سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

چراغ خاموش برخی جایگاهداران برای کم فروشی بنزین / نهاد ناظر بر این کم فروشی چه می کند؟!

گرانی بنزین دوباره بحث خاموش کم‌فروشی آن را در جایگاه‌های سوخت زنده کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از رانندگان ادعا دارند زمانی که به پمپ بنزین مراجعه می کنند، کمتر از هزینه پرداختی بنزین دریافت می کنند که باعث شکایت آنها از کم فروشی بنزین شده است.

هم زمان با مطرح شدن موضوع کم فروشی بنزین،  وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ادعا دارند که کم‌فروشی بنزین وجود ندارد که اگر این اتفاق هم رخ دهد ممکن است به دلیل نقص فنی دستگاه باشد که میزان آن بالا نیست.

پس از آن خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان برای بررسی موضوع با یک شیشه آزمایشگاهی مدرج به جایگاه های سوخت مراجعه و میزان آن را بررسی کرد که در این حین جایگاه داران موضوع کم‌فروشی را تکذیب کردند.

با این حال،  رئیس سازمان ملی استاندارد گفته که همزمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌ها در جایگاه‌های سوخت در دستور کار قرار گرفت که در آبان ماه ۲۱۵ مورد از پنج هزار و ۱۰۰ مورد نازل، در آذر ماه ۱۶۳ مورد از چهار هزار و ۹۷۸ مورد نازل و در یک هفته گذشته ۳۵ مورد از یکهزار مورد بازرسی نازل‌ها کم فروشی داشته و از سوی کارشناسان این سازمان و وزارت نفت پلمپ شدند.

پلمپ ۴۰۰ نازل جایگاه های توزیع بنزین

هم اکنون حدود ۱۰۰ هزار نازل در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد به گفته رییس سازمان ملی استاندارد حدود ۴۰۰ نازل به دلیل کم فروشی در ۲ ماه گذشته پلمپ شده‌اند. با توجه به این اعداد، حدود ۰.۴ درصد از نازل‌ها مشکل کم فروشی دارند که در اغلب موارد نیز به دلیل نقص فنی بوده و با رفع نقص، نازل دوباره به جریان سوخت‌گیری بازگشته است.

آنطور که مسئولان سازمان ملی استاندارد می‌گویند بیش از ۹۹ درصد نازل‌های ارزیابی شده ایراد کم فروشی ندارند و نازل‌هایی که شائبه کم فروشی برای آن‌ها مطرح است دچار ایراد نقص فنی هستند که پلمپ شدند. نکته دیگر این است که یکی از مسائلی که باعث شده شکایت‌ها از جایگاه‌های عرضه بنزین بالا رود، دو نرخی شدن آن و اختلاف حساب‌هایی است که ممکن است بین مراجعه کنندگان و جایگاه داران بنزین ایجاد شود.

مسئولین سازمان استاندارد می‌گویند برای حل این مشکل بهتر است مراجعه کنندگان یا خود بنزین بزنند و یا بر فرایند سوخت‌گیری بر جایگاه داران نظارت داشته باشند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند مراجعه‌کنندگان که جایگاه‌های سوخت را از کیفیت و فروش بنزین مطمئن کند، بر چسب‌های استاندارد بر نازل‌هاست که به صورت دوره‌ای بررسی می‌شود.


بیشتر بخوانید: آیا جایگاه های سوخت کم فروشی می کنند؟!


پیمانه معیار و استاندارد برای بررسی میزان بنزین مصرفی

کرامت ویس کرمی مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در تمام جایگاه‌های عرضه سوخت، برای تنظیم کنترل کمی این مایع نازل‌هایی که سوخت‌گیری را انجام می‌دهند دستورالعمل، قوانین و مقرراتی داریم. در هر ماه کارشناسان فنی واحد‌ها، به تمام جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور مراجعه و نسبت به پیمانه سنجی آن نازل عرضه بنزین یا نفت و گاز با آن پیمانه‌های معیار و استاندارد‌هایی که داریم اقدام می‌کنند.

او بیان کرد: سطح‌سنجی و حصول اطمینان از میزان بودن آن بنزین، نفت و گاز خروجی از نازل را با آن پیمانه‌ها یا روش‌ها و دستورالعمل‌هایی که انجام می‌دهند، یک روش کاملا حاکمیتی است. در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کارشناسان فنی در مناطق ۳۷ گانه عملیاتی به صورت روتین و به صورت ماهی یک بار انجام می‌دهند که در اختیار مجموعه شرکت ملی پخش است و کارکنان رسمی این کار را انجام می‌دهند.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: داخل پمپ‌های فروش یا تلمبه‌هایی که به اصطلاح دیسپنسر می گویند، یک مکانیزمی وجود دارد که از طرف شرکت ملی پخش که سریال‌دار هم است، روی قسمت تنظیم‌کننده نصب می‌شود که هیچ جایگاه‌داری و هیچ شخص دیگر نمی‌تواند دخل و تصرفی روی آن داشته باشد و اگر دخل و تصرفی هم باشد کاملا مشخص خواهد شد. اگر همچین اتفاقی رخ دهد آن را پیدا و با آن برخورد خواهیم کرد که به ندرت این اتفاق می افتد.

ویس کرمی بیان کرد: از نظر قانونی سازمان ملی استاندارد وظیفه دارد که کنترل و صحت‌سنجی و میزان پمپ‌های ارزی بنزین و گازوئیل را مورد سنجش قرار دهد.

