سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

تفاوت‌های صنعت ساخت خودرو در ترکیه و ایران / ترک‌ها چگونه به فرمول ساخت خودروهای برقی دست یافتند؟

ترکیه از ۲ سال پیش، طراحی و تولید خودروی برقی را کلید زد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ترکیه، کشوری است که فاصله مقیاسی چندانی با ایران ندارد و برخی از صنایع آن مثل نساجی، پوشاک، خودروسازی، تامین قطعه و مونتاژ در منطقه یکه تازی می کنند. البته ناگفته نماند که سایه سنگین تحریم ها در رشد برخی از صنایع کشور  مانند خودروسازی را با چالش مواجه کرده است اما با این حال توانسته ایم در برخی از صنایع مانند صنعت دفاعی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ترکیه علاوه بر رشد اقتصاد و اشتغال زایی با صنعت خودروسازی توانسته است به رغم تولید خودروهای ایمن آمار تصادفات جاده ای را تا حد چشمگیری کاهش دهد. مسئله ای که متاسفانه در خودروهای ایرانی کمتر به آن توجه می شود و تصادفات جاده ای نخستین علل مرگ و میر جوانان ایرانی محسوب می شود.

صنعت خودروسازی ترکیه ۹۰ سال عمر دارد و از ۲ سال پیش برنامه ریزی‌ها برای طراحی و تولید خودروی برقی کلید خورد و  روزهای گذشته شاهد رونمایی آن بودیم. جالب است که ایران و ترکیه تقریبا بصورت همزمان وارد عرصه خودروسازی شده اند، اما جایگاه امروزی آن‌ها اصلا قابل مقایسه نیست.

ترکیه در صنعت خودروسازی به نحوی فعالیت کرد که کیفیت قطعات و خودرو‌های تولید شده آن بسیار بالاست، به حدی که محصولات خود را می تواند به کشور‌های مختلف جهان صادر کند، در حالی که خودروهای تولید شده در ایران مشکلاتی دارند که قابلیت صادرات آنها وجود ندارد.

کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که اگر صنعت خودروسازی کشورمان، مسیری مانند ترکیه را پشت سر می گذاشت، بسیاری از مشکلات حال حاضر در صنعت خودروسازی ایجاد نمی شد و در عین حال مشتریان ایرانی نیز به خودرو‌های متنوع و با کیفیت دسترسی پیدا می‌کردند.

ترکیه که پیش از این به عنوان کشوری مطرح در قطعه سازی و البته مونتاژ خودرو‌های خودروسازان بزرگ مثل فولکس واگن و تویوتا شناخته می‌شد، حال شب گذشته از خودروی ملی خود با حضور رئیس جمهوری این کشور رونمایی کرد.  انتشار این تصاویر از چراغ‌های خودرو آغاز شد و سپس آینه‌ها و سپر‌های خودروی ملی ترکیه به اشتراک گذاشته شد تا ساعتی پیش که رجب طیب اردوغان به صورت رسمی این خودرو را رونمایی کرد.

خودروی ملی ترکیه در سگمنت اس یو وی (شاسی بلند) و ۱۰۰ درصد برقی ساخته شده است که با هر بار شارژ بیش از ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر در نسخه‌های مختلف خواهد بود.


بیشتر بخوانید: ترکیه از خودروی ملی خود رونمایی کرد + تصاویر


پشت کار ترک ها در تولید خودروهای برقی

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  خودروسازی در ترکیه هم مثل ایران عمری حدود ۶۰ ساله دارد که برای ما قدیمی‌تر است، به طوری که نزدیک به ۹۰ سال عمر خودروسازی ایران است و چند سالی می شود که به طور جدی روی آن کار می‌کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تا قبل از دولت اردوغان خودروسازی ترکیه به شدت تحت حمایت دولت به شکل تعرفه‌ای بود، یعنی دولت در قالب نظام تعرفه از خودروسازی حمایت می‌کرد و نتیجه آن این بود که تعدادی ماشین‌های قدیمی و بی کیفیت رنو و فیات تولید می‌شد.

