سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از «بفرمایید کارت» و «گاراج» در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

در اولین روز از پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی دو مجموعه اسباب‌بازی با عنوان «بفرمایید کارت» و «گاراج» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رونمایی و بازی‌آزمایی بازی «بفرمایید کارت» با حضور علی متین‌نژاد طراح و تولیدکننده این اسباب‌بازی و آریا ذوقی منتقد و کارشناس برگزار شد.

بازی «بفرمایید کارت» درباره غذا‌ها و وعده‌های روزانه غذا است، متین‌نژاد طراح این محصول درباره این اسباب‌بازی گفت: این بازی درباره کارت‌هایی است که وعده‌هایی غذایی را دربردارد و حول محور پذیرایی میزبان از مهمان می‌گذرد. حتی کارت‌هایی وجود دارد که مهمان‌ها می‌توانند با آن نظر‌های خود را مطرح کنند.

ذوقی درباره نقد بازی و تجهیزات موجود در این محصول اظهار کرد: این بازی‌ها در حوزه کامل بودن آیتم‌ها بسیار خوب است، اما از نظر تصویرسازی و رنگ می‌توانست بهتر باشد، از ویژگی دیگر این بازی این است که بزرگسالان با آن ارتباط بهتر و بیشتری برقرار می‌کنند.

او ادامه داد: این بازی می‌تواند در مهمانی‌ها انجام شود و مدت زمان ۲۰ دقیقه‌ای را از بازی‌کنندگان می‌گیرد البته این بازی قابلیت آن را دارد که بتواند بازی‌های بیشتری به آن اضافه شود.

متین‌نژاد درباره آیتم‌های بازی گفت: سعی کردیم که تعداد بازی با «بفرمایید کارت» زیاد باشد تا حوصله مخاطبان را در خود بگنجاند، البته این بازی بسیار دیر آماده شد و قرار شده در آینده بر روی تصویرسازی و بازی‌های بیشتر آن کار شود البته معیار ما در طراحی این بازی توجه به فرهنگ ایرانی و بومی بوده است.

او درباره قیمت این اسباب‌بازی گفت: قیمت این بازی ۷۷هزار تومان است و در نمایشگاه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به فروش می‌رسد.

متین‌نژاد درباره نحوه بازی «بفرمایید کارت» عنوان کرد: هر بازیکن ۵ کارت برای نظر دادن دارد. از بدترین تا بهترین نظر در این اسباب‌بازی وجود دارد و امتیازات از یک تا پنج است و در آخر تمام نظرات جمع می‌شود و امتیاز برای میزبان لحاظ می‌شود. بازی از ۳ تا ۷ نفر تجهیز برای بازیکن دارد.

این طراح اسباب‌بازی درباره اینکه بازی فکری و رومیزی در نوجوانی از تفریحاتش بود، گفت: دو سال پیش با یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم در زمینه طراحی و تولید اسباب‌بازی فعالیت داشته باشیم و در ادامه برند «برد - برد» شکل گرفت که با طراحی بازی اول فرآیند تولید و طراحی اسباب‌بازی را به صورت جدی آغاز کردیم.

متین‌نژاد درباره بازی‌آزمایی و مکاتبه با مخاطبان گفت: بیشتر تصمیم داشتیم در مدت زمان کوتاه بازی را طراحی کنیم تا بازخورد مخاطبان را ببینیم و بعد به صورت جدی‌تری بر روی محصول وقت بذاریم و آن را گسترش دهیم.

ذوقی برای نمره دادن به این بازی گفت: یکی از نکته‌های مثبت این بازی طراحی صرف و ایرانی‌بودنش است و هیچ نمونه‌برداری از محصول خارجی نیست و از ۱۰، نمره ۷ را به بازی «بفرمایید کارت» می‌دهم.

در ادامه دومین مجموعه اسباب‌بازی با عنوان «گاراج» رونمایی شد.

محمدمهدی جهانی، طراح این بازی گفت: روند این بازی ۲۵ تا کارت است که براساس این‌ها خرید ماشین‌های محصول بازی انجام می‌شود، ما پس از ساخت چند محصول بازی تصمیم گرفتیم سراغ بازتولید این محصول خارجی برویم. همچنین گرافیک این بازی اثر آقای گروسیان است.

این طراح و تولیدکننده درباره تصویرسازی بازی ادامه داد: دست گرافیک برای طراحی ماشین‌ها در بازی باز بود، اما با تعامل، ایده‌های جدیدی درباره ماشین‌ها ارائه شد و توانستیم با برخی توافق‌ها گرافیک را انجام دهیم.

