سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسکن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

واکنش بازار مسکن به تحولات و تنش‌های اخیر بازار‌های مالی/ آیا قیمت مسکن روی خوشی در ماه‌های آتی خواهد دید؟

سلطان محمدی گفت: به نظر می‌آید در ماه‌های آتی شاهد آرامش بیشتری در بازار مسکن از لحاظ تغییرات قیمتی باشیم.

 به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردرگمی دو طیف فروشنده و خریدار در بازار مسکن در روزهای اخیر بسیار مشهود است. در این میان فروشندگان که قصد فروش دارند در میان اعداد و ارقام مطرح شده از زبان مشاوران و با استناد به آگهی‌های مشابه منتشر شده، نمی‌توانند به درستی ملک خود را قیمت‌گذاری کنند. در مقابل خریداران در هیاهوی قیمت‌های بالا و پایین مبهوت هست.

این سردرگمی در حالی به وجود آمده است که در آذر ماه بازار مسکن، به دنبال افزایش قیمت بنزین و فضای روانی حاکم رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود.

رکود بازار مسکن به دلیل سردگمی فروشندگان و خریداران

با این حال بازار مسکن در هفته‌ای که گذشت، در شوک حمله تروریستی و جنایتکارانه آمریکایی‌ها و شهادت سردار سرافراز اسلام شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی هفته‌ای سراسر رکود را گذراند. روز شنبه اولین روز کاری هفته، عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن در شوک شنیدن این خبر غافلگیرانه و ناگوار، حاضر نشدند برای معامله در بازار مسکن قدم بردارند.

این شوک به بازار مسکن محدود نشده است و پیشتر بازار جهانی نفت و سهام اولین واکنش اقتصادی را نسبت به انتشار خبر ناگوار و تلخ شهادت شهدای مقاومت در روز جمعه در بغداد بروز دادند و بازار مسکن تنها بازاری نبود که تحت تأثیر این خبر قرار گرفت. از صبح روز شنبه بازار سرمایه کشورمان هم با تابلویی قرمز شروع به‌کار کرد، بر اساس نظر کارشناسان تنها عامل تأثیرگذار بر قرمز شدن تابلو بازار سهام در روز شنبه، خبر شهادت سردار سپهبد سلیمانی نبوده است و این بازار پیشتر هم پتانسیل ریزش شاخص را داشته است. همسو با افزایش بهای اونس جهانی، قیمت هر گرم طلا و نرخ ارز هم در کشورمان روندی صعودی را تجربه کرد.

بی‌اغراق در هفته‌ای که گذشت، تنها مراجعان به بنگاه‌های معاملات ملکی افرادی بودند که از سر ناچاری برای جابه‌جایی باید دنبال منزل جایگزین می‌گشتند یا افرادی بودند که از سر کنجکاوی برای جویا شدن از قیمت املاک در آژانس‌های مسکن، حاضرمی‌شدند. گروه اول که با هدف انعقاد قرارداد و تمدید مجدد قرارداد، چاره‌ای نداشتند جز آنکه در بازار شوک‌زده قرارداد جدیدی را امضا کنند یا قرارداد پیشین خود را تمدید کنند.

حال آنکه پیش از اتفاقات تلخ اخیر و شروع تنش‌های منطقه‌ای در چند روز اخیر علی‎رغم رشد آذر ماه، بازار مسکن در رکود به سر‌می‌برد. با این حال صاحبان سرمایه‌‌های کلان همچنان بازار مسکن را به ‌عنوان بازاری کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. بازاری که در کوتاه مدت می‌تواند سرمایه صاحبان سرمایه را حفظ کند و با گذشت زمان همسو با میزان تورم، رشد کند.

با این حال در طرف دیگر عرضه‌کنندگانی قرار دارند که سودای سود بیشتر را در سر می‌پرورانند. این گروه در تلاش هستند تا در شرایط رکود بازار هم، هرطور که شده است، ملک خود را به متقاضی با بالاترین پیشنهاد بفروشند چرا که آنان چشم به راه سود بیشتر هستند، در مقابل هم تقاضاکنندگانی هستند که از کاهش سرمایه و از دست رفتن ارزش پول خود نگران هستند.


بیشتر بخوانید: خرید خانه در مناطق مختلف تهران چقدر هزینه دارد؟


مهدی سلطان‌محمدی کارشناس مسکن در خصوص فراز و نشیب بازار مسکن در هفته‌ای که گذشت در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن  گفت: بازار مسکن بازاری است که ماهیتا بسیار سخت و کند حرکت می‌کند و به صورت هفتگی امکان تجزیه و تحلیل اقتصادی آن وجود دارد و حتی تغییرات ماهانه آن هم قابل اعتماد نیست.

