سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پشت پرده فروش كارت هوشمند سوخت/مجازات فروش سهمیه مازاد بنزین خودرو چيست؟

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تخلف فروش کارت سوخت و سهمیه مازاد خودرو‌های عمومی توضیحاتی ارائه داد.

شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص واگذاری کارت هوشمند سوخت به غیر تصریح کرد: کارت هوشمند سوخت غیر قابل واگذاری است. این کارت مانند کارت بانکی باید تنها توسط مالک آن استفاده شود.

او بیان کرد: سهمیه ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای شخصی و عمومی، بعد از اصلاح نرخ قیمت حامل‌های انرژی ،  فقط به شخص مالک خودرو اختصاص پیدا کرده است و  اگر کارت به شخص دیگری سپرده شود ، کاری غیرقانونی است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: مکانیزم‌هایی برای شناسایی نحوه استفاده از کارت سوخت ها همچون اندازه گیری تعداد سوخت‌گیری‌هایی که از یک کارت انجام می شود ، وجود دارد که اگر فعال شود، کسی که کارت خود را واگذار کرده  ، شناسایی شده و  جرایمی به آن شخص تعلق می گیرد.

او افزود: واگذاری کارت سوخت به اشخاص نزدیک و وابستگان مالک خودرو شاید مشکلی ایجاد نکند اما فروش سهمیه در جایگاه ها به مالکان خودرو‌های دیگر عملاً مصداق فروش یارانه‌ دولتی است و این کار مناسبی نیست و حتی در مقاطعی همچون مناطق لب مرز،  امکان سوء استفاده از آن وجود دارد. توصیه اکید ما این است که از کارت هوشمند شخصی استفاده شود و فروش کارت سوخت، اقدامی غیرقانونی است.

رضایی بیان کرد: البته بنده درجایگاه مقام قضایی نیستم که جرایم این اقدام غیر قانونی را تعیین کنم اما طبق قانون این یارانه باید در اختیار  شخص مالک خودرو قرار گیرد و در صورت اثبات استفاده افراد غیر از کارت سوخت، مرجع قضایی در خصوص میزان جرایم تصمیم خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید:جزئیات تخصیص سهمیه بنزین برای سفر‌های نوروزی / مراکز آموزش رانندگی سهمیه ویژه بنزین دریافت نمی‌کنند



مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین نظارت ما از طریق تراکنش‌هاست، وقتی از یک کارت چندین تراکنش در یک جایگاه پشت سر هم انجام شود نشان می دهد این کارت نمی‌تواند برای یک ماشین استفاده شده باشد.

او تصریح کرد: خودروی عمومی باید در اختیار حمل و نقل عمومی باشد، برای پیمایش یک وانت بار و تاکسی در طول یک ماه یک مقدار مشخص سهمیه ای در نظر گرفته شده است ، اگر راننده درست کار کند، ممکن است حتی سهمیه کم هم باشد اما در صورت نبود هیچ پیمایشی، به دور از انصاف است که ماهی  ۵۰۰ لیتر ذخیره بنزین داشته باشد.

رضایی گفت: اگر در پایان ماه ۲۰۰ لیتر از سهمیه خودروی عمومی باقی مانده باشد ، نباید به فروش برسد. در حد معمول اگر فردی بخواهد سهمیه بنزین خود را   به آشنایی بدهد قابل چشم پوشی است، اما اگر کارت فروخته  و بابت آن هزینه‌ای دریافت شود، یارانه‌ حمل و نقل عمومی که باید صرف حمل بار یا مسافر شود به فروش می رسد و انتفاع آن  مستقیماً به شخص می رسد. این روش صحیح نیست. این یارانه از درآمد این مملکت کم می شود و  افکار عمومی هم این موضوع را نمی پذیرد.

او تشریح کرد: اگر  مقام قضایی یا بازرسان ما به جایگاهی مراجعه و در جیب متصدی تلمبه ، تعدادی کارت پیدا کنند این از لحاظ قانونی جریمه نقدی سنگینی دارد .

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت ما هم کمیته تخلفات دارد و در صورتی که متصدی جایگاه، چندین کارت غیرقانونی همراه داشته باشد و  فروش کارت ها به اثبات برسد، این تخلف محرز است و با آن برخورد می شود.

