تعریف شهید از نظر اسلام
پرسش: اگر پرسنل نیرویهای مسلّح در درگیرى با اشرار یا قاچاقچیان کشته شوند حکم فقهی شهید را دارند؟
پاسخ: از نظر دین اسلام شهید بر دو قسم است، یکى شهید به معناى خاص؛ یعنى کسى که در معرکه جنگ کشته شود البتّه درگیرى ۲ یا ۳ نفر از اشرار مثلاً با ۲ یا ۳ نفر از نیروى انتظامى صدق جنگ بر آن نمىشود ولى اگر دو گروه قابل توجه با هم درگیر شوند و جنگ کوچکى رخ دهد این مصداق معرکه جنگ، است و حتى در معرکه جنگ، خط اوّل و دوم فرقى ندارد و اگر کسى به خاطر اصابت بمب یا امثال آن در پشت سر کشته شد همین که در محدوده جنگ باشد کفایت مىکند وصدق معرکه مىکند. اما شهید به معناى عام یعنى هر کس که در حال انجام وظیفه کشته شود که این نوع شهادت احکام خاص شهید مثل عدم لزوم غسل و کفن و امثال آن را ندارد اگر چه شهید حساب مىشود و اجر شهید را دارند.
وجوب غسل و کفنِ کسی که در میدان جنگ به شهادت نرسد
پرسش: آیا کسانی که در خارج از میدان جنگ به شهادت میرسند مانند شهید در معرکه از وجوب غسل و کفن مستثناء میباشند؟
پاسخ: این حکم فقط شامل کسانى است که در میدان جنگ کشته شده باشند، یعنى پیش از آن که مسلمانان به او برسند جان داده است، امّا اگر به او برسند و زنده باشد، یا به صورت مجروح او را از میدان جنگ خارج سازند و دربیمارستان یا غیر آن از دنیا برود، گرچه ثواب شهیدان ثواب شهیدان را دارد ولى باید غسل و کفن شوند.
طهارت بدن شهید
پرسش: اگر شخصی در میدان جنگ شهید شود بدنش پاک است؟
پاسخ: کسى که در راه خدا و براى حفظ اسلام مى جنگد، اگر در میدان نبرد و معرکه درگیرى کشته شود و همان جا از دنیا برود بدنش پاک است و نیاز به غسل و کفن ندارد.
افراد مستثناء از حکم وجوب غسل میّت
پرسش: چه کسانی از حکم وجوب غسل میّت مستثناء میباشند؟
پاسخ: غسل دادن میّت مسلمان و کفن کردن او واجب است ولى دو گروه از این حکم مستثناء هستند: اوّل: «شهیدان راه خدا» یعنى کسانى که در میدان جهاد در راه اسلام، همراه پیامبر (صلى الله علیه وآله) یا امام معصوم (علیه السلام) یا نایب خاصّ او کشته شده اند، همچنین کسانى که در حال غیبت امام زمان (ارواحنا فداه) براى دفاع در برابر دشمنان اسلام کشته مى شوند، خواه مرد باشند، یا زن، بزرگ باشند و یا کودک، در این گونه موارد غسل و کفن و حنوط واجب نیست، بلکه باید آنها را با همان لباس هایشان بعد از خواندن نماز دفن کنند.
دوّم: کسانى که قتل آنها به عنوان قصاص یا حدّ شرعى واجب شده است و حاکم شرع به آنها دستور مى دهد مراسم غسل میّت را خودشان در حال حیات انجام دهند و سه مستثنا غسل را طبق رساله عملیّه به جا آورده، سپس دو قسمت از قسمتهاى سه گانه کفن را یعنى لنگ و پیراهن را مى پوشند و مانند میّت حنوط مى کنند و بعد از کشته شدن، قطعه سوم را بر آنها مى پوشانند و نماز بر آنها خوانده و به همان حال دفنشان مى کنند و لازم نیست خون را از بدن و کفن آنها بشویند، حتّى اگر بر اثر ترس و وحشت خود را نجس کنند، تکرار غسل لازم نیست.
منبع: شفقنا
انتهای پیام/