سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

رکورد تولید خودرو در هفته‌های گذشته زده شد/ مشکل اصلی افزایش قیمت خودروها، ضعف مدیریت قیمتی است

شنیده‌ها حاکی از آن است که، در ۲ تا ۳ هفته اخیر خودروسازی‌ها رکورد تولید خودرو را زده و بالای ۴ هزار و ۳۰۰ خودرو در روز تولید کردند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از سهمیه بندی بنزین، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بوده ایم در صورتی که انتظار می رفت این افزایش قیمت به تدریج متعادل شود چرا که خودروسازی ها تعداد تولید خودروهای خود را افزایش دادند، اما متاسفانه همچنان گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم.

قیمت خودرو در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد روند افزایشی داشته است و پیش بینی می شود تا پایان سال نیز شاهد این روند افزایشی باشیم. ممنوعیت ورود خودروهای خارجی در کنار افزایش شدید نرخ ارز، قیمت خودرو را به شدت افزایش داده است. افزایش قیمت خودرو در کنار ریزش ارزش پول ملی، سرمایه گذاران را به شدت راهی این بازار کرد اما بازاری که پر از استرس و ریسک است.

چندی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه افزایش قیمتی از سوی خودروساز‌ها اعمال نشده است، گفت: پیگیری می‌کنیم تا با عرضه بیشتر، اجازه افزایش قیمت در این حوزه را ندهیم. جلسه ای با خودروسازانی که مشکلات خاصی در شرایط جدید کشور دارند برگزار کردیم. در این جلسه به راهکارهای بهبود شرایط تولیدی و جایگزینی برخی خودروها یا مصالحه با مشتریان نیز صحبت کردیم.

او گفت: راهی غیر از مصالحه نیست و اگر در گفت‌وگو‌ها به نتیجه نرسند باید به دستگاه قضایی مراجعه و در نهایت به حکم دادگاه تمکین کنند. به خودرو سازان توصیه می‌کنم هوای مشتری را داشته باشند که همین مشتری‌ها در مواقع غیر بحران به دردشان می‌خورند؛ بازرسی‌ها و نظارت‌ها هم قطعاَ در آینده تداوم خواهند داشت تا افکار منفی در بین مردم کاهش پیدا کند.

وزیر صنعت‏، معدن و تجارت گفت: قیمت‌ها باید کنترل شوند و تنها افزایش قیمت‌های منطقی توسط دستگاه‌های نظارتی پذیرفته می‌شوند، اما با کسانی که بخواهند بی جهت قیمت‌ها را افزایش دهند و دنبال سوء استفاده باشند برخورد جدی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: هزینه گازسوز کردن خودرو‌ها چقدر است؟


تاثیر ترخیص  ۵ هزار خودروی دپو شده در گمرکات

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییرات قیمت خودرو، گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز افزایش یافته است، احتمالا شاهد افزایش قیمت خودرو‌های خارجی خواهیم بود، علاوه بر این در ماه‌های پایانی سال همیشه با حجوم خریداران خودرو مواجه می‌شویم که باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه دولت برای تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان خودرو اندیشه‌ای نکرده است، گفت: اکنون تعدادی خودروی دپو شده در گمرکات مانده‌ است که اگر این خودرو‌ها ترخیص شوند می‌تواند در قیمت خودرو تأثیرگذار باشد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: روند قیمت خودرو تا کنون صعودی بوده و احتمال اینکه همین رویه ادامه‌دار باشد بسیار زیاد است. اگر خودروسازی‌ها خودرو‌های تولیدی را به خریداران تحویل دهد بسیار در کاهش قیمت خودرو تأثیرگذار خواهد بود بدین معنا که اگر خودروسازی‌ها تا پایان سال خودرو‌های معوقه را تحویل دهند، شاهد تعادل قیمت خودرو خواهیم بود.

