انقلاب اسلامی از همان روز نخست نهضت در سال ۴۲ ذلّت استبداد و استعمار و استکبار را برنتابید و کتاب مقاومتش از آن زمان، نوشته شد. در زمانهای که جنگ نظامی به جنگ اقتصادی و فرهنگی و از همه مهمتر به جنگ ارادهها تبدیل شده است، ارزش مقاومت بیش از پیش معلوم میگردد.
بر این اساس است که رهبر معظّم انقلاب اسلامی به جوانان دانشجو توصیه کردند که اندیشه مقاومت را تبیین و ترویج کنند.
انتشارات انقلاب اسلامی جهت تسهیل کار مبلّغان و مبیّنان کتاب اندیشهی مقاومت را به علاقه مندان معارف فکری معظّمٌله تقدیم میکند. این کتاب جامع شامل تمامی بیانات ایشان در این زمینه است.
درباره کتاب:
بخش اوّل کتاب، به اصول، باورها و مبانی مقاومت و در بخش دوّم به اهمّیّت مقاومت پرداخته شده است. بخش سوّم دربارهی عرصههای مختلفی که مقاومت در آنها لازم است همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیّت می باشد. بخش چهارم به آثار و فواید مقاومت اختصاص دارد و در بخش پنجم، شانزده عاملی که باعث تقویت مقاومت می گردد، بیان شده است. بخش ششم و هفتم به مباحث سلبی نسبت به مقاومت مرتبط است. در بخش ششم، هشت عامل که باعث از بین رفتن یا کاهش مقاومت می گردد، مورد اشاره قرار گرفته است و بخش هفتم نیز زیانهای ترک مقاومت و تسلیم شدن در برابر خواست دشمن را بر می شمرد. در بخش هشتم بهطور مختصر به الگوهای مقاومت و در بخش نهم به مثالهای تاریخی برای مقاومت و سازش در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی اشاره شده است.
در بخش دهم با استقرای نسبتاً تام در بیانات معظّمٌله در موضوع اقدامات دشمن، با تقسیم کردن این اقدامات به دو دستهی کلّی سخت و نرم، به ده نوع شیطنت دشمن پرداخته شده است.
بخش یازدهم به مسئولیّت های همگانی و اختصاصی اقشار مختلف در زمینهی مقاومت اختصاص دارد و بخش دوازدهم بر موضوع آیندهی روشن جریان مقاومت متمرکز شده است. آیندهی روشن، ترجیعبند اکثر بیانات و پیامهای معظّمٌله است و خود تصریح کردهاند که این امید، براساس بررسی تمام متغیّرهای دخیل در تحقّق آیندهی مشعشع انقلاب اسلامی حاصل شده و صرفاً یک آرزوی احساسی نیست.
در بخشی از کتاب می خوانیم:
* وعدهی الهی به پیروزی اهل مقاومت
وعدهی الهى این است که اگر اهل حق پاى حقّ خودشان بایستند، حق پیروز خواهد شد. در همهی مراحل اینطور است. در دوران انقلاب این را تجربه کردید، در دوران جنگ تجربه کردید، در دوران اسارت تجربه کردید، در دوران بعد از پایان جنگ که ملّت ایران در صدد بناى دوبارهی کشور خود برآمد این را تجربه کردید؛ در آینده هم باید این را یقین داشته باشید که عملى است.
هرجا دیدید که دشمنى زورگویى می کند، در مقابل او بایستید. این، وظیفهی آحاد مردم، دولتمردان، نمایندگان مردم و کسانى است که این مملکت مسئولیّتى را به آنها سپرده است. در مقابل دشمن متجاوز، در مقابل زورگوى ظالم، در مقابل استکبارى که امروز بر ارزش هاى الهى و معنوى طغیان کرده است که مظهرش هم دولت طاغوت و طغیانگر آمریکا است کوتاه نیایید. قدرت هاى مادّى، هیچ غلطى نمی توانند بکنند. با ملّتى که ایستاده و به نیروى خود تکیه کرده است، هیچ کارى نمی توانند بکنند. همهی راهها به روى آنها بسته است.
*جهاد امروز ما، جهاد کبیر
[امروز]جنگ نظامى مطرح نیست؛ امروز براى کشور ما جنگ نظامىِ سنّتى و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفى است لکن جهاد باقى است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به معناى قتال نیست، فقط به معناى جنگ نظامى نیست؛ جهاد یک معناى بسیار وسیعترى دارد. در بین جهادها جهادى هست که خداى متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: «و جاهدهم به جهاداً کبیراً»؛ ایستادگى و مقاومت و عدم تبعیّت [است]. «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهاداً کبیراً» از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزى است که خداى متعال به آن گفته جهاد کبیر... در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خداى متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنى چه؟ یعنى اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمى که در میدان مبارزهی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنى چه؟ یعنى تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهاى مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهاى مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر».
هدف دشمن در جنگ نرم؛ دور کردن مردم از جهاد و مقاومت
امروز هدف جنگ نرم دشمن و جنگ پنهان دشمن، این است که مردم را از عرصهی جهاد و مقاومت دور کند، مردم را نسبت به آرمانها بیتفاوت کند؛ هدفشان این است. تبلیغات وسیعى که میلیاردها دارند خرجش میکنند، با این هدف انجام میگیرد که ملّت ایران را _ که با مقاومت خود، با ایستادگى خود توانسته قدرتهاى جهانى را، سلطههاى بزرگ را در بسیارى از خواستههایشان ناکام بگذارد _ مأیوس کنند و از صحنه خارج کنند؛ هدف این است. حتّى اگر فشار اقتصادى هم میآورند، هدف این است؛ اگر فشار سیاسى هم میآورند، هدف این است؛ اگر فشار امنیّتى هم میآورند، هدف این است. اینکه ما خیال کنیم دشمن یک جنگى را میخواهد شروع کند و یک بخشى از کشور را تصرّف کند، اینها یک چیزهاى قدیمیاى است؛ امروز اینها مطرح نیست و دشمن این را نمیخواهد. امروز دشمن اگر هم به فرض، یک کار نظامى را انجام میدهد، با آن هدف است؛ با هدف تصرّف فضاى فکرى و روحى کشور است؛ [اگر]کار اقتصادى میکنند به این نیّت است؛ [اگر]کار امنیّتى میکنند، کار روانى میکنند، از فضاى مجازى استفاده میکنند، از ماهواره استفاده میکنند، از رادیوها و تلویزیونها استفاده میکنند، از مبلّغان دهانبهمزد و سخنبهمزد در اطراف دنیا استفاده میکنند، همه با این هدف است.
انتهای پیام/