سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شعار "مرگ بر آمریکا" در عراق تداعی‌کننده تسخیر لانه جاسوسی واشنگتن در تهران

واشنگتن پست به اعتراضات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد پرداخت و نوشت شنیده شدن شعار "مرگ بر آمریکا" در حمله به سفارتخانه آمریکا در بغداد یادآور تسخیر لانه جاسوسی واشنگتن در تهران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: شنیده شدن شعار "مرگ بر آمریکا" در حمله به سفارتخانه آمریکا در بغداد یادآور حادثه گروگان گیری (تسخیر لانه جاسوسی آمریکا) در ایران است. این شعاری آشنا و یادآور سال ۱۹۷۹ است که دانشجویان از دیوار سفارت آمریکا در تهران بالا رفتند و این امر سبب پایان دادن به روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا شد.

معترضان شعار "مرگ بر آمریکا" سر می‌دادند. ده‌ها هزار تن از آن‌ها از چند ماه قبل در خیابان‌ها بودند و سرانجام به سوی سفارتخانه آمریکا حرکت کردند. در آن روز در بحبوحه شعار‌هایی مشابه علیه جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا و همچنین نخست وزیر اسرائیل، پرچم آمریکا سوزانده شد.

شعار "مرگ بر آمریکا" که در طول انقلاب ایران رایج شد، در زمان بدرقه گروگان‌های آمریکایی در هنگام آزادی و سالگرد تسخیر سفارتخانه آمریکا در چند دهه تاکنون سر داده شد. این اتفاق بار دیگر روز سه شنبه در یک سفارتخانه دیگر آمریکا رخ داد، زیرا معترضان عراقی قبل از آن که نیرو‌های امنیتی بتوانند مانعشان شوند توانستند خود را به سفارتخانه آمریکا در بغداد برسانند.

فیلیپ اسمیت، کارشناس موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در سخنانی گفت شعار "مرگ بر آمریکا" در اعتراض به مداخله امپریالیستی آمریکا برجسته شد و طی سال ها، هم یک معنای استعاری و هم ابعادی دیگر در ارتباط با احساسات ضد آمریکایی به خود گرفت.

پس از حمله روز یکشنبه آمریکا به مقر‌های حشد شعبی در عراق و به شهادت رسیدن شماری از نیرو‌های مقاومت مردمی، مردم عراق روز گذشته، سه‌شنبه، پس از مراسم تشییع پیکر شهدا، ابتدا مقابل سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد تجمع سپس به آن یورش برده و بخشی از آن را به آتش کشیدند تا با تعطیل کردن این سفارتخانه به دخالت‌ها و نفوذ آمریکا در کشورشان پایان دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۸:۲۱ ۱۱ دی ۱۳۹۸
اگر ملت عراق موفق بشوند با تسخیرلانه شیطان اکبر سر و دم این افعی زهرآگین را در عراق قطع کنند امریکا در کشور عراق هم هیچ غلطی نمیتواند بکند.به شرطی و شروطها اینکه اول: تمام نیروهای ارتش سنتکام آمریکا را از خاک خود بیرون کنند دوم: تمام عوامل آمریکائی و وابستگان آمریکائی الاصل و عراقیان وابسته به آمریکا و هنوز وفادار به افکارصدام حسین را برایشان فکر چاره کنند سوم: تمام مفاد پیمان نامه های امنیتی و دفاعی با آمریکا را چه در دوران صدام حسین و چه پس از سقوط صدام حسین ملغی و ابطال اعلام کنند و دست آمریکا و متحدانش را از دخالتهای بیجا در امور مهم حکومتی و تصمیمات مهم سیاسی مثل امور نمایندگان مجلس کشور عراق کوتاه و قطع نمایند آنگاه ملت و دولتمردان عراقی با صلابت و قاطعیت میتوانند به جهان اعلام کنند که:"" آمریکا در عراق هیچ غلطی نمیتواند بکند."" همانطور که 40سال است در ایران آمریکا هیچ غلطی نتوانسته بکند و این فقط و فقط با اتحاد و اتحاد و اتحاد و وحدت کلمه بین تمام آحاد و اقشار و لایه های مردمی از رجال سیاسی گرفته تا علماء دینی و رهبران دینی در عراق از هر طایفه و قبیله و عشیره ای که میخواهند باشند یعنی اتحاد و وجدت به معنای واقعی علیه دشمن مشترک یعنی آمریکا و متحدانش در این صورت حکومت و رجال سیاسی و علماء دینی میتوانند با قاطعیت و صلابت با تکیه و اتکای به اتحاد و وحدت ملت مقابل زورگوئیها و قلدرمآبی های آمریکا و متحدانش ایستادگی کنند و دهانه شتر انقلاب خودشان علیه دیکتاتوری صدام حسین را که با شهادت و رشادتهای فراوان ملت عراق به پیروزی رسید به دست بگیرند و به شترسواری آمریکا و هدایت تصاحب کرده انقلاب مردمی عراق توسط آمریکا و عوامل آشکار و پنهانش پس بگیرند و پایان بدهند و آمریکا را بر زمین زده و لگدمال کنند و این یعنی همان سخن تحلیلگر دشمن شناس عبدالباری عطوان عزیز و مکرم عرب که فرمود: ترامپ با حمله به حشدالشعبی عراق درهای جهنم را بروی نیروهای ارتش سنتکام آمریکا گشود...........مرحبا و احسنت بر این تحلیلگر با غیرت عرب زبان...............