سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران جزو دو کشور اول جهان در زمینه خطر زلزله

استاد دانشگاه و موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور گفت: ایران در پهنه خطر نسبی زلزله در جهان شاخص و همه نقاط آن پوشش خطر کامل زلزله را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمد سید معصومی، استاد دانشگاه و موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور در نخستین همایش "همایش همدان استان تاب آور کشور"  گفت: ما در خطر احتمال زلزله همیشه بین دو کشور اول جهان هستیم و از نظر شدت خسارت بین ۶ کشور زلزله خیز جهان قرار داریم.

او افزود:۷۲ درصد از کشور در پهنه خطر زیاد زلزله مانند بم دارد و ۱۴ درصد کشور هم پهنه خطر بیشتری هم دارند.

این اساتید دانشگاه و موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور ادامه داد: همدان بیشتر در پهنه خطر زیاد و نهاوند هم در پهنه پر خطر کشور قرار دارد.

موسوی ادامه داد: در هر استان کشور خسارت‌های زلزله بر اساس زلزله خیزی و سازه‌های ساخت و یا متفاوت هستند.

او با بیان اینکه بافت‌های فرسوده بیشترین تخریب‌ها را در زلزله‌ها دارند، ادامه داد: وجود گاز با فشار زیاد در شهر‌ها و جایگاه‌های سوخت CNG داخل بافت شهری خود خطری بزرگ در مواقع زلزله است.

این کارشناس زلزله  خواستار انتقال جایگاه‌های سوخت به خصوص سوخت گاز به خارج از شهر‌ها شد و ادامه داد: هر جا گسل‌ها بیشتر است خطر‌ها بیشتر است خاک هم حاصلخیز‌تر و متاسفانه جمعیت هم بیشتر است.

موسوی در ادامه افزود: سالانه بیش از ۱۰ هزار بار زلزله در ایران ثبت می شود،ادامه داد: تاریخ به ما نشان داده که تا سال ۱۴۰۸ زلزله بزرگی نداریم، ولی هر سال یک زلزله ۵ تا ۶ ریشتری هم در ایران رخ خواهد داد.

موسس شرکت‌های تولید دستگاه‌های زلزله نگار کشور  خواستار تغییر روش گاز رسانی در کشور شد و گفت: گاز رسانی در کشور بر اساس برنامه ریزی‌های سال ۱۳۵۰ انجام می‌شود و نیاز به بازنگری دارد.

او با بیان اینکه خوشبختانه این تغییر روش گاز رسانی را در استان تهران آغاز شده است، گفت: با این اقدام می‌توان جلوی آتش سوزی شبکه‌های گاز و تاب آوری شبکه‌های گاز را در برابر زلزله داشته باشیم.

او ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ جایگاه سوخت CNG کشور داریم و این خود خطری برای آتش سوزی‌ها در حین زلزله است.

پژوهشگر حوزه زلزله ایران با بیان اینکه  انفجار جایگاه‌های سوخت در محدوده ۵۰۰ متری همه چیز را می‌سوزاند،  ادامه داد: علمک‌های گاز ورودی خانه‌ها هم آتش را به سرعت به محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر‌ی می‌رساند.

انتهای پیام/ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.