او تاکید کرد: باید در بخش حمل و نقل به منافع  جمعی توجه شود و بنزین  سهمیه ای واقعاً برای حمل و نقل و سرویس دادن به مردم استفاده شود. مطمئن باشید به هر حال هر نوع تراکنش کارت سوخت شناسایی می شود، اگر تعدادی کارت چه توسط بازرسی‌های مستمر ما و  چه واحد‌های نظارتی دیگر پیدا شود، قطعاً برخورد خیلی شدید خواهد شد که این برخورد‌ها می‌تواند حتی بیشتر از مالی هم باشد.

معاون رئیس شرکت ملی پخش و  پالایش فرآورده های نفتی گفت: اگر شهروندان موردی در خصوص این تخلف مشاهده کردند می توانند به شماره  ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند تا به آن رسیدگی کنیم. ما هم سرکشی مستمر داریم و هم دوربین در جایگاه‌ها مستقر است . اکثر جایگاه داران ما افراد قابل اعتمادی هستند، اما متأسفانه در هر صنفی عده ای افراد سودجو هم وجود دارند که در مناطق مرزی به دلیل سود بالا، این امر بیشتر به چشم می خورد.

او افزود: در این مناطق سعی داریم حضور و بازرسی ها را بیشتر کنیم و مردم هم می توانند با اطلاع رسانی به موقع ما را در این مسیر کمک کنند.


ساز و کار کاهش تخلف فروش کارت سوخت

او تاکید کرد: سیستم ما برای راحتی مردم آفلاین است و مثل بانک آنلاین نیست. در سیستم‌ بانکی هر لحظه این امکان وجود دارد که جلوی هر تراکنش مشکوک گرفته شود. به خاطر آرامش و راحتی مردم و امکان سوخت رسانی حتی با وجود قطعی شبکه اینترنت و برق، سیستم آفلاین برای سوخت رسانی انتخاب شده است بنابراین اگر تخلفی صورت بگیرد ،  بعد از چند ساعت امکان پیگیری دارد البته ما از روی تراکنش‌ها می‌توانیم آن را پیگیری کنیم اما اینکه در لحظه بتوان جلوی آن را گرفت، مکانیزمی برای این عمل  وجود ندارد، چون ما می‌خواهیم تراکنش و یا سوخت گیری برای مردم با آرامش انجام شود. سوختگیری سر وقت برای ما مهمتر است، بعد از آن سیستم‌ها را در پشت قضیه پیگیری و با تخلفات حتما برخورد می‌کنیم که این در حقیقت گرفتن حق مردم است .

 آمار صدور کارت سوخت هوشمند

رضایی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون کارت صادر شده، اما ۲۴ میلیون کارت فعال داریم یعنی به طور متوسط هر خودرو و یا موتور سیکلت ۲ کارت دارد. 