او با اشاره به رعایت کردن حق کپی‌رایت این محصول گفت: این محصول «گاراج» نسخه متفاوتی از بازی خارجی فورسیل است که با سازنده بازی خارجی هم صحبت داشتیم و قرار بر این شد تغییر در نحوه بازی ایجاد شود، زیرا مبنای بازی فورسیل براساس خانه است، اما بازی «گاراج» فروش ماشین.

آریا ذوقی درباره نقد این بازی گفت: همه می‌دانند که این محصول فارسی شده بازی فورسیل است و از معدود محصولات کپی است که بازتولید خوبی شده و نسبت به خود بازی فورسیل بهتر ارائه شده است همچنین جنس کارت‌ها خوب و طراحی آن عالی است.

او درباره بهینه‌سازی قیمت این محصول نسبت به نسخه خارجی این بازی اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه این محصول ۱۳۵هزار تومان است و نصف قیمت هزینه محصول خارجی است این امر باعث می‌شود تا برای مخاطب هزینه‌ها کاهش پیدا کند و بیشتر به این محصول گرایش پیدا کنند.

آشنایی با نشان‌های ایرانی در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایرانی بخشی از پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی است که با حضور ۱۶۰ تولیدکننده، کار خود را آغاز کرده است. «هوپا»، «کی پی» و موسسه فرهنگی هنری «آوای باران» از جمله نشان‌ها یا برندهای تولیدکننده اسباب‌بازی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند.

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایرانی از روز شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ با حضور ۱۶۰ تولیدکننده اسباب‌بازی و بیش از ۲هزار اسباب‌بازی در سالن سپهر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب برگزار شده است.

این نمایشگاه محلی است برای معرفی تولیدکنندگان اسباب‌بازی و محصولاتی که در حوزه بازی و اسباب‌بازی تولید می‌کنند.

هوپا؛ پیشی گرفتن سابقه تولید بازی از انتشار کتاب

«هوپا»، یکی از برندهای تولید اسباب‌بازی است که البته در سال‌های اخیر انتشارات کتاب‌های کودکان و نوجوانان را هم راه‌اندازی کرده است. ولی به گفته مسئول غرفه هوپا، سابقه تولید اسباب‌بازی در هوپا بیشتر از انتشار کتاب است. برند هوپا با نزدیک به ۱۵ عنوان بازی که شامل بازی‌های رومیزی، چوبی و کارتی می‌شوند در جشنواره امسال حضور پیدا کرده است. برخی از این بازی‌ها مخاطب بالای ۷ سال دارند، هرچند که بیشتر بازی‌های برند هوپا به گروه سنی نوجوان و جوان تعلق دارد. اکثر کارهای هوپا طراحی ایرانی دارند و یا برگرفته از بازی‌های خارجی هستند یا حق کپی‌رایت آن‌ها خریداری شده است.

کم پی؛ قدم‌های کوچک برای کودکان

برند «کم پی» نامش را از شعار «قدم‌های کوچک برای کودکان» و یا «کمتر پرداخت کردن» گرفته است. تولید کنندگان این برند اسباب‌بازی به دنبال تولید اسباب‌بازی با قیمت مناسب هستند تا تمام اقشار جامعه مخاطب آنان باشند. همچنین اسباب‌بازی‌های «کم پی» در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. این برند با ۵۰ عنوان اسباب‌بازی مختلف در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی حضور پیدا کرده است که رده سنی متفاوتی دارند. نوشت‌افزار، انواع بازی‌های مرتبط با نقاشی، بازی‌های حمام، اسباب‌بازی‌های چوبی، علمی، ورزشی، شعبده بازی و کارتی در بین بازی‌های «کم پی» به چشم می‌خورد.

آوای باران؛ ۲۶ برند اسباب‌بازی

موسسه فرهنگی هنری «آوای باران»، موسسه‌ای است که به صورت خصوصی در حوزه آموزش خانواده‌ها و مراکز پیش دبستانی و دبستانی فعالیت کرده است. برگزاری کلاس‌ها، دوره‌ها، نمایشگاه، ارائه محصولات تخصصی کودک، راه‌اندازی باشگاه بازی کودکان و نوجوانان، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به خانواده‌ها و مراکز، توسعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه آموزش کودکان و نوجوان و... از جمله فعالیت‌های این موسسه برای پیشرفت و توسعه فرهنگ آموزش پیش دبستانی است. این موسسه با ۲۶ عنوان برند اسباب‌بازی در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی حضور پیدا کرده است. در واقع بخش بزرگی از نمایشگاه تخصصی به برندهای زیرمجموعه‌ یا همکار این موسسه اختصاص داده شده است. برندهای زیرمجموعه این موسسه به کیفیت بیشتر اهمیت می‌دهند ولی طبق گفته خودشان ایده بسیاری از این بازی‌ها از بازی‌های خارجی گرفته شده است که در ایران تولید می‌شوند.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.