سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان مستند «بلتا» مطرح کرد؛

نمایش‌های جشنواره عمار ویژه است/ موضوعی خاص از عملیات فتح المبین در یک فیلم

سعید محسن یوسفی از موضوع و انگیزه ساخت فیلم و اهمیت جشنواره مردمی عمار گفت.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محسن یوسفی کارگردان مستند «بلتا» درباره موضوع این اثر گفت: موضوع فیلم درباره شب اول عملیان فتح المبین است که مصادف شده بود با شب عید سال ۶۱؛. در آن جا تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) بخشی از عملیات را برعهده داشت و در دست سه گردان حبیب بن مظاهر، حمزه سیدالشهدا و سلمان بود و این عملیات فتح توپخانه سپاه سوم ارتش عراق است.

او افزود: این سه گردان باید در عمق خط مقدم نفوذ کرده و این توپخانه را قطع می‌کردند. در این مسیر و شب عملیات و در راه رسیدن به هدف، گردان حبیب بن مظاهر به فرماندهی شهید وزوایی گم می‌شود، التهابی ایجاد شده و کل عملیات به خطر می‌افتد و اگر عملیات لو می‌رفت، حدود ۱۲۰۰ نفر قتل عام می‌شدند، اما در نهایت گردان پیدا شده و توپخانه عراق فتح می‌شود و ادواتش را به غنیمت می‌گیرند.

این مستندساز درباره انگیزه ساخت این فیلم گفت: مدیر آن موقع روایت فتح، تصمیم گرفت فیلمی درباره شهید وزوایی ساخته شود اما چون فیلم ساختن درباره این شهید بزرگوار ابعاد وسیعی داشت و نمی‌شد در یک قسمت ساخت رسیدم به این بخش، چون حس کردیم جذاب و عجیب است و آن را ساختیم.

وی درباره وجه تمایز مستندش با دیگر آثاری که به حوزه دفاع مفدس می‌پردازند، گفت: مستند حوزه دفاع مقدس بیشتر در مقوله‌هایی ورود می‌کند که تصاویر و مستندات آن موجود است، اما فیلم ما تصویر مستند ندارد و فقط تعدادی عکس داشتیم و برای اینکه ساخته شود به بازسازی صحنه‌ها روی آوردیم. تمام صحنه‌هایی که می‌بینید در شهرک دفاع مقدس ساخته شده است، در واقع مستند داستانی است. در این حوزه و همچنین در بخش تحقیق و نوشتن فیلمنامه که زمانبر بود و یکسال و نیم طول کشید با دیگر آثار مستند این حوزه متفاوت است.

این کارگردان ادامه داد: پیدا کردن افرادی که در آن عملیات حضور داشتند و حاضر به مصاحبه شده اند و بازسازی صحنه‌ها از نکات سخت تولید این فیلم بود.

محسن یوسفی درباره ویژگی بارز جشنواره عمار بیان کرد: به جز فضای خاص، قوانین و ابعاد عمار که هر جشنواره‌ای این موارد را خاص خودش دارد و از آن مهمتر نوع پخش فیلم عمار که گسترده است و بیشتر هدفش نمایش برای جوان هاست، عمار را ویژه کرده یعنی فیلم‌ها را به مدارس، مساجد، دور‌ترین نقاط ایران و ... می‌برد و این برای هر فیلمسازی خوب و خوشایند است.

انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره عمار ، مستند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.