زاوه افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش دولت ترکیه تصمیم گرفت که سیاست‌های حمایتی خود را بردارد و تعرفه را هم از محل ساخت خودرو برداشت و صرفا به شمار گذاری و مشخصات فنی مربوط کرد، یعنی در واقع دیگر مهم نبود که خودرو ساخت آلمان یا ترکیه است و مهم این بود که خودرو چقدر حجم موتور دارد و چقدر مصرف سوخت دارد.

او ادامه داد: این سیاست باعث شد که خودروساز‌هایی مانند فیات و رنو هم در داخل ترکیه سعی کنند سیاست‌هایشان را عوض کنند و سرمایه‌گذاری را به سمت تولید خودرو‌هایی ببرند که بتوانند هم در داخل ترکیه و هم در بازار‌های بین‌المللی آن را صادر کنند، خود این موضوع منجر شد که یک زنجیره ارزشی از قطعه سازان بین‌المللی در ترکیه ایجاد کنند و میلیارد‌ها دلار سرمایه جذب کردند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: ترک‌ها به این شیوه  توانستند در واقع اقتصادشان را محدود به خودرو نکنند. پس از آن همه حوزه‌های دولتی این کار را انجام دادند و توانستند اقتصادشان را از یک اقتصاد متمرکز به داخل یک اقتصاد برون‌گرای صادراتی تبدیل کنند. این اتفاقی بود که در داخل ترکیه حدود ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاد و باعث شد ترکیه بیش از یک و نیم میلیون اتومبیل تولید کند که عمده آنها صادر می‌شود و بیش از ۱۴ تا ۱۵ میلیارد هم صادرات قطعه دارد.

زاوه افزود: حدود ۲ سال پیش دولت ترکیه در راستای حمایت محصولات ملی خود تلاش کرد که یک برند ترک ایجاد کند، ولی خود این کشور به این قضیه ورود نکرد یعنی در این کنسرسیوم به وجود آمده تحت حمایت مالیاتی و حتی تسهیلات دولت قرار گرفت، ولی دولت ترکیه نقشی در اجرا و مدیریتش بازی نکرد.

او ادامه داد: یک کنسرسیومی متشکل از ۵ سازنده تشکیل شد که تمام طراحان داخل ترکیه و حجم عمده ای از قطعه‌سازی بین‌المللی در آن  حضور یافتند و با یکدیگر همکاری کردند. پس از آن فرایند طراحی هم در خارج از ترکیه و در ایتالیا انجام شد و ترک‌ها یک پروژه درست را طراحی، نظارت و همکاری کردند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: ترکیه تلاش کرد تا بتوانند صاحب پلتفرمی شوند که این پلتفرم علاوه بر اینکه خودرو‌های الکتریکی خوبی را تولید می کند، خودرو‌های دیگری را استخراج کند. تاکنون برای این طرح حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده تا به خط تولید برسد.

زاوه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا ترکیه توانسته خودرو ساز شود و ما نتوانسته ایم، گفت: این موضوع به نحوه نگاه ما به اقتصاد باز می گردد. در داخل کشور سال‌های سال است که گرفتار واژه‌های مجهولی شده ایم به طور مثال خروج ارز از کشور، واژه‌هایی هستند که فی نفسه فاقد ارزش و اعتبار هستند که اگر در زنجیره جهانی تعریف نشود به بدون نگاه به بازار بین المللی، قطعه را به هر کیفیت و هر قیمتی در آورده ایم که هزینه آن را مشتری پرداخت می کند.

او بیان کرد: ترک ها این ماشین را برای بازار داخلی خودشان طراحی نکردند بلکه آن را برای افزایش زنجیره صادرات طراحی کرده اند و در تلاش هستند مانند حوزه قطعه حضور داشته باشند. در گذشته ترکیه با برند فیات، رنو و اخیرا فولکس واگن و قبلا بنز حضور داشتند که هم اکنون برند ترک‌ را به آن اضافه کردند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: این نگاه به بازار‌های بین المللی و این عدم استفاده از ارزش‌هایی که واقعا یا ارزش نیست یا به شدت منحرف شده، در قالب ارزش باعث شده که همچنان در صنعت خودرو درجا بزنیم و محل انتقادات وسیع مردم باشد.