او گفت: سامانه هوشمند سوخت یکی از ابزار‌هایی است که برای جلوگیری از سوء استفاده از مصرف طراحی شده و بنده اسم این سوء استفاده را  قاچاق سوخت نمی‌گذارم. بحث قاچاق سوخت فراتر از وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان توزیع کننده است، اما رسالت و وظیفه این شرکت، صیانت و توزیع عادلانه سوخت است . ما دقت می‌کنیم که این توزیع خارج از شبکه نباشد و بابت آن هم هزینه می‌دهیم همچون هزینه‌های ساخت سیستم و اعزام نیرو برای نظارت بر توزیع. تلاش می کنیم در کنار واحد‌های نظارتی مملکت، توزیع سوخت خارج از شبکه نباشد و امیدواریم در این راه موفق باشیم تا سرمایه ملی کشور به هدر نرود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
ایرانی
۲۲:۱۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
آقایانی که توو نظرات فتوا میدن جلویه اینا باید گرفته بشه چراباید بفروشند غیر قانونیه یکی بگه به توچه ربطی داره طرف عشقش میکشه بفروشه چون دستتو نمی‌رسه زورت میاد واسه مردم قاضی نشو واسه خودت وکیل حاجی
سرباز
۰۸:۱۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
الان در همه جایگاههای تبریز خرید و فروش کارت انجام میشود و هیچ نظارتی نیست.
مصطفی رحیمی زاده
۲۲:۴۸ ۰۴ تير ۱۳۹۹
سلام، به فرض ما گزارش کردیم، چطوری بفهمیم شما پیگیرید؟؟
علی بابا
۲۲:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
بیخود کردی هر کی سهمیه که داره رو میتونه بفروشه مال بابا جد تو نیست
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
بنزین سهمیه ای قابل فروش هست البته شخصی ومیتواند در اختیار دیگران قراردهد ومشکل قانونی وعرفی ندارد
حمید
۰۹:۳۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
اینا اصلا نمیتونن ردیابی کنن که کی چجوری فروخته
یاسر
۰۲:۱۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
مطابق کدام قانون . ایا من نسبت به مالم هیچ حقی رو ندارم این حق منه دلم میخوا اتیشش بزنم ب کسی چه
حسی
۱۹:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام من الان اعتراض دارم الان یک نفرسراغ دارم که کارت سوختشان که ماهی ۴۰۰لیترواریزمیشه رومیفروشه اینا نگن توروخدا جلویه اینهاروبگیرید
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
حالا افرادی از سر نیاز سهمیشونو بفروشن مگه چقدر میشه
حداکثر بشه دو سه کیلو گوشت بخره برای زنو بچش
محمد رضا
۲۱:۵۸ ۲۰ دی ۱۳۹۸
هیچ سازو کاری به جز تک نرخی کردن نیست .برای جلوگیری از هرگونه فساد و.....................باید تک نرخی شود.حالا هر نرخی که باشد .مسولین خودشون سر صف پمپ بنزین خوب مشاهده میکنند که چرا صف پمپ بنزین شلوغه .فقط بخاطر فروش بنزینهای مازاد .
لطف کنند فکری در خصوص این وضعیت کنند.
تاشتاس
۱۴:۴۲ ۲۰ دی ۱۳۹۸
اصلا چرا به تاکسی ها سهمیه اضافی میدن تاکسی ها با ماشینشان کاسبی میکنند مثل مغازه داران مگر دولت به مغازه داران برق یا گاز یا اب را ارزانتر میده؟ گرانتر هم حساب میکنه بنا به همین قانون به تاکسی ها باید نتنها بنزین اضافی ندهند بلکه گرانتر هم حساب کنند
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۰ دی ۱۳۹۸
با این خبر تازه به همه یادآوری کردید که میتوان سهمیه مازاد را فروخت
گمنام
۰۹:۴۳ ۲۰ دی ۱۳۹۸
فروش کلیه به مراتب مجازاتش از فروش مازاد بنزین کمتره!
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۹ دی ۱۳۹۸
این دولت تدبیر دولت سرمایه دارهاست من که یه پیکان وانت قراضه دارم باهاش کار می کنم 60 لیتر ماهانه بهم اختصاص داده اونم حق ذخیره ندارم کارت سوخت دیر بدسم رسید سهمیه ماه قبلم رو سوزنده بودن اما اونی که ماشین شاسی بلند میلیاردی سوار میشه معلوم نیست کارش چیه از کجا آورده خون چند نفر رو تو شیشه کرده اون حق داره بنزینش تا شش ماه ذخیره شه
حیدری
۲۲:۰۲ ۱۹ دی ۱۳۹۸