این کارشناس در خصوص روند کلی بازار مسکن اظهار کرد: در بازار مسکن برای آنکه بتوانیم جمع‌بندی از روند کلی مسکن داشته باشیم حداقل باید دوره‌ای سه ماهه را مدنظر قرار بدهیم.

ریسک بالا، بسیاری را به سمت مسکن هدایت کرد

او در ادامه افزود: بعد از یک دوره کاهش نسبی قیمت‌ها که از ابتدای تابستان تا ماه آبان داشتیم در ماه آذر شاهد افزایش نسبتا سنگین قیمت مسکن بودیم که تحت تأثیر فضای روانی که در جامعه برای افزایش دلار ایجاد شد و به خصوص افزایش انتظارات تورمی و مبهم شدن چشم‌اندازهای آینده و بالا رفتن ریسک، بسیاری را به این نتیجه رساند که دوباره وارد بازار مسکن شوند.

این کارشناس در خصوص چشم‌انداز پیش‌روی بازار مسکن در ماه‌های آتی بیان کرد: بعید به نظر می‌رسد این روند دیرپا باشد. به نظر می‌آید در ماه‌های آتی شاهد آرامش بیشتری در بازار مسکن از لحاظ تغییرات قیمتی باشیم. 

سلطان محمدی در ادامه آمار مربوط به ماه گذشته را اینگونه بیان کرد: در ماه گذشته (آذر)  نسبت به آبان ماه ۸.۵ درصد افزایش قیمت‌ها را داشتیم. حدود ۱۳۵ درصد افزایش حجم معاملات، که در مجموع افزایش قیمت‌های ماه آذر نسبت به سال گذشته حدود ۴۱.۶ درصد در شهر تهران رسید. تغییر روند بعد از یک دوره پنج ماه کاهشی، جهش نسبتا قابل توجهی را نشان داد.

این کارشناس مسکن در پایان گفت: هنوز نمی‌توانیم جمع‌بندی داشته باشیم که روند تغییر کرده است. این که در ماه‌های آینده چه خواهد شد مقدار زیادی  به سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط دولت برای کنترل نقدینگی و کاهش انتظارات تورمی، بستگی دارد. اگر تورم بالا در مملکت داشته باشیم، همچنان قیمت مسکن هم مثل بقیه کالاها و خدمات افزایش پیدا خواهد کرد ولی اگر تورم کنترل شود، بازار مسکن هم  به‌طور نسبی توان زیادی برای افزایش سنگین قیمت‌ها ندارند.

