سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی کانون‌های بحران خطر آتش سوزی در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با کمک سنجش از راه دور GIS، طرح ظرفیت یابی کانون‌های بحرانی خطر آتش سوزی در استان فارس از سال ۹۵ در حال پیگیری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی قاسمی گفت: با کمک سنجش از راه دور GIS، طرح ظرفیت یابی کانون‌های بحرانی خطر آتش سوزی در استان فارس از سال ۹۵ تاکنون در حال پیگیری و دستورالعمل اجرایی برای کل استان تهیه شده است.

او تصریح کرد: این طرح بر اساس مدل‌های تصمیم گیری گروهی انجام شده و در گام اول به کمک سنجش از دور مهمترین معیارارزیابی کلیدی در ایجاد آتش استخراج شد.

قاسمی یادآورشد: اکثر گیاهان در مراتع ما یک ساله است که با بارندگی مناسب رشد کرده و خشک شده و بسیار مستعد آتش‌سوزی می‌شوند به طوری که یک جرقه کوچک از حرارت زمین منجر به آتش سوزی می‌شود.

او با اشاره به اینکه دمای سطح زمین یک معیار خیلی مهم در ایجاد آتش است، افزود: به کمک تصاویر حرارتی به راحتی می‌توان دمای سطح زمین را در مناطق مختلف در زمان‌های مختلف استخراج کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: معیار اریابی کانون‌های بحران خطر آتش سوزی، نزدیک به ۲۲ عامل شامل معیار‌های فاصله‌ای مانند فاصله از راه، فاصله از مناطق مسکونی و فاصله از رودخانه؛ معیارهای فیزیوگرافی مانند ارتفاع منطقه، شیب منطقه و جهت باد؛ معیار‌های اقلیمی مانند دما و رطوبت هوا، میزان بارش و سایر معیار‌های خاکشناسی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: معیار‌های مذکور در مدل‌های تصمیم گیری گروهی تحلیل، وزن معیار‌ها مشخص و یک لایه کانون‌های بحرانی خطر آتش استخراج شد.

او با بیان اینکه دستورالعمل مذکور برای استان فارس تهیه شده است، ابراز کرد: به منظور بررسی دقت، در یک شهرستان به عنوان پایلوت طرح این کار اجرا و نتایج آن با آتش سوزی‌های اتفاق افتاده در دو سال اخیر منطقه مقایسه شد.بررسی نتایج با جانمایی روی نقشه نهایی نشان داد که پردازش انجام شده از دقت قابل قبولی برخوردار است.

قاسمی اظهار کرد: باارزیابی معیار کانون‌های بحران خطر آتش سوزی و پیش بینی زمان آتش سوزی به دنبال مدیریت ریسک هستیم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.