او گفت: ترک ها با ساخت این خودروها و قطعات سالیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز آوری با صنعت خودرو سازی دارند و به کمک این کار باعث اشتغال زایی زیادی شده اند.

ناگفته نماند مقایسه وضعیت فعلی بازار ایران و ترکیه کاری منصفانه نیست چراکه عوامل بسیاری باعث این روند رشدی در ترکیه می شود باعث شده صنعت خودروسازی ترکیه روندی آسان تر را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر این عوامل نقشی بازدارنده در پیشرفت صنعت خودروی ایران داشته اند.

شرایط سیاسی، اقتصادی و نحوه نگرش مسئولان به این صنعت برخی از عواملی هستند که در ایران و ترکیه کاملا متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسد. این عوامل باعث شده اند که صنعت خودروی هر یک از این کشور‌ها در مسیر‌هایی متفاوت حرکت کنند؛ یکی صاف و هموار و دیگری پر از دست انداز و ناهموار.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین نادی
۲۳:۰۶ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
درود بر تمامی عزیزان ،عزیزی که گفته دست مردم است باید بگویم ،دست مسئولانی کشور است که صنعت خودر رو انحصاری کرده و بجای سرمایه گذاری و استفاده از نخبه های صنعت خودرو ،خودرویی به روز و با کیفیت تولید کنن یا اگه نمیتونن واردات خودرو را آزاد و بدون هزینه گمرگی کنن
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
فرق ما با ترک ها اینه که تو کشور اونا یه عده متخصص و عاقل و دلسوز و راستگو سکاندار کشورند.
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
ما هرچی نخبه داشتیم بردیم گذاشتیم برای ساخت موشک
امراله مهماندوست
۰۹:۲۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
در داخل کشور اشخاص و شرکت هایی وجود دارند که توانایی ساخت خودرو های بهتری را در کشور دارند اما اشخاص و شرکت های انحصاری خودرو سازی در کشور چنین اجازه ای را به اشخاص و شرکت های متفرقه دیگر در داخل کشور نمی دهند تا زمانی که چنین باشد انتظار نداشته باشید کیفیت و قیمت خودروها واقعی شوند
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
هیچ ربطی به خودروسازها و ...نداره همش برمیگردم به خود مردم
مردم ترکیه ارزش خودشون و می‌دونن چه خودرویی رو باید سوار شن صف نبستن
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۸
تفاوت ما با ترکیه به مسؤلین ناکارآمد در حوزه اقتصادو صنعت باز میگرده
ژان ژاک روسو
۱۸:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۸
باز اینترنت بین الملل رو قطع کردند که؟؟؟؟؟؟ به همین خاطره که ما نمیتوانیم و نمیخواهیم.
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۸
متاسفانه تو همه چیز مافیا داریم از خودروسازی گرفته تا کنکور
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۸
تفاوت ها خیلی واضح هستش .گفتن نداره ک
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۹ دی ۱۳۹۸
از خانم مسئول سابق و مسئولین فعلی بپرسید سرنوشت خودروی برقی آرین چه شد؟!
MILAD
۰۳:۳۱ ۰۹ دی ۱۳۹۸
یاشا تورکیه
ناشناس
۰۳:۰۳ ۰۹ دی ۱۳۹۸
چرا باید این خودرو های بی کیفیت داخلی رو به قیمت تورم دلار بخریم
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۹ دی ۱۳۹۸
ترکها خودروی برقی ساختند
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۹ دی ۱۳۹۸
آقا عوضش امنیت داریم
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خلخالی حالا باید می یومد
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
کار از ریشه خراب است.....
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چون مسئولین کشورشون با عرضه هستن وخودرو رو برای دو شرکت انحصاری نکردن تا ارابه مرگ برای مردم کشورشون تولید کنن
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
من دنارو ترجیح میدم
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اگر تو اایران دولت پول بدهد ! همشون می روند چین با نرخ دولتی قطعه وارد میکنند وبعد با نرخ آزاد می فروشند ?