بنظرمن طرز این سهمیه بندی عادلانه نیست اولا نفری که ماشین دوگانه گرفته مثلمه بهای خیلی بیشتری داده الان یه وانت نیسان دوگانه ۱۲۰ لیترسهمیه داره تکسوز ۴۰۰ لیتر بردن دوگانه دستی کرده کارت شو داده ماهی ۴۰۰هزارتومان و سه تا ماشین دیگم داره یارانه معیشتیشم ماشاالله واریز میشه و بنده که از مال دنیا یه وانت کهنه دارم وکرایه نشینم هستم ماهی ۶۰ لیترمیدن الحمدالله یارانه معیشتی هم نمیدن اعتراض دادم بازم توبرگه نوشته حقوق ماهیانه شما۳۶۰ هزارتومان هست وشمامشمول این یارانه نمیباشید دیگه ساکت شدم ترسیدم همین یارانه نقدی هم بپره باخودگفتم به یارانه نقدی قناعت کن که یارانه معیشتی خطردارد
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۹ دی ۱۳۹۸
من خودم به شخصه حاضرم مازاد بنزین کارت سوختم را دولت بخره و حتی واریز کنه به کار متروام.
حمزه
۱۷:۰۴ ۱۹ دی ۱۳۹۸
وقتی تاکسی یاوانت گازی است چرااینقدرسهمیه اضافی می دهیدکه بفروشندمن تاکسی ماهی۲۳۰اضافی دارم
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۹ دی ۱۳۹۸
دوست عزیز قانونی در این رابطه نداریم و هیچ نهادی وجود نداره که فرد رو شناسایی کنه
به جای این درد سر ها بهتر نبود خود دولت بنزین های مازاد رو از فرد به قیمت مناسب می خرید
هم مصرف کاهش پیدا می کرد هم دولت از صادرات بنزین سود میبرد
این روش به من الزام میکنه که تا پایان شش ماه بنزین رو استفاده کنم منم اگه نتونم به هر کس که دلم بخواد میدم یا میفروشم
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهترین راه همینه که دولت خودش مازاد بنزین رو خریداری کنه
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۹ دی ۱۳۹۸
برای خودروهای سواری باید تشویق به کمتر استفاده کردن و صرفه جویی شوند و از محل ذخیره (پس انداز) نسبت به فروش اقدام کنند ولی این بگیرو ببندها برای خودروهای عمومی باشد نه شخصی که افراد بیشتری تشویق به پس انداز سهمیه شوندو محدودیت 6 ماه را هم باید حذف کنند در غیر این صورت من نوعی اقدام به استفاده از سهمیه می کنم گه هم موجب ایجاد آلوده گی بیشتر و افزایش ترافیک در معابر میشود.
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ دی ۱۳۹۸
فعلا که هزاران نفر فاقد کارت سوخت هستند و مجبورند تا زمان صدور کارت خودشون یااز آشناها بگیرن یا به قیمت پایین تر 3000 تومن بنزین بزنن.این طرح زمانی باید اجرایی شود که هیچ کارت سوختی برای صدور وجود نداشته باشد.طبق آمار هنوز حدود 450 هزار نفر در انتظار صدور کارت سوخت خود هستن از جمله خود من
مهرداد
۱۲:۳۸ ۱۹ دی ۱۳۹۸
حالا بر فرض یکی بخواد سهمیه مازاد خود را بفروشه به قیمت ۳۰۰۰ تومان کجاش جرم هست پس کارت ازاد جایگاه که ۳۰۰۰ تومان هست ان هم جرم هست ته قضیه اینکه میگند ۳۰۰۰ تومان خودمون را بفروشید کسی حق نداره مازاد سهمیش را بفروشه یک پولی دربیاره
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۰ دی ۱۳۹۸
3 هزار نمی خرند سهمیه کارگر جایگاه هم هست.2 تومان بیشتر نمی خرند. اگر کسی قیمت دستش هست بگه.
علیرضا
۱۲:۰۸ ۱۹ دی ۱۳۹۸
این سهمیه مخصوص استفاده صاحب خودرو بوده و غیر قابل فروش است.
حامد
۱۱:۴۹ ۱۹ دی ۱۳۹۸
پیشنهاد بند این است که برای سوخت با کارت سوخت این است که
با استفاده از دوربین های درون جایگاه کاری بکنید که فقط خودروی که صاحب کارت و پلاک همان کارت است امکان سوخت گیری داشته باشد
سوخت گیری با دبه هم ممنوع باشد
تا جلوی بازار سیاه های این چنینی گرفته شود
حمید
۱۱:۳۹ ۱۹ دی ۱۳۹۸
آخه برادرجان مگه بنزین ته کارت کسی میمونه؟
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۹ دی ۱۳۹۸
ماشین های باری واسه خودشون پارک میکنن اکثرا ماه به ماه میفروشن سهمیه رو
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ دی ۱۳۹۸
ترسیدم
ا ظيم
۱۰:۵۰ ۱۹ دی ۱۳۹۸
وانتها رسما سهميه اشون رو ميفروشن و هيچكس نيست نظارت كنه