او ادامه داد: سازمان ملی استاندارد و ادارات کل استاندارد استان‌ها به تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت چه بنزین، چه نفت و گاز مراجعه و بحث کنترل کمی را هم انجام می‌دهند. یک بر چسب که نشان از صحت و سلامت آن تلمبه یا دیسپنسر دارد، از نظر کمی بر روی آن نصب می‌کنند که علاوه بر این ماهی یکبار این روند را به صورت روتین انجام می دهیم. با روش‌ها و دستوالعمل‌هایی که داریم آن را کنترل می‌کنیم و به خصوص  قسمت حساس دیسپنسر‌ها یا تلمبه‌ها که کار تنظیم را انجام می‌دهند مورد نظارت و کنترل دقیق انجام می‌دهیم.

او درباره صحبت رئیس سازمان ملی استاندارد که گفته است ۴ درصد در کل کشور کم فروشی می‌کنند، گفت: سازمان ملی استاندارد از نظر قانونی این کار را انجام می‌دهد و هر جایی مشاهده شد که واقعا دیسپنسر یا نازلی خارج از رنج استاندارد است، برچسب توقف روی آن نصب می کنند. از نظر استاندارد، مثبت و منفی ۸۰ سی سی در هر پیمانه ۲۰ لیتری مجاز است که اگر خارج از این رنج باشد نازل آف شده و برچسب توقف روی آن می زنند.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: از طرفی ممکن است از نظر فنی یک دستگاه به اصطلاح یک خودرویی یک نقصی از نظر فنی برایش بوجود آید و مقداری از رنج خارج شود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قابلیت تعمیر و تنظیم دارد. اگر خارج مثبت و منفی ۸۰ سی سی در هر پیمانه ۲۰ لیتری باشد از منظر استاندارد خارج از رنج است و بایستی نسبت به تعمیر و اصلاح آن اقدام کند.

ویس کرمی افزود: پس از آن توقف عرضه فروش را از نازل می‌گیرند که سریعا مالک جایگاه بایستی نسبت به تعمیر آن دیسپنسر با نظارت شرکت ملی پخش اقدام کنند.

او با بیان اینکه پیمانه معیار و استاندارد برای بررسی میزان بنزین داریم، بیان کرد: برای این امر پیمانه معیار مدرج ۲۰ لیتری داریم که ماهی یکبار در کنار هر نازل نصب می‌کنیم و بر مبنای پیمانه معیار و فعالیت خود آن دیسپنسر مورد سطح‌سنجی قرار می‌دهیم. اگر واقعا یک جایگاه یا یک نازلی این وضعیت را داشته باشد، به محل آن مراجعه می کنیم و با پیمانه معیاری که داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران  تشریح کرد: اگر  به جایگاهی مراجعه کنیم و ببینیم که این جایگاه از نظر تنظیم  دیسپنسر کم و زیادی داشته باشد، ابتدا باید دلیل آن را جست؛  ممکن است پلمپ تنظیم کننده آن، پلمپ استاندارد خود شرکت است که دستکاری هم نشده و ممکن است نقص فنی داشته باشد.

ویس کرمی افزود: اگر نقص فنی داشته باشد، آن جایگاه تقصیری ندارد، اما اگر واقعا جایی مشاهده شود که کم فروشی صورت گرفته است به آن سریعا رسیدگی می کنیم. آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات، توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی در تمام مناطق ۳۷ گانه کمیته‌ای داریم که بر مبنای گزارشی که به این کمیته ارسال می‌شود دقیقا مطابق با آیین‌نامه بررسی می‌کنند که اگر تخلفی صورت گرفته باشد، قطعا بر مبنای آن آیین‌نامه با متخلف برخورد می‌شود.

او گفت: ماهی یکبار تمامی نازل‌ها را کنترل می‌کنیم و سازمان ملی استاندارد هم این کار را انجام می‌دهد، یعنی به صورت موازی هم ما و هم سازمان ملی استاندارد کار تنظیم تمامی دیسپنسر‌ها را انجام می دهیم  و نظارت مستمر و همیشگی را در توزیع مناسب سوخت در جایگاه‌ها داریم.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تشریح کرد: در بحث کنترل کمی سوخت در جایگاه‌ها و همچنین کنترل کیفی دستورالعمل، روش و وظیفه داریم که به صورت مستمر و روتینی کار کنترل کمی و کیفی را انجام دهیم. در بحث کیفی هم در هر ماه  کمیت سوخت را در جایگاه‌ها می‌سنجیم.

کرمی افزود: ماهی حداقل ۴ بار کارشناسان کنترل کیفی به جایگاه‌های عرضه سوخت مراجعه می‌کنند، خروجی نازل، بنزین، نفت و گازی که داخل مخزن خود زیرزمینی جایگاه است نمونه سوخت را برمی‌دارند و مورد کنترل کیفی قرار می‌دهند. نظارت مستمر و روتینی از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در بحث کنترل کمی و کیفی سوخت در جایگاه عرضه بنزین و نفت و گاز وجود دارد؛ در کنار آن هم سازمان ملی استاندارد هم با دقت تمام این کار را انجام می‌دهد و هر جا هم که مشاهده یا حس کردند کم فروشی اتفاق می‌افتد قطعا رسیدگی می کنند.

گزارش از فائزه شعبانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.