قاسم
۲۳:۰۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
باعث خجالت
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
بخاطر همکاری با شرکت هاي آمریکایی
هموطن
۲۲:۲۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
موندم یکی مثل معصومه ابتکار جواب خدا رو چطوری میخواد بده
حسین
۰۶:۲۸ ۱۱ دی ۱۳۹۸
می بینم که تو صفی...
سعید
۲۲:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
زمانی که تو ایران یک پراید فکستنی که 5میلیون هم هزینه ساخت نداره 50میلیون می فروشند یعنی 10برابر قیمت تموم شده ومردم هم برای گرفتنش سر می شکونند کارخونه چه نیازی داره خودش را به دردسر بندازه وخودرو پیشرفته بسازه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۸
حرف حق
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
این دولتمردان فقط ظلم ظلم ظلم میکنن به ما مردم
حسین
۰۶:۳۰ ۱۱ دی ۱۳۹۸
ما هم که گوش مخملی
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
آقای جمشید آرین در سال ۲۰۰۰ میلادی_۱۳۷۹ شمسی ماشین الکتریکی ساخت اما بجای استفاده از وی ، با او مبارزه منفی کردند ، در صورت تمایل نام وی را در اینترنت جستجو و مقاله هایش و فیلم هایش را بخصوص در سایت ثریا دانلود و مشاهده فرمائید
علی
۲۱:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تو ترکیه مسئولانش کمتر به فکر خودشون اند ولی تو ایران هرکی به فکر جیب خودشه چون پول مفت و نفت و مردم ساده دل داره.
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مشکل ما اینه که همیشه خودمان را پایین می بینیم ، همین خودرو اگه در ایران ساخته میشد باز با نظراتمان تو سرش می زدیم.
دوست
۲۱:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
صنعت خودرو در ایران بدون برنامه است و بی نظمی در ان اوج می زند معلوم نیست به دنبال واردات هستیم یا ساخت داخل .اگر دنبال ساخت خودرو ملی هستید همه مراحل ساخت و قطعات خودرو باید توسط دانش و فناوری ایرانی تولید شود و اگر به دنبال واردات خودرو هستیم خودرو خارجی را خریداری کنیم و با قیمت ارزان در اختیار خریدار قرار دهیم . حاضر نیستیم بهای پیشرفت را بدهیم خودکفایی بدون هزینه میسر نمی شود .
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
باور کنید اگر تحریم هم نبودیم صنعت خودرو سازی دست از مونتاژ خودروهای قدیمی و پر مصرف بر نمی داشت چون در این زنجیره مشتری هیچ حق و حقوقی ندارد.
رضا احمدی
۲۰:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اونا اگه توی خودروسازی پیشرفتی کردند به خاطر اینه که خودروسازی هاشون دست آدم حسابیاست.
بهمن
۱۹:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با سلام تا زمانی که نا قطعات چینی دا در داخل با مارک ایساکو ساخت داخل به مردم تحویل بدهیم و به ملتمان دروغ و خیانت کنیم هیچ وقت خوردو ساز نمیشویم این چه خوردو سازی است که با یک تحریم کارخانه تعطیل میشود این خوردو ساز نیست کارخانه مونتاژ کار است
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ما ۵ سال پیش این تکنولوژی رو به آلمان صادر کردیم.چون خودمون نیاز نداشتیم چه کاریه بنزین به این خوبی داریم لیتری ۳ تومان بزن حالش رو ببر .تازه اگه ۱۰ هزارتومانم بدیم بازم میدیم این پشت کار مارو اگه ترکیه داشت انقد عقب افتاده نبودن. فقط نق میزنیم الان اگه پراید رو پیش فروش بزارن باز ۱۰۰ هزار تا میخریم حتی اگه تحویلش ۱۴۴۰ باشه .این است پشتکار ما.
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فقط در ایران مافیای خودرو را شناسایی و تیرباران کنید .بدون ملاحظه شغل و سمت
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چرا از پخش فیلمی که درباره مافیای خودروهست جلوگیری شد ؟
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