افزایش قیمت خودرو در کنار افزایش تولید این محصول

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  پیش‌بینی قیمت خودرو در این هفته، گفت: در یک تا ۲ ماه گذشته به شدت قیمت‌ خودرو در بازار از عملکرد خودروسازی ها دور شده است.  وابستگی تولید خودرو به قیمت آن کم شده است، بدین معنا که در گذشته اگر خودروسازی کم کاری می‌کرد، قیمت خودرو از کارکرد آن‌ها نشعت می‌گرفت.

او بیان کرد: هم اکنون خودروسازی‌ها بیش از گذشته فعالیت می کنند، اما همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم. در ۲ تا ۳ هفته اخیر خودروسازی‌ها رکورد تولید خودرو را زده‌اند و بالای ۴ هزار و ۳۰۰ خودرو در روز تولید کردند، اما علی رغم این تولیدات، مشاهده می‌شود که قیمت پراید روند افزایشی داشته و حتی تا ۵۷ میلیون تومان نیز رسیده است که نشان دهنده مشکل در قسمتی از کار است.

کاکایی افزود: اکنون اوضاع اقتصادی به گونه‌ای است که  دنبال سرمایه‌گذاری بوده و بخش ارزی به دلایل مختلف قفل شده است و نمی‌توان به آن به عنوان سرمایه‌گذاری نگاه کرد.

او گفت: بازار‌های مختلف از جمله مسکن اکنون فعال شده‌اند، با اینکه مدتی این بازار راکد بود اما اکنون فعال شده است. همچنین بازار بورس نیز بسیار فعال شده و بازار خودرو نیز تحت تاثیر آن فعال شده است اما تفاوتی موجود بین آن ها نوع سرمایه گذاری است. بازار خودرو نیاز به سرمایه گذاری بالایی ندارد و نسبت به مسکن سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: صحبت‌های مختلفی ناشی از اینکه قرار است بانک‌ها رفتار‌های جدیدی نسبت به سپرده گذاران نشان بدهند، شنیده می‌شود. بحث‌های مالیاتی و ورود به حساب و کتاب‌های مردمی، باعث می‌شود بسیاری از مردم برای سرمایه‌های خود فکری کنند.

کاکایی با بیان اینکه برخی از خودرو‌ها به صورت جهشی و برخی به صورت تدریجی افزایش قیمت دارند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این هفته شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم چرا که ارز دچار نوساناتی شده و علاوه بر این قیمت نفت افزایش و حتی قیمت مابقی کالا‌ها نیز افزایش خواهد یافت. قیمت خودرو همچنان در این هفته بالا خواهد رفت.

هیچگونه افزایش قیمتی از طرف خودروسازی‌ها صورت نگرفته است

احمد نعمت‌ بخش دبیر انجمن خودروسازان چندی پیش در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر کارخانجات خودروسازی در افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: هیچگونه افزایش قیمتی از طرف خودروسازی‌ها صورت نگرفته است و عرضه خودرو کماکان با قیمت گذشته انجام می‌شود؛ خودروسازی‌ها در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و ادامه‌دار شدن این روند باعث افزایش روزافزون ضرر خودروسازها و افزایش بدهی آنها خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان با تأکید بر اینکه خودرو‌ها با ضرر تحویل مشتریان می‌شود، گفت: یکی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو را می‌توان پول‌های سرگردان در بازار خودرو در نظر گرفت این مشکل مدت‌های طولانیست که در کشور وجود دارد به طوری که در دهه ۷۰ هم با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم.

او ادامه داد: یکی از راهکارهای مناسب برای فرار از این مشکل فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار است؛ در شرایط فعلی دلال‌های بسیاری برای سودآوری اقدام به ثبت نام خودرو و فروش آن در بازار آزاد می‌کنند که از تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه ناشی می‌شود؛ بدون شک افزایش قیمت در بازار خودرو به نفع دلالان خواهد بود بنابر این تمام تلاششان را برای افزایش قیمت در هر موقعیتی خواهند کرد اما فروش در حاشیه بازار می‌تواند میزان سودآوری را به حداقل رسانده و ما را با تقاضای واقعی مواجه کند.

