹۵ پوندی در نسخه گیربکس دستی و بهای ۲۹۱۹۵ پوندی در مدل اتوماتیک دارد. این خودرو به سانروف پانورامیک، صندلی برقی راننده، سیستم صوتی JBL، درب پشتی برقی و شارژ بی‌سیم گوشی مجهز است.

تمامی مدل‌های XCeed به‌صورت استاندارد دارای دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار برخورد جلو هستند درحالی‌که تشخیص عابران پیاده جزوی از سیستم ایمنی سفارشی است. مدل‌های فرست ادیشن همچنین از کروز کنترل هوشمند، هشدار پایش نقاط کور و پایش باد لاستیک‌ها سود می‌برند.

برای افرادی که طراحی شاسی بلند‌ها را دوست دارند، اما اکثر آن‌ها را بزرگ می‌دانند، کیا XCeed یک جایگزین مناسب است. این خودرو به اندازه‌ی اسپورتیج جادار نیست و البته به اندازه‌ی هاچبک Ceed هم ارزان نمی‌باشد، اما جذاب‌تر بوده و سواری هیجان‌انگیزتری دارد. همانند دیگر مدل‌های Ceed، پیشرانه و گیربکس این خودرو ارتباط خوبی باهم ندارند، اما به‌هرحال XCeed خودروی دوست‌داشتنی بوده و تجهیزات زیاد و گارانتی مناسبی دارد.

مشخصات کیا XCeed فرست ادیشن ۱.۴ GDi

قیمت: ۲۸۰۹۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۱۳۸ اسب بخار/۲۴۲ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو ، خودروی کیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.