آنچه مسلم است این است که با توجه به ماهیت خاص بازار مسکن، چشم‌انداز پیش روی این بازار را به طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اما با توجه به آمار موجود و مشاهدات میدانی می‌توان رشد آذر ماه و افزایش تعداد معاملات در این ماه را مقطعی دانست. حال آنکه باید دید با کاهش تقاضا در مقابل قیمت‌های نجومی عرضه‌کنندگان در برخی از مناطق آیا قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
iهموطن
۰۹:۱۷ ۲۲ دی ۱۳۹۸
واقعا متاسفم که دولت میخواد با وام دادن اونم با سود بالا مشکل مسکن رو حل کنه
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۱ دی ۱۳۹۸
مسکن نباید ارزان شود چرا که سهم زیادی از مردم تمام سرمایه شان مسکن است قیمت باید واقعی بشود درکشور تمام حوزه ها رو به افزایش هست مواد غذایی لوازم خانکی خودرو و لوازم خودرو دارو و درمان خدمات وسایر فقط گیر دادن به تنها سرمایه مردم !!! با هزارجور زحمت وام پس انداز خونه میخریم بعد میخوان خونه ارزان بشه
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۱ دی ۱۳۹۸
نه خیرقیمت مسکن شده ثانیه ایی اقایون باکدام درامدیک خانه میشه خرید خریدخانه هرمتراجی هربیچاره ایی بادوسال کارکری 40سال قبل میشد حالاکه اقاترامپ درهارامحکم بست بدترمیشه پولها وسرمایه ها خرج اقاذادها وجنگ ابزارهاشد
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
مدیریت مسکن متاسفانه در کشور ما شبیه به یک فاجعه یا بلای طبیعی است که هیچ کنترلی برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و دلالیسم حاکم بر بازار وجود ندارد. سوای از نقش ضعیف دولت در امر مسکن در بازه 6 سال اخیر، بمحض اضافه شدن حتی 500 نفر به خریداران مسکن در بازار هموطنان فروشنده گمان میکنند اتفاقی افتاده و فصل رونق شروع شده و نسبت به گران کردن طمعکارانه قیمت ملک اقدام میکنند که بلافاصله همین عکس العمل منفی خود به قفل شدن مجدد بازار میانجامد. پس ضعف نظارتی دولت، دلالیسم و طمع فروشندگان 3 عامل اصلی آشفتگی در بازار مسکن در همه سالهای اخیر و پیش از آن است
ali
۱۴:۵۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
میشه یه کاری کنید هیچ وقت خونه گرون نشه
بابا اولین نیاز انسان مسکن
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۱ دی ۱۳۹۸
امیدوارم بازار مسکن به آرامش و تعادل برسه
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
مسئولان چرا مسکن ارزان نمیسازید چرا وام رو بردید بالا به همان اندازه قیمت مسکن رفت بالا
امیر
۱۱:۴۵ ۲۱ دی ۱۳۹۸
از خریدار هیچ خبری نیست . انشاالله که فروشنده هام کمی انصاف بخرج دهند تا این وسط نه سیخ بسوزد نه کباب
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
تأسف شدید از مدیریت بازار مسکن . شایعه و یا بهانه ای کافی است تا دلالان نرخ رو بالا بکشن و کسی هم کاری ندارد . بعد هر اندازه دلار پایین بیاید خبری از کاهش نیست.
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
مسکن باید 200 درصد بیاد پایین...از توان خرید مردم خارج شده
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۱ دی ۱۳۹۸
بعضی ها کارشون شده خونه خریدن و فروختن
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۱ دی ۱۳۹۸
هم وطن های عزیزم باید برای حل مشکلات کشور هر ایده ای که دارند بگویید .تا انشالله راه گشا باشد و دولت مردان هم گوش شنوا
روزنامه نگاران هم باید پیگیر شوند تا به نتیجه برسد
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
گوش شنوا؟؟؟؟؟..باید دید چه کسانی پشت پرده بازار مسکن هستند
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
اگر دولت به شادی و آرامش ملت اهمیت میده. باید چند طراح ساختمان ‌‌‌‌‌در نظر بگیرد یا ما هم مثل ترکیه کپی کنیم. ساختمان ها همه دود زده هستند و بالکن ها انباری شدند .از دوچرخه گرفته تا....
کشور‌های دیگه اجازه نمیدهند انباری بشه بالکن
ملت ما فقط به زیبایی داخلی ساختمان اهمیت میدهند. بیرون اش نه
ابراهیم پهلو
۰۷:۳۶ ۲۱ دی ۱۳۹۸
هیچ راهی جز تقویت انبوه سازان واجبار انان به ساخت مسکن ارزان با نظارت دولت نیست وگرنه طلاق زیاد خانواده ها از هم پاشیده بیکاری بیشتر ودلالان سرمایه دارتر و......خواهند شد.
محمدصادقی
۲۳:۵۷ ۲۰ دی ۱۳۹۸
حقیقتا بعیدنیست که دشمنان نظام اسلامی مسکن را هدف گرفته اند درهیچ کجای دنیا مسکن اینگونه افسارگسیخته نیست امروز بخری یک میلیون فردابدعی ده میلیون باید سورای امنیت ملی به قضیه ورودکند اصل بیکاری جامعه از همیتن مسکن است باید جلوی این بنگاهداران را گرفت من برای دولت متاسفم که نمیتواند قیمت مسکن راکنترل کند با این گرانی مسکن هیچ خریداری وجود ندارد ومسکن تا شش سال دیگر در رکود است
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۰ دی ۱۳۹۸
یه سرپناه درست کردن وظیفه دولت است
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۰ دی ۱۳۹۸
قوه قضاییه باید وارد بازار مسکن شودو دالان را از بازار مسکن اخراج کند
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۱ دی ۱۳۹۸
مسئولان رسیدگی کنند
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۱ دی ۱۳۹۸
دقیقا
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۰ دی ۱۳۹۸
دولت و مجلس باید راهکارهای بیرون رفت ازاین گرانی و خانه دار شدن مردم به طور عمل وارد بازار مسکن شوند
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۰ دی ۱۳۹۸
بازار مسکن باید به دست متقاضیان واقعی و محتاج مسکن بیفتاد
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۰ دی ۱۳۹۸
دولت باید جوابگوی این همه گرانی درهمه بازارها به خصوص در وضع مسکن باشد.
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۰ دی ۱۳۹۸
مسکن باید ارزان شود
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۸
مسکن نباید ارزان شود چرا که سهم زیادی از مردم تمام سرمایه شان مسکن است قیمت باید واقعی بشود درکشور تمام حوزه ها رو به افزایش هست مواد غذایی لوازم خانکی خودرو و لوازم خودرو دارو و درمان خدمات وسایر فقط گیر دادن به تنها سرمایه مردم !!!