جناب، صد بار گفتم اینجوری اطلاع رسانی نکن. خودرو سازهای وطنی تا حالا فکر می کرد که پراید و 405 بهترین ماشین خاورمیانه است. با این اوضاع مجبورن یه ماشین نیست در جهان اختراع کنن. اه.
خلیل
۱۹:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
یه زمانی اتومبیل سازی ایران رقیب اروپائی و آمریکائی بود.
اما متاسفانه به خاطر مسئولین بی کفایت و فراری دادن تمام نخبه ها و اهمیت ندادن به اقتصاد داخلی به تباهی کشیده شد.
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اولا صنعتی به اسم صنعت خودروسازی نداریم پس درست نیست لفظ صنعت به کار ببریم
دوما با پیشرفت دیگران بهتر نیست به خودمون بیایم ، بهتره که پیشرفت با مقایسه دیروز خودمون بدست بیاد که البته ۴۰ ساله که پرایده
چطور ورود ماشین های خارجی ممنوع شد در آنه لحظه( برا انگست شمار محفوظه ورودش ) ولی تولید خودروی بی کیفیت داخل چندین ساله که متوقف نمیشه یا فکری نمیشه براش؟!!!
نیما
۱۸:۵۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ی سرچ کنین حرف مدیر ایرانخودرو و سایپا هست .خودشون گفتن ((تا زمانی ک هر بی کیفیتی تولید میکنیم و مردم میخرن .دیگه نیازی ب بالا بردن کیفیت نیس.))عین جمله شو گفتم .بعد میخاین پیشرفت کنیم...حیف اونهمه شهید رفتن ...
nima
۱۸:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خودرو سازی ب معنای واقعی .اونجا رقابت هس .تو ایران ی ایران خودرو و سایپا بقیه همش چرت.و رقابت نیس .جایی ک رقابت نباشه پیشرفتی هم صورت نمیگیره اونا ب فکر مردمشون هستن.ن مثل ایرانیا ک افتادن رو چاه نفت .دارای بیشترین منابع هستیم .ولی اقتصادمون داغون ترینه.
شهرام
۱۸:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
میگه ما تو صنایع دفاعی پیشرفت کردیم. باور کنید اینا رو هم مونتاژ میکنن و از روسیه و چین کمک میگیرن
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
علی برکت ا...
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مردمی که به توهم برجام رای دادند تحویل بگیرند
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فرق اینکه که ترکیه با جمعیت و وسعتی کمتر و با داشتن بیش از پنجاه استان و با برنامه ریزی در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ همچون کره جنوبی در صنعت خودروسازی است .
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
و این داستان وابستگی و حمایتی و نه رقابتی در خودروسازی ما ایرانیان همچنان ادامه دارد.
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اگر به جای برجام به سمت تولید داخلی خودرو پيشرفته برقی میرفتیم
اگر با انرژی هسته ای برق فراوان و ارزان برای خودرو و صنعت و منازل تولید میکردیم
آنوقت هم هوای شهر ما پاک میشد
وهم مردم از تکنولوژی و رفاه بهره می‌بردند
چرا چرا چرا مردم متوجه نشدن
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خب الان فرض کن برجام نیست تحریم هستیم می خوای چیکار کنی
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۹ دی ۱۳۹۸
تحریم ها ۳۰ درصد تاثیر دارن
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اگر خودرو پيشرفته برقی بسازیم اگر با انرژی هسته ای برق فراوان و ارزان تولید کنیم آنوقت هوای شهر ما پاک و مردم سوار خودرو لوکس داخلی میشن چرا چرا چرا مردم متوجه نمیشن
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خودتان را با بزرگان خودرو مقایسه نکنید خودتان را با کشورهای ضعیف مقایسه کنید.
ترکیه به قطعه سازان و قطعه سازی اهمیت داد و ستونهای صنعت و فونداسیون صنعتش را خوب ساخت نه مثل کشور ما که از فونداسیون و ستونها تا طرحها همه وابستگی به فرانسه و..و..است.
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
کپیه بابا طراحیش که کپیه
oghlan
۰۳:۲۴ ۱۰ دی ۱۳۹۸
ایرانی بازی ال کی؟
چشمامون به واقعیت ها باز کنیم
قطر جام جهانی 2020 میخواد برگزار کنه
ترکیه اقتصادش بدون نفت دو برابر ما ارزش داره
امارات قطب تجارت و توریست شده و دبی کم از نیویورک نداره
