سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس منابع طبیعی دامغان خبر داد؛

ایجاد چهار کیلومتر کمربند حفاظتی بتنی در دامغان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: طرح کمربند بتنی در چهار کیلومتر از اراضی ملی منطقه کلاته گوش حوضه آبخیز اگره این شهرستان عملیاتی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی اکبر عباسی راد رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: طرح کمربند حفاظتی در منطقه اگره به منظور جلوگیری از تخریب و تجاوز به عرصه‌های ملی با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال ایجاد شد.

او افزود: در اجرای این طرح، با توجه به انجام مطالعات کارشناسی، اجرای کمربند بتنی در دستور کار قرار گرفت که پس از ایجاد خاکریز، عملیات حفر کانال، نصب بتن و ملات ریزی انجام شد.

عباسی راد بیان کرد: کمربند حفاظتی در واقع نوعی مرز کنترلی و ایجاد مانع بین عرصه‌های ملی منابع طبیعی و اراضی با مالکیت شخصی است و باعث کاهش احتمال تصرف این عرصه‌ها می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان ادامه داد: در اجرای این طرح، از ۳۱ پایه بتنی با وزن تقریبی یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم استفاده شد و با اجرای این طرح مالکان از حدود اراضی خود آگاه می‌شوند و دعاوی این اداره نیز علیه متصرفان عرصه‌های ملی کاهش می‌یابد.

او تصریح کرد: عملیات اجرایی احداث کمربندحفاظتی یا بنچ مارک پس از انجام مناقصه و عقد قرارداد با پیمانکار در این منطقه آغاز شد و پس از ۲ روز عملیات اجرایی در هشتم دی ۹۸ به پایان رسید.

به گفته عباسی راد، افزایش حاکمیت دولت بر منابع ملی، ارتقای امنیت سرمایه گذاری در عرصه‌ها، حمایت و حفاظت از عرصه‌های ملی، تعیین تکلیف اراضی ملی و محدوده زمین‌های شخصی، از مزایای اجرای این طرح است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: این طرح ملی در سال ۹۵ در روستای مومن آباد و در سال ۹۶ در سه کیلومتر از اراضی روستای آهوانو نیز اجرا شد که اعتبار صرف شده در این طرح‌ها، از محل صندوق توسعه ملی بود.

اجرای طرح کمربند حفاظتی در مناطقی اجرا می‌شود که در آن‌ها طرح حدنگاری یا کاداستر عملیاتی شده باشد.

عملیات‌هایی همچون کُپه کاری، بذرپاشی، جنگل‌کاری و همچنین احداث کمربند حفاظتی و توانمندسازی جوامع محلی از جمله طرح‌هایی است که موجب حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود.

شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی طبیعی است که تاکنون برای بیش از ۹۸ درصد سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

انتهای پیام / م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.