ehsan
۱۰:۴۸ ۱۹ دی ۱۳۹۸
من سوار اتوبوس بودم از قم به سمت تهران....جايگاه دار پيشنهاد كرايه كارت سوخت اتوبوس به مبلغ 8 الي 12 ميليون در ماه را ميداد و يك اتوبوس پاكستاني هم نزديك پمپ بنزين بود و بقيه ش رو خودتون بدونين
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۹ دی ۱۳۹۸
اخه بنزینی که میدید اضافه میاد که ادم بفروشه؟
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۹ دی ۱۳۹۸
اب و برقم که گرون شد فقط گرونی و فشار به مردم
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۹ دی ۱۳۹۸
هر خودرو سهمیه ای دارد که متعلق به خودش است
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۹ دی ۱۳۹۸
صحبت از فروش سهمیه میکنن که انگار چقدر سهمیه دادن، ۶۰ لیتر مگه برای فروش هم می‌رسه
حبیب
۰۸:۵۲ ۱۹ دی ۱۳۹۸
یک درصد بسیار کمی این کارها را میکنند اصلا نمیصرفه فروش بنزین
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۰ دی ۱۳۹۸
کسی بنزینش رو می فروشه که کار نداره شغل نداره برای این می فروشه اگر شغل داشت که این سهمیه ها اصلا جوابگو نبود حالا اون بیچاره ای که شغل نداره از فروش بنزین می خواد یه چندرغاز دربیاره همه گیر دادن به اون اون وقت میلیاردرها آزادانه هر کاری دلشون می خواد می کنند مالیات نمیدن قاچاق می کنن اختلاس می کنن عوض اینکه بنزین ده برابر قیمت پول بدن بنزین یارانه ای می زنن هیچ کی هم باهاشون کار نداره
کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک
۰۸:۱۶ ۱۹ دی ۱۳۹۸
وقتی جایگاه دار بداند نظارت چند جانبه روی کارش هست و از طرق مختلف امور تحت نظارت ستاد سوخت قرارداد و در صورت تخلف جریمه میشود سرش توی کار خودش هست و آرامش به جامعه برمیگردد و کسی به فکر تخلف نمیافتد البته باید سیستمهای کنترل و بررسی به روز و نظارت مستمر و پایش و راستی آزمایی قرار گیرد
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۹ دی ۱۳۹۸
فقط به پولدار ها یارانه میدین نه فقیرها.
وقتی به ماشین بنزین میدین یه پولدار می تونه یه وانت بخره از ۴۰۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ استفاده کنه ولی یه فقیر کرایه ای قبلا میداد مثلا ۵۰۰۰ تومن الان میده ۸۰۰۰ پس یارانه واقعی رو فقیر نگرفته.
باید به هر نفر بنزین بدین هر کی ماشین نداره سهم خودش و بفروشه نه یه بدبختی که ماشین نداره فقط گرونی سهمش باشه
ابراهیم ملک
۰۸:۱۰ ۱۹ دی ۱۳۹۸
با این همه پیشرفت تجهیزات کنترل اتوماتیک به نظر من وجود کارت سوخت الزامی نیست وقتی خودرو وارد جایگاه شد بصورت اتوماتیک تمام پمپها باید آماده سوخت گیری برای آن باشند و در حد مصرف مجاز و کارکرد خودرو بتواند از سهمیه درنظرگرفته استفاده کند این همه خدم و حشم و بگیر و ببند و تخلف کسی نمیتواند انجام دهد اگر تخلفی یا اشکال سیستمی باشد بصورت سراسری نظارت و برطرف میشود البته این کنترلهای فعلی و وجود کارت سوخت اگر باشد و مردم در جریان باشند و روند فعلی متوقف نشود بهتر است تا فرآیندهای جدید بازخورد و تاثیر خود را به اثبات برسانند
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۹ دی ۱۳۹۸
اولا جایگاه دار یا عوامل متخلف باید جریمه شوند و برخورد قانونی صورت گیرد
ثانیا با اعمال نظارت های سیستماتیک در صورت تخلف دارنده کارت و عدم تطابق مصرف بنزین با کارکرد خودرو کارت سوخت باطل و نرخ آزاد برای آن خودرو محاسبه شود
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۹ دی ۱۳۹۸
در سهمیه بندی بنزین به نظر من در بعضی موارد خوب عمل نکردند . همه را خواستند مثل هم بدانند . اگر دقیقتر عمل می کردند به عدالت نزدیکتر بود . فاصله ما تا شهر اصفهان حدودا ۱۰۰ کیلومتر هست . ما که در روستاها زندگی می کنیم مجبوریم برای خیلی از کارهایمان به اصفهان بیایم. همین رفت و آمد بنزینی برایمان باقی نمی گذارد .