سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسدی: جوابی برای استعلام مدرک ساکت نگرفتم/ برخی مواقع مصلحت جانشین حقیقت می‌شود

دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال پس از مدت‌ها درباره دلایل جدایی اش از فدراسیون توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا اسدی دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال درباره اختلافاتش با کارلوس کی روش که سبب برکناری او از این سمت شد، گفت: به دلیل بحث منافع ملی علاقه‌مند نبودم نسبت به اتفاق‌هایی که بین من و کارلوس کی روش پیش آمد سر و صدا کنم تا کام مردم تلخ شود. بخش اعظمی از دلایل جدایی من به به خاطر درخواست کی روش بود، اما هیچگاه درباره آن صحبت نکردم.

او افزود: ادبیات سرمربی اسبق تیم ملی خوب نبود. وقتی مسئول حراست وقت وزارت ورزش برای جدایی از دبیرکلی فدراسیون فوتبال با من صحبت کرد و گفت بهتر است در فدراسیون نباشم، تصمیم گرفتم بروم. هر چند صحبت‌های کی روش در برکناری من تاثیر داشت، اما مسائل دیگری هم دخیل بود.

اسدی ادامه داد: صحبت‌های من باید برای کمک به فوتبال باشد و برای منافع خودم گلایه‌ای نمی‌کنم چرا که وزنه‌ای نیستم که با بودن یا نبودن من اتفاق خاصی در فوتبال بیفتد و شاید با نبودنم شرایط فوتبال بهتر هم بود. در زمان جدایی ام از فدراسیون هم تنها یک شرط گذاشتم و گفتم اگر فکر می‌کنید رابطه مردم با کی روش بهتر می‌شود من می‌روم چرا که در او بورس بود.

او افزود: هیچگاه کسی دلایل من را نپرسید. حتی سه بار برای حضور در یک برنامه و مناظره با کی روش نامه نوشتم، اما عوامل برنامه‌ای که او در آن به من به عنوان مسئول اول اجرایی فوتبال کشور تهمت زد عدالت را رعایت نکرده و اجازه ندادند من در برنامه حاضر شوم. پس از اینکه چنین اتفاقی رخ نداد، در سایه سکوت خودم ماندم.

اسدی ادامه داد: از اینکه می‌خواهند جدایی من را برکناری یا استعفاء تعبیر کنند گذشته است، اما تنها موضوعی که گفتم این بود اگر کارلوس کی روش کوچک‌ترین صحبتی درباره من بکند، مقید به هیچ چیز نیستم و هیچکس نمی‌تواند من را محدود کند. من هم حرفم را می‌زنم. زمانی که او آن نامه جنجالی را صادر کرد، من هم برای اولین بار با تمام رسانه‌ها مصاحبه کردم.

دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال درباره دست آورد‌های محمدرضا ساکت گفت: با توجه به اینکه ساکت جانشین من شد شاید استدلال‌های من درباره او جالب نبوده و برای خودم هم از لحاظ اخلاقی درست نباشد که درباره ساکت حرف بزنم. تاج به او اعتقاد خاصی داشت و در حوزه‌های خاص فرد توانمندی است. برخی مواقع ابهام‌هایی وجود دارد، اما باید به شکلی عمل کنیم که در سلامت گفتار یا رفتار متهم نشویم.

او افزود: در برخی مواقع بحث مصلحت جانشین حقیقت می‌شود. با توجه به اینکه مدت‌ها از آن ماجرا گذشته من نباید با مصلحت اندیشی صحبت کنم، اما واقعیت این است که هرکسی لیاقت نشستن روی صندلی دبیرکلی فدراسیون فوتبال را دارد باید به آن برسد. از طرفی این سمت خصوصیاتی دارد و مهم‌ترین عنصر هم بازی نکردن با قوانین است.

مدیرعامل سابق باشگاه‌های تراکتورسازی و نساجی تصریح کرد: بحث مدرک تحصیلی ساکت هیچگاه روشن نشد. من ۲ - ۳ بار نامه نوشته و درخواست کردم تمام افرادی که زیر مجموعه ام هستند در حوزه اداری پرونده داشته باشند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و تا روزی که در فدراسیون فوتبال بودم جوابی برای درخواست اخذ مدرک ساکت نگرفتم. مدرک لازم برای دبیرکلی لیسانس به بالا است.

او درباره اینکه با وجود مصوب نشدن برکناری اش در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مدتی پس از این اتفاق به عنوان مشاور عالی رئیس فدراسیون برای رسیدگی به پرونده مناقشه ایران با عربستان در دادگاه CAS شرکت کرد، توضیح داد: من در جایگاه عضو فدراسیون فوتبال به جلسه آن دادگاه رفتم و به صورت معمول در چنین مواقعی پس از برکناری افراد به آن‌ها حکم مشاور می‌دهند. البته تنها یکی - ۲ بار به صورت دوستانه در جلسه با تاج شرکت کردم و پس از آن هم دیگر رابطه کاری نداشتیم.