عربستان روزی 14 میلیون بشکه نفت داره تولید میکنه
ما کجاییم؟
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
من از سرداران سپاه میخوام یک خط تولید فوق پیشرفته خودرو ایجاد کنند تا بقیه خودروسازها رسوا بشن
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۸
چشم،حتما
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خدایا خودت شاهدی که چقدر داره به ملت ما ظلم میشه.
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
عجب
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفم
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ما مگر خودرو برقی تولید نکردیم مگر به تشخیص رئیس سازمان محیط زیست است جلویش گرفته نشد?
باقرخان سالار ملي
۱۶:۳۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تو رو خدا داغ دلمون رو تازه تر نكنيد
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفانه باید بگیم که باید ترکیه ای ها رو باید الگو برای خودمون قرار بدیم واقعا این خودرو با این مشخصات در حد بنز ویا بی ام و حتی بالاتر هستش.
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مشکل خودرو سازان ما اینکه دنبال پیشرفت نیستند
رضا
۱۶:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چطوری؟؟؟ خیلی ساده است. اونها مافیای خودروسازی ندارند
Milad67
۱۵:۴۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فرق ما با ترک ها اینه که ترک ها مسئولینشان فکر مردم هستند...
وقتی سی ساله که پراید تولید میشه باید بدونید که با این مسئولین حالا حالاها پراید و کلی ماشین بی کیفیت تولید میشه...
و این که تا وقتی اقتصاد به نفت بستگی داره فعلا خبری از تولید ماشین برقی نیست...
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فرق ما با ترک ها اینه که ما........... رو داریم که که به خاطر اینکه همسرشون وارد کننده بنزین بودن آقای دکتر جمشید آریا(پدر خودر وهای برقی) رو فراری دادن ولی ترک ها همچین مسئولی ندارن
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ترکیه برخلاف دولتهای ایران، به فکرفقط مردم خودشه وهرکاری رامی تونه انجام میده وهزینه ودرآمدهاشو خرج عطینا نمی کنه!!؟؟
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
و دولت ایران بویژه این دولت به فکر مافیا
شما اهانتی را که نعمت زاده به ملت کرد بیاد آورید
بله از این واضح تر و شفاف تر نمیشه
علی
۱۵:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اینقدر واضحه که راه حل اینو یه بچه دبستانی هم دیگه میدونه. اصلا نیاز به کارشناس خاصی هم نیست. رقیب ندارند خودروسازها.
علی
۱۵:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فقط حرف می زنیم عمل هیچی. تا زمانی که خودرو سازها پول مفت بگیرند و رقیبی نداشته باشند هیچی درست نمیشه. ما که دیگه نا امید شدیم
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چرا می خواهید به مردم بقبولونید که همه ی بدبختیا از تحریمه و اصلا مدیریت ضعیف .سود بالای بانکی سود
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اتفاقا بعضی از بانکهای معروف ترکیه مثل زراعت بانک 21 % درصد به سپرده های بانکی سود پرداخت میکنه میتونید تو گوگل سرچ کنید و تحقیق کنید مشکل از سود بانکی نیست مشکل مدیریت و نبود شفافیت در اقتصاد ترکیه است به عنوان مثال اگر کسی قرار باشه از بانکی در ترکیه وام بگیره باید از هفت خوان رستم رد بشه و کاملا برای بانک باید مشخص بشه که این پول وام به سمت تولید و اقتصاد مولد میره وگرنه وامی پرداخت نمیشه متاسفانه در ایران اشخاصی با رانت و لابی هزاران میلیارد وام میگیرن و میبرن به سمت دلالی
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
احتمالا تحریم اثر مستقیم بر قیمت نخود ولوبیا سیب زمینی میگذارد
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مسئولان ترکیه برای پیشرفت ترکیه تلاش میکنن
"دانا"
