سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر صمت:

رصد مداوم بازار کالاهای اساسی/کمبودی در تامین اقلام ضروری مردم نداریم

رحمانی گفت: بررسی و رصد مداوم برخی اقلام اساسی و تنظیم بازار آن از اولویت های وزارت صمت به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، رضا رحمانی وزیر صمت در بازدید از مجتمع انبارها و سردخانه های شهید امین زاده در شهرستان بهارستان استان تهران ، به منظور اطلاع از میزان ذخیره کالاهای اساسی کشور، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی وزارت صمت، بررسی مداوم برخی اقلام اساسی موجود در کشور و تنظیم بازار است. گوشت، برنج و اقلامی از این قبیل نقش اساسی در سفره مردم ایفا می‌کنند و می‌توانند عاملی تعیین کننده در معیشت خانوار باشند.

او تصریح کرد: مشکلی از لحاظ تامین کالاها و اقلام مورد نیاز و ضروری مردم نداریم. تمامی اقلام با توجه به تاریخ مصرف مدیریت شده و متناسب با نیاز بازار در کشور توزیع می‌شود.


بیشتر بخوانید: پرداخت یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید


رحمانی تصریح کرد: سردخانه شهید امین زاده به عنوان یکی از مراکز اصلی در توزیع اقلام اساسی محسوب می‌شود که بعد از نگه داری و ذخیره سازی اقلام، آن را برای تنظیم بازار در سطح کشور توزیع می‌کند.

در ادامه وزیر صمت یک شرکت مهندسی در حوزه تولید انواع قطعات خودرو افتتاح کرد و در این مراسم گفت: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی، اشتغالی ۲۳۰ نفری ایجاد کرده است.

او بیان کرد: محصولات این واحد تولیدی اغلب از طریق واردات تامین می‌شد و با راه‌اندازی این خطوط تولیدی، بیش از ۲۰۰ واحد از محصولات مورد نیاز خودروسازان ، در داخل تامین خواهد شد.

رحمانی سپس از یک واحد تولید کننده انواع ترانسفورماتور توزیع روغنی بازدید کرد و گفت: با وجود مشکلاتی که در تامین مواد اولیه وجود دارد، این واحد تولیدی ورق‌های فلزی مورد نیاز خودرو را تامین کرده است. اگر چه مدتی پیش این محصول بومی سازی شد، اما هنوز برای تامین نیاز تولید کنندگان،  واردات انجام می گیرد.

وزیر صمت با تاکید بر این که در تولید هر محصولی با تامین نیاز داخل، واردات آن ممنوع می‌شود گفت: خوشبختانه با وجود تحریم‌ها، تولیدات بیشتر واحد‌های تولیدی افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان ظرفیت تولید و تعداد نیر‌وهای خود را افزایش داده اند.

او تصریح کرد: این واحد تولیدی با اشتغال ۵۸۰ نفری و سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی، توانسته پتانسیل تولید خود را برای تامین انواع ترانسفورماتور گسترش دهد.

سرمایه اصلی هر کشور، نیروی انسانی و توان مدیریتی آن است

وزیر صمت بیان کرد: جشن رکورد تولید در این واحد، یکی از اتفاقات غرورآفرین است و امروز در دل جنگ اقتصادی، معنای پیروزی در عملیات را دارد. بدون شک این نتیجه تلاش کارکنان و کارگران این واحد تولیدی است و اثبات می‌کند که سرمایه اصلی هر کشور، نیروی انسانی و توان مدیریتی آن است.

رحمانی گفت: شکستن رکورد تولید در دل جنگ اقتصاوی نشان فعالیت مدیران‌ تلاشگر و از خودگذشته دارد؛ همه دنیا بداند که تولید و صنعت ما زنده و پویا است و هیچ خللی در آن ایجاد نخواهد شد‌. باید شعار ما می توانیم را باور کنیم و از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت های بالای موجود بهره لازم را ببریم.

وزیر صمت با اشاره به بازار ۸۵ میلیون نفری کشور گفت: بازار ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه را هم در دسترس داریم؛ ظرفیت ها و منابع خدادادی زیادی از جمله رتبه اول ذخایر نفت و گاز دنیا و معادن را در داریم که باید استفاده بهینه از آن داشته باشیم. منابع خدادادی مثل دریا، آب، خاک، آفتاب و غیره می‌تواند ظرفیتی برای تولید باشد و تنها نیاز دارد خودمان را باور کنیم.

نهضت ساخت داخل، ستون فقرات اقدامات ما است

او بیان کرد: نهضت ساخت داخل و داخلی سازی را راه انداختیم. دغدغه اصلی مسئولان و مردم، اشتغال جوانان است، اگر همین روحیه خودباوری و جهاد به کل کشور تعمیم داده شود، مشکلات حل خواهد شد.

رحمانی با بیان این که مقام معظم رهبری رونق تولید را کلید حل بسیاری از مشکلات دانسته اند گفت: رونق تولید باعث رونق صنعت و صادرات و توسعه و اشتغال خواهد شد. حفظ وضعیت موجود تولید و فعال سازی واحدهای راکد و ظرفیت های خالی تولید را امسال در برنامه داریم. دشمن ‌تلاش کرد تا مواد اولیه و ملزومات و تجهیزات مورد نیاز به دست ما نرسد پس ما داخلی سازی قطعات مورد نیاز را در این حوزه شروع کردیم.

وزیر صمت با اشاره به سفر اخیر خود به استان اردبیل گفت: در حوزه لاستیک‌ سنگین ۵ پروژه آماده داریم که اگر کامل شوند تولید داخلی کشور بیش از میزان مصرف خواهد شد؛ داخلی سازی در حوزه پارچه و پوشاک را هم در برنامه داریم. تنها در سفر آخری که داشتیم مجموع پروژه هایی که افتتاح شد، حدود ۱۸۰ میلیون دلار داخلی سازی و کاهش ارزبری برای قطع وابستگی داشت.

او تصریح کرد: نهضت ساخت داخل، ستون فقرات اقدامات ما است، از همه صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واحدهای تولیدی و همکاران مجموعه وزارت صمت که رزمندگان این خط جنگ اقتصادی هستند، صمیمانه تشکر دارم. باید موانع جلوی پای صنعتگران و تولیدکنندگان مرتفع بشود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.