نعمت بخش با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده برای ثبت نام خودرو، بیان کرد: سیاست‌گذاری‌های متنوعی برای کنترل دلالان در بازار خودرو در نظر گرفته شده است اما با این وجود فعالیت آنها ادامه داشته و نقش بسزایی در تنش‌های ایجاد شده در بازار خودرو دارد؛ عرضه خودرو در حاشیه بازار می‌تواند میزان سوددهی برای دلالان را به حداقل برساند تا در نهایت فقط متقاضیان واقعی اقدام به ثبت نام خرید خودرو از کارخانه کنند.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: به عنوان نماینده خودروساز‌ها اعلام می‌کنیم که حاضریم تفاوت سود ایجاد شده در فروش حاشیه بازار را مستقیما به خزانه دولت واریز کنیم، اما روش فروش مجدد به فروش در حاشیه بازار تبدیل شود.

او افزود: متصوریم که در شرایط فعلی از هر ۱۰۰ نفر ثبت نام کننده برای خرید خودرو، حدود ۷۰ نفر دلال و سودجو هستند و تنها ۳۰ نفر مصرف کننده واقعی  ثبت نام در سامانه خرید خودرو می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود؛ خودروساز‌ها مالیات سود به دست آمده را پرداخت خواهند کرد و با رفع این مشکل کیفیت خودرو‌ها را افزایش خواهند داد، اما در شرایط فعلی جز دلالان همه افراد متضرر می‌شوند.