۱۴:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اگه برای "پراید" ما هم یه مانیتور بزارن از اینم بهتر میشه
فقط همین یه مورد رو کمتر داره
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۹ دی ۱۳۹۸
مانیتور سنگینه واسش.
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تا زمانی که بازار در دست آقازاده ها و دلالهاست و هزار و یک نفر خواهان دریافت حق حساب و سود از صنایع مختلف هستند و بجای رفاه و جیب مردم به فکر جیب خودشان باشند حال و روز معیشت مردم از اینکه هست بدتر میشه که بهتر نمیشه...
فیلسوف دنیا پرست
۲۱:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خواهشا نگید آقازاده
اقا زاده حججی و امثال ایشون هستند
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
میخوای درست شه؟
شفافیت آرا
نذاریم نماینده ترسو رای بیاره
پیام
۱۷:۳۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
حالت خوبه؟؟؟
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
همین وا جی بای شفاف نیست افتاد
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
بله شفافیت آرا مطالبه عموم ملته و باید در این دوره فقط کسانی به مجلس برند که بخواهند آنرا اجرا کنند.
!!!
۱۳:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
جواب خيلي ساده است! بكارگيري مديران لايق و اصل بر شايسته سالاري و نه رابطه سالاري!! استفاده بهينه از منابع مالي و نه حيف و ميل آن! داشتن عزم ملي و جدي براي پيشرفت و نه تلاش براي پس رفت !!!
تاجی
۱۳:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ماشین سازهامون حاضر نیستن مصرف و کیفیت محصولاتشون رو بروز رسانی کنن بعد اینا با کی میخوان رقابت کنن، با خودشون تا مافیای خودرو تو ایران هستش وضع بهتر نمیشه مگه دو ، سه سال پیش یه بنده خدایی نبود ماشین برقیش رو بخاطر عدم حمایت ،انداخت تو دریا
حمید
۱۳:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چی مون شبیه ترکیه اس
احمدی
۱۷:۰۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
بابا بی انصافی نکن!! ما چیمون شبیه به ترکیس!! باید میگفتی ترکیه چیش شبیه ماست!! ماازلحاظ انرژی نفت وگاز ومعدن و... فکر کنم اول باشیم(تو نتف وگاز که اولیم وبااین میدان نفتی جدید هم فکرکنم تو نفت اول بشیم و..)وروی طلا خوابیدیم اما محروم ترین مردمیم(عمرمون حتی برای برآوردآرزو یک دقیقه داخل ماشین خاموش خوب نمیتونیم بنشینیم) خب چرا؟؟؟ تقصیر مردمه؟؟؟ اما ترکیه چی؟؟ پس باید گفت ترکیه چیش شبیه به ماست نه ما شبیه ترکیه!! عمرمونرفت وهیچی ندیدیم وآخر همفکر کنم
امید
۱۳:۳۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سلام yhc عزیز لطفا پخش کن .. انحصاری بودن صتعت خودرو سازی است . پیشرفت صنعت خودروسازی هم رفع انحصار است و اما اگر بیکاری پیش بیاید برقراری بیمه بیکاری از محل بیمه شخص ثالث که مطمعنا بیمه ها به دلیل متوقف شدن خودرو های نا ایمن مشتاق پرداخت این هزینه خواهند بود.
رضا
۱۳:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چند سال پیش ترکتور سازی یک مدلی از فیات رو می خواست تولید کنه که تقریبا تو مایه های ۲۰۶ بود ولی با دو میلیونو پونصد می خواست ماشین دست مشتری بده و مدل اولیه ساخت و تو نمایشگاه هم گذاشت ولی با شکایت ایران خودرو و سایپا ، اجازه تولید نگرفت . اون زمان ۲۰۶ سیزده میلیون تومن بود . امان از دست باند بازی و انحصار طلبی که مردم رو به خاک سیاه نشونده .
سید فروزان
۱۲:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تفاوت ما و ترکیه در خودرو نیست در شخص است ، تفاوت انجاست که آن شخص ترک از فرانسوی و ایتالیایی استفاده کرده در پیشبرد ، اما در کشور ما بخاطر خیانت بعضی فرانسویان از ما استفاده میکنند
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مافیای خودرو . قطعات خودرو خدایا به زمین گرم بخورد
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با شرکت های انحصاری خودروسازی نمیتوان پیشرفت کرد
حسین شیرازی
