سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتمال اصلاح شاخص بورس بهانه‌ای برای شدت واکنش بازار بود

تحلیلگر بازار بورس و سرمایه گفت: پیش‌بینی‌ها درباره احتمال اصلاح شاخص بورس در کانال ۳۶۰، بهانه‌ای برای اصلاح نرخ بازار سرمایه شد.

موسی احمدی تحلیلگر بازار‌های مالی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تحولات بازار‌های مالی در روز‌های اخیر پس از جنایت ناجوانمردانه آمریکای تروریست در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و کاروان همراه او در بغداد اظهار کرد: شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در روز جمعه ۱۳ دی ماه توسط نیرو‌های آمریکایی و اعلام خبر آن توسط پنتاگون آثار نامناسبی را در بازار‌های مالی دنیا در روز جمعه و در بازار‌های مالی ایران در روز شنبه به دنبال داشت و باعث ایجاد موج عدم اطمینان در بازار‌های مالی جهان شد. 

این مدرس دانشگاه تأثیر خبر غیره‌ منتظره شهادت سپهبد سلیمانی را اینگونه بیان کرد: به محض انتشار این خبر، ما شاهد افزایش قیمت نفت خام و طلا و در مقابل، ریزش شاخص در بازار‌های سهام بودیم. با توجه به انتظاری که بازار به احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و کاهش صادرات نفت خام عراق داشت، شاهد افزایش قیمت نفت خام و همچنین حرکت سرمایه به سمت بازار موازی طلا و افزایش قیمت آن بود.

او افزود: در سوی مقابل، با توجه به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ریسکی سهام، این بازار شاهد عکس‌العمل کاهشی شاخص‌های بازار‌های مالی بود. البته این رخداد پس از اطمینان اولیه‌ای که در پی خبر‌های مثبت مذاکرات میان آمریکا و چین ارائه شده بود باعث ملتهب‌شدن فضای بازار‌ها شد.

احمدی با اشاره به ریزش چشمگیر شاخص بورس کشورمان در روز گذشته بیان کرد: در بازار سرمایه ایران نیز سقوط ۱۶۷۶۵ واحدی معادل ۴.۳۶ درصد شاخص کل بورس تهران در روز معاملاتی شنبه ۱۴ دی ماه در کنار ارزش معاملات حدود ۳ هزار واحدی ناشی از داد و ستد حدود ۷ میلیارد برگه سهم نشان از عکس‌العمل بازار سرمایه کشور به خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی بود.

احتمال اصلاح شاخص بورس بهانه‌ای برای شدت واکنش بازار بود

او علت شدت این واکنش را اینگونه مطرح کرد: پیش‌بینی‌هایی که اخیراً در خصوص احتمال اصلاح شاخص بورس در کانال ۳۶۰ هزار شده بود، بهانه‌ای برای شدت واکنش بازار بود و شاهد رفتار‌های هیجانی در صف‌های فروش سهام بودیم.

این استاد دانشگاه با بازخوانی پرونده چند ماه گذشته بازار سرمایه در ادامه گفت: بازار سرمایه کشور در ماه‌های گذشته نیز شاهد رخداد‌ها و شوک‌های محیطی از جمله اغتشاشات آبان ماه به دنبال افزایش قیمت بنزین، درگیری‌های نظامی منطقه‌ای و نیز برخی اخبار دیگر بود که هر بار در زمانی کوتاه خود را با آن تنظیم و به روال عادی خود بازگشت.

او در پایان در خصوص روند پیش روی بازار سرمایه و استمرار و شدت کنش‌ها و واکنش‌ها گفت: استمرار و شدت این عکس‌العمل‌ها نیز موضوع دیگری است که قابل بررسی است. از جمله این عوامل بستگی به عکس‌العمل طرف‌ها و استمرار این حرکات در روز‌های آتی دارد. البته در کوتاه‌مدت حمایت سهامداران عمده، صندوق بازار و برخی تصمیمات حمایتی به همراه رفتار‌های سرمایه‌گذاران در عدم جهت‌دهی سرمایه‌گذاری‌ها به بازار‌های جایگزین می‌توان در این بین مهم باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.