اسدی درباره اینکه چرا تنها او و محمدرضا کسرایی در جلسه دادگاه CAS برای بررسی پرونده بازی‌های ایران با عربستان شرکت کردند، اظهار داشت: به دلیل اینکه پیش از برگزاری جلسه دبیرکل فدراسیون بودم نسبت به آن پرونده اطلاعات کافی داشتم. البته کسرایی و وثوق احمدی به دلیل انجام دادن کار دیگری در زوریخ حضور داشتند و چنین بحثی با حضور آن‌ها نبود. تنها در جلسه دادگاه حاضر شدم و البته به زمان انگلیسی هم مسلط هستم تا نیازی به حضور کسرایی نباشد. مشکلی که بین ما و عربستان وجود داشت به شدت مفصل است و من هم در جلسه دادگاه CAS توضیحات مفصلی ارائه کردم.

 

او افزود: یکی - ۲ روز پیش از شروع جلسه کمیته مسابقات از متن جلسه آگاه شدیم. در آن جلسه هم نمایندگان سه کشور امارات، عربستان و بحرین که به هیچ وجه نمی‌خواستند برای برگزاری بازی به ایران بیایند، شرکت کردند. سعودی‌ها در آن جلسه فیلم اتفاقی که برای سفارت شان در ایران رخ داد نشان دادند و ما هم سعی کردیم بحث بازی‌های ملی را با باشگاهی جدا کنیم. شکایت امارات و بحرین که همان ابتدا رد شد و ماندیم با عربستان.

اسدی تصریح کرد: در آن جلسه مقرر شد در صورت هم گروهی نمایندگان ۲ کشور ایران و عربستان ۴۰ روز بین بازی آن‌ها فاصله بیفتد تا ما با بررسی شرایط بتوانیم مشکل را حل کنیم، اما تاکنون که حدود سه سال از آن ماجرا می‌گذرد، چنین اتفاقی رخ نداده است. بحث اصلی هم این است که ما در جلسه کمیته مسابقات نتوانستیم خوب دفاع کنیم. البته بزرگ‌ترین مسئولان کشور و ورزش هم با توجه به تلاطم برخورد‌ها نمی‌توانستند کار خاصی نسبت به این پرونده انجام بدهند.

دبیر کل اسبق فدراسیون فوتبال افزود: عربستان مدام می‌گفت باید به ما از لحاظ امنیتی تضمین بدهید، اما چنین درخواستی از سوی هیچکس ارائه نشد. در کوران التهاب باید فکر خواباندن آن باشید. عربستانی‌ها به هیچ وجه علاقه‌ای برای بازی در کشور خودشان یا ایران نداشتند. ما کل ظرفیت وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و شورای عالی امنیت را به کار گرفتیم، اما کار پیش نرفت و فقط توانستیم اماراتی‌ها و بحرینی‌ها را قانع کنیم برای بازی به ایران بیایند و برای پرونده عربستان هم ۴۰ روز مهلت گرفتیم.

او درباره جلسات جنجالی اش با کارلوس کی روش بیان کرد: ۲ جلسه پنج ساعته با کی روش برگزار کردیم. در جلسه اول علی کفاشیان حضور داشت و پس از آن کی روش چهار روز وقت می‌خواست تا بار دیگر جلسه‌ای برگزار کنیم که من با فاصله پنج روز به سرمربی تیم ملی وقت دادم.

اسدی تصریح کرد: در نخستین جلسه کی روش حضور من در پست دبیرکلی فدراسیون را تبریک گفت و من هم از زحماتش تشکر کردم. فقط نکته‌ای را در آن جلسه گفتم و از او خواستم برنامه هایش را در اختیارمان قرار بدهد تا هر کاری از دست مان برمی آید برای کی روش و تیم ملی انجام بدهیم، اما در کمال تعجب او با صراحت گفت برنامه ام را برای چه و به چه کسی بدهم؟ مگر کسی برنامه می‌فهمد که من این کار را انجام بدهم، حدود ۴۵ ثانیه به کفاشیان نگاه کردم، اما سکوت کرده و هیچ چیز نمی‌گفت.

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: احساس کردم نباید این رابطه بین طرفین باشد چراکه ما کارفرما بودیم و این حرف‌های کی روش توهین به ملت ایران بود. نسبت به آنچه به کی روش می‌دادیم او هم باید به ما خدمت می‌کرد. به عنوان کارفرما در هر شرایطی باید احترام طرف مقابل را نگه داشته و البته احترام مان هم حفظ می‌شد. هیچکس یک دانشمند بزرگ یا مهندس که برای بهره مندی از علمش جذب کرده اید، نمی‌تواند به شما بگوید شما سواد فهمیدن ندارید.