نعمت بخش تصریح کرد: میزان تولید و عرضه در چند روز اخیر ثابت بوده و تأثیری بر افزایش قیمت‌ها نداشته است و حتی میزان عرضه در چند ماه اخیر افزایش پیدا کرده است، اما با توجه به مشکل نقدینگی که در این کارخانه‌ها وجود دارد با محدودیت‌هایی مواجه می‌شویم در حال حاضر برخی کارخانه‌ها در شرایطی قرار گرفته‌اند که برای ترخیص قطعات مانده در گمرک با مشکل مواجه می‌شوند، اما تمام تلاش خود را خواهند کرد تا با تولید مناسب مانع از افزایش قیمت خودرو در بازار شوند و امیدوار هستیم به زودی قیمت‌ها به سطح مناسبی برسد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
هوشنگ
۱۰:۵۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام. این روزها به حق زیاد گفته می‌شود که:" با خرید تولیدات داخلی، از تولید ملی، حمایت کنیم که موجب رشد اقتصادی است". حال این سوال مطرح است که در دهه‌های اخیر با خرید تولید داخلی، لااقل در صنعت خودرو، چرا شاهد شکوفایی این صنعت نبوده‌ایم؟ ... بررسی دلایل این" چرا" نشان می‌دهد که هنوز فاکتورهای مهم دیگری مغفول و پنهان مانده است.
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۸
اقای مسئول شما میخاین قیمت رو افزایش بدین یا کاهش ؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۷ دی ۱۳۹۸
اگه دولت با قیمت حاشیه بازار موافقت کنه خیانت است به ملت
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۷ دی ۱۳۹۸
فروش به قیمت حاشیه بازار خیانت است به مصرف کننده واقعی و از درخواست فروش به قیمت بازار معلوم میشه افزایش قیمت خودرو کار دلالها هم نیست کار خود خودروسازها هستش از قوه قضاییه خواهش میکنیم ورود کنند به این درخواست
شام
۱۰:۳۳ ۱۷ دی ۱۳۹۸
بیائیم همدیگررارعایت کنیم وبه گران فروشی که اکثراهم بیخودوبی جهت است دامن نزنیم وعادت نکنیم خصوصاواردکنندگان،تولیدکنندگان دولتی وخصوصی وبازارواصناف وآنهایی که حال دارائیشان خوب وخیلی خوب وعالی است.
شام
۱۰:۳۳ ۱۷ دی ۱۳۹۸
بیائیم همدیگررارعایت کنیم وبه گران فروشی که اکثراهم بیخودوبی جهت است دامن نزنیم وعادت نکنیم خصوصاواردکنندگان،تولیدکنندگان دولتی وخصوصی وبازارواصناف وآنهایی که حال دارائیشان خوب وخیلی خوب وعالی است.
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۷ دی ۱۳۹۸
فک کنم آقای وزیر و مسئولین مربوطه هنوز خودشونو زدن بخواب برن بازار ببینن چه خبره وقتی کارخانه ماشین تحویل نمیده اصلا تو سایت بزنه پراید 10 میلیون وقتی نمیده چه فایده.
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۸
عرضه خودرو کمه که قیمت رفته بالا
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۷ دی ۱۳۹۸
بابت این بی کیفیت ها پول نمیدم
م
۰۸:۴۲ ۱۷ دی ۱۳۹۸
عجبا
محمود
۰۸:۴۲ ۱۷ دی ۱۳۹۸
شهید سلیمانی برای مردم خون میدهد وخودروسازان خون مردم را تو شیشه میکنند.
محمد
۰۸:۳۰ ۱۷ دی ۱۳۹۸
زمانی که سیم کارت ثبت نامی بود یادتونه قیمت چقدر بالا بود ؟ چطور شد که یهو سقوط کرد؟ جواب : بدون محدودیت و در هر زمان ریختن تو بازار تا هر کی هر چندتا که خواست داشته باشه! نتیجه این شد که کسی دنبال دلالی و سود و سرمایه گذاری سیم کارت نرفت دیگه .
وقتی بدون محدودیت خودرو فروخته نمیشه نتیجه همینه که بازار سو استفاده فراهم میشه .
همه جای دنیا ماشین کالای مصرفیه ولی در ایران ما کالای سرمایه ای !
وقتی محدودیت در فروش برداشته شه دیگه کسی ماشین واسش مهم نیست و قیمتش سقوط میکنه به سمت قیمت کارخونه .
تاسف برای مسئولین .
علی
۰۸:۲۴ ۱۷ دی ۱۳۹۸
خوب افزایش تولید داریم خودرو مردم چرا تحویل نمیدین ما1سال قبل خودرو ثبت نام کردیم 6 ماه از تحویل دادن خودرو میگزره اخه چرا تحویل نمیدین
hamed
۰۸:۲۱ ۱۷ دی ۱۳۹۸
وزیر صنعت عوض بشه همه چیز خود به خود درست میشه ایشان منابع سرمایه دار انسانی را خوب می شناسن و فقط برای دلخوشی اونها وزیر شده
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۷ دی ۱۳۹۸
چی بگم
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۷ دی ۱۳۹۸
خودروسازها خون مردم را توی شیشه کردند
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۷ دی ۱۳۹۸
خوردوها را با کیفیت درست کنید .خودرو سازان جان مردم و پول مردم برای شما ارزش داشته باشد.قیمتشان را بالا بردین ولی کیفیتشون و بالا نبردین.
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۷ دی ۱۳۹۸
خسته شدیم به خدا
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۸
انحصار و کمبود عرضه نسبت به تقاضا یعنی بازار سیاه یعنی بنجل را به چند برابر قیمت لوکس تحمیل کردن و یعنی همینی که هست
حمید
۰۶:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۸
من کارمند الان نمی توانم خودرو بگیرم شما با افزایش قیمت دنبال حقوق منی .احسنت برادر
مجید
۰۲:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۸
دلال و سوء مدیریت خودروساز و نبود نظارت و برخورد جدی و سریع با واسطه ها و اخلال گران، متاسفانه واسطه هایی هستن که با گرفتن چند میلیون خودرو ثبت نام میکنتد؟؟؟؟؟؟
مدیر و مسئول جهادی بازار را کنترل کند
منصور
۰۱:۵۶ ۱۷ دی ۱۳۹۸
قبول دارید ؟؟
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۸
خب اینکه گفت بازم گرونتر میشه.
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۷ دی ۱۳۹۸
یعنی تا چند روز دیگه دوباره باید شاهد گرانی های سرسام اور باشیم؟؟؟!!! بخدا دیگه کشش نداریم من یه کارگرم کارم ازاده با دامد پایین کارم هم همیشگی نیست چطوری باید سر کنیم با این گرونیا یعنی نمیشه هیچجوری جلوشو گرفت خدایا خودت کمکمون کن...