وی با اشاره به دغدغه والدین درباره چگونگی بزرگ شدن و تربیت کودکان، افزود: بازیهای کودکانه برای سنین شش تا ۱۲ سال لازم است، اما متاسفانه والدین امروزی بعد از دو سالگی شرایط بازی را برای کودکان فراهم نمیکنند و این فرصت را از دست میدهند، در حالی که کودک باید در دوران تحصیل همزمان بازی را ادامه دهد.
این روان شناس کودک با بیان اینکه بازی مهارتهای مختلفی را در کودک پرورش میدهد، تصریح کرد: بازی موقعیت استفاده از قوه تخیل را در کودک به وجود میآورد و موجب شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت او میشود.
یاوری رهایی کودک از ترس، کمرویی و خجالت بیهوده را یکی دیگر از کارکردهای بازی دانست و عنوان کرد: در بازی کودک همکاری، همیاری و مشارکت را یاد میگیرد و با رعایت اصول و مقررات آشنا میشود.
وی با بیان اینکه بازی کودک موجب ابراز احساسات، عواطف، ترسها و تردیدها، محبت، خشم و کینه و نگرانیها میشود، گفت: بازی موجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضای مختلف بدن میشود و حواس کودک را تقویت و نیرو و انرژی بدن او را به بهترین شکل مصرف میکند.
این روان شناس کودک با اشاره به نقش به سزای بازی در یادگیری زبان، اضافه کرد: کودک در قالب بازی یاد میگیرد که رفتارهای هوشمندانه از خود بروز دهد، اما بازی به تنهایی باعث بالا رفتن مهارتهای مذکور نمیشود و والدین نقش اساسی را ایفا میکنند.
یاوری از والدین خواست به یک همبازی قابل اطمینان برای کودک خود تبدیل شوند و گفت: والدین باید به بازی کودک اهمیت دهند، زیرا زندگی او در بازی شکل واقعی به خود میگیرد، اما نباید در بازی کودک دخالت کنند و تنها راهنما و کمک کننده خوبی باشند.
وی با بیان اینکه والدین برای متوقف کردن بازی کودک نباید از امر و نهی استفاده کنند، یادآور شد: با توجه به روحیه کنجکاو کودک، والدین او را به گونهای راهنمایی کنند که به تفکر مثبت و اندیشه خلاق و سازنده دست یابد.
این روان شناس کودک ادامه داد: باید مراقب باشیم که محیط بازی کودک موجب آسیب جسمی، فکری و یا روانی او نشود لذا والدین در انتخاب نوع بازی کودک به سن، جنس و تواناییهای او توجه کنند.
یاوری با تاکید بر لزوم پرهیز از محدود کردن کودک در هنگام بازی، خاطرنشان کرد: والدین نوع و مدت زمان بازی کودک را به گونهای کنترل کنند که از فشارهای هیجانی و روحی بیش از حد دور باشد.
وی با بیان اینکه باید وسایل بازی کودک را مناسب سن و رشد جسمی و ذهنی او تهیه کرد، افزود: آداب اجتماعی و چگونگی رفتار با دیگران را ضمن همبازی شدن با کودکان میتوانیم به صورت غیرمستقیم به آنها بیاموزیم.
این روان شناس کودک، ساختن اسباب بازی با استفاده از وسائل موجود در خانه را موجب برقراری یک ارتباط عاطفی میان کودک و والدین دانست و اظهار کرد: کودکان همواره نیازمند بازی هستند لذا والدین اسباب بازیهای مناسب هر مکان را همراه خود داشته باشند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/