او افزود: هر چند کی روش درباره من زیاد حرف می‌زد، اما روحیات اخلاقی من به شکلی است که در غیاب کسی پشت او حرف نمی‌زنم. جلسه دوم من با کی روش پنج ساعت طول کشید. شاهد حرف‌هایی که بین ما رد و بدل شد هم امیرحسین حسینی (مدیر روابط عمومی اسبق فدراسیون فوتبال است). در آن جلسه دستگاه ضبط صدا با خودم بردم و گفتم این حق ما و البته شما است که صدای طرفین ضبط شود تا بعد‌ها اگر به مشکل خوردیم بتوانیم از این مدرک استفاده کنیم. کی روش در آن جلسه به وزیر ورزش و رئیس فدراسیون توهین کرد و صدایش هم است.

اسدی ادامه داد: البته کی روش توانمندی‌های فوق العاده‌ای هم داشت. کاریزمای مدیریتی، تسلط به وضعیت تیم، ایجاد وحدت تیمی و روحیه بالا جزء ویژگی‌های مثبت کی روش بود، اما باید ویژگی ترس تبعیت را هم به دست می‌آورد. همه به مرحوم پرویز دهداری احترام می‌گذاشتند، اما او هیچگاه ادبیات پرخاشگرانه نداشت. دهداری از روش تهدیدآمیز استفاده می‌کرد. کی روش اوایل حضورش در ایران چنین اخلاقی نداشت، اما در ادامه به دنبال اطلاع از شرایط و دیدن آدم‌ها تغییر وضعیت داد.

اسدی درباره لزوم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده فدراسیون فوتبال برای انتخاب رئیس جدید این فدراسیون بیان کرد: هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید خارج از فشار درباره زمان برگزاری انتخابات تصمیم گرفته و این مشکل را حل کند.

او درباره شرایط حساس و سخت فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: من نگاه خاصی نسبت به این موضوع دارم. با توجه به شرایط فعلی کشورمان، محدودیت منابع مالی و لزوم حمایت از تولید داخلی باید ذائقه فرهنگی مردم را با منطق درست و حسابی سازگار کنیم. باید قبول کنیم تامین منابع مالی برای قرارداد مربی خارجی بسیار سخت است. باید نگاه را تغییر بدهیم و با شرایط کنار بیاییم. باید شهامت روراستی با مردم را داشته باشیم و حتی هزینه بدهیم.

اسدی تصریح کرد: در حوزه حرفه‌ای اینکه ما چه مربی‌ای دوست داریم، خیلی کودکانه است. مربیان خارجی حرفه‌ای هستند و با انتقال دانش فنی پول شان را می‌خواهند. در مقابل تنها چیزی که باید از سوی ما طرح شود، ادبیات امتیاز است. مهم‌ترین چیزی که ما از مربی می‌خواهیم برد است و به غیر از هیچ چیز دیگری نیست. اگر مربی نتواند برد بیاورد، سایر مسائل حاشیه‌ای است.

او افزود: مشکل دیگری که مدیران ما دارند این است که نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کرده و واقعیت‌ها را به آن‌ها بگویند. اگر مردم این واقعیات را نپذیرفتند خودمان برویم. در چنین حالتی مردم باور می‌کنند مدیر از صمیم قلبش حرف می‌زند و دنبال پر کردن جیب خودش نیست. مردم بزرگ ایران شرایط اجتماعی را درک می‌کنند.

اسدی ادامه داد: به نظر من شاخص منفی است که از مربیان خارجی و دستیاران پر تعدادشان استفاده کرده و نتوانیم پول شان را بدهیم. این شاخص منفی کجا خودش را نشان می‌دهد؟ همان جایی که می‌بینید پرونده‌های زیادی در فیفا داریم. چه اندازه بازیکن درجه ۵ - ۶ خارجی در فوتبال ما وجود دارند و تا چه اندازه بازار دلالی در این حوزه فعال است؟

او بیان کرد: یکی از شاخص‌های برگزاری لیگ کاهش حضور بازیکنان خارجی، افزایش تولید بازیکنان باکیفیت داخلی و صادر کردن آن‌ها است. فوتبال یک رشته تیمی است و رئیس فدراسیون یا مدیر باشگاه بدون ایجاد هارمونی بین این بخش‌ها نمی‌تواند کاری انجام بدهد. یک بازیکن ذخیره خارجی بیشتر از بازیکن ثابت ایرانی پول می‌گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.