سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران در مسیر خوداتکایی تولید روغن با افزایش کشت کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: با افزایش کشت کلزا در استان، کشور در مسیر خوداتکایی تولید روغن قرار گرفت.

کیخسرو چنگلوائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه حدود ۸۴ درصد روغن موردنیاز کشور از خارج به ایران وارد می‌شود و سالیانه معادل ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌گردد، گفت: روغن‌های وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و برای سلامت افراد جامعه مضر هستند.

او افزود: براساس برنامه ریزی تدوین شده از سوی وزارتخانه و حمایت‌های جدی، سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در سطح کشور افزایش یافته است.

چنگلوائی اظهار داشت: در افقی که تعریف شده، قرار است ۷۰ درصد به خوداتکایی در زمینه تولید روغن خوراکی در کشور برسیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولاتی که در بین دانه‌های روغنی جایگاه ویژه‌ای دارد، دانه روغنی کلزا است که بدلیل ارزش غذایی بالا، اقتصادی بودن، کمک به کشت محصول بعدی و افزایش عملکرد زمین، کشت آن به میزان زیاد در دستورکار قرار گرفته است.

تولید ۴۹ هزار تن دانه روغنی کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: در سال ۱۳۹۲، توانایی تولید و تامین تنها ۴ درصد روغن موردنیاز کشور را داشتیم، این در حالی است که با افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح در سال جاری به ۴۹ هزار تن دانه روغنی کلزا رسیدیم.

به گفته این مقام مسئول، با تولید این میزان کلزا توانستیم از ۴ درصد ضریب خوداتکایی به ۲۹ درصد برسیم.

او با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته در حدود ۲۸ هزار هکتار از اراضی کلزا کشت شد، بیان داشت: در سال زراعی جاری حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم به کشت کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می‌شود بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار دانه روغنی کلزا تولید شود.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.