۱۲:۴۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
وقتی پارسال سمند و پراید را داخل شهرهای عراق دیدم واقعا خجالت زده شدم که تولیدات کشور من کجا و بقیه ماشین های موجود در عراق کجا.....
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
رانت و انحصار در خودرو سازی کشور
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
این همون ترکیه ای هست که مصرف بنزین و قدرت خریدمون باش مقایسه می کردین. حالا بگید مصرف بنزین کشور بالاست. ترکیه مصرفش پایینه.
ب
۱۶:۰۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
در هر صنعتی بخواهیم پیشرفت کنیم باید سرمایگذاری کنیم ایران دیگه پولی نداره
ضرغام
۱۲:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فقط مدیریت خوب
با گاز ارزان و زیاد کارخانه تولید برق تولید کنیم و برق را به مصرف خودرو و موتور سیکلت برسانیم
هوای سالم خودروی دارای عمر بالا و انسانهای بانشاط
اما دریغ از مدیر باسواد
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خود گاز هم هوا رو آلوده میکنه. انرژی خورشیدی بهتره
امین
۱۲:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
این ماشین بدون هیجانه ،ماشین فقط پراید که با عالم غیب ارتباط پیدا کنی و ملک الموت رو هر لحظه و هر جا ببینی و از لبخندش بهت لذت ببری.
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
واقعیته
please
۱۱:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تا مسولئین بی کفایت در قدرت اند ایران با سرعت آهسته به بیشرفت میرسد ، مسولئینی که از بیگانه ها پول میگیرند تا صنعت کشور رونق نگیرد
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
پیشرفت !؟!!؟؟؟!اینکه پیشرفت نیست این کپی و از رده خارج کردن کپی است.
پیکان متوقف و پژو تولید و باز پژو خارج از رده و....و این داستان وابستگی همچنان ادامه دارد.
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
عجب
فرهنگ
۱۱:۴۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تا وقتی رقیبی برای این دوتا خودرو ساز نباشه وضعیت همینه در گمرک را باز کنید ببین کیفیت چی میشه.
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ده تارقیبم باشه همشو میخرن.
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با این پیشنهادت که، این دو شرکت خودرو ساز ورشکست میشن.
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
هشتاد میلیون نفر باید بپای دو خودرو ساز منتاژ کار یا دلال باید بسوزن . در گمرک باز کنین تا ببینید پراید پنجاه و پنج میلیونی چطور به خاک میشینه ....
ممد
۱۱:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سوال خوبی پرسیدی yjc چطور ترکیه خودروی برقی تولید کرده ؟
خوب جوابش خیلی سادس اقای خبر نگار خیلی ساده به همون راحتی تولید کردن که ما پراید رو تولید کردیم :)
خداییش خسته شدیم با این پیشرفت کشور یکم استراحت کنن مدیران و مسولان خدایی فقط تایییید کن
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
راهکار، خودرو سازی خصوصی وارد عمل شود،
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
وقتی خودروسازی دست دولت و یه عده سیاستمدار پرنفوذ هست و همشون از این خودروهای بی کیفیت و گران منفعت میبرن وضع همین هست.
به اسم خروج ارز ورود خودروها رو بستن خودروهای که با ۱۰۰درصد تعرفه میشد.
تنها راه سپردن خودروسازی به دوست بخش خصوصی و ازاد کردن خودرو با تعرفه پایین هست
ali
۱۱:۲۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خودرو سازهای ما فقط به فکر سود هستن کیفیتو میارن پایین سود بیشتر کنن
اصلا خودرویی که با کیفیت باشه به بازار تحویل نمیدن
مجید
۱۱:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خوب مثل روز روشن هست

مافیای قدرتمند خودرویی

حمایت بی دلیل دولت البته در ظاهر



وقتی خودرو ساز ما پراید از رده خارج را میفروشه و خوبم فروش میره چرا دستمال دوره سرش ببنده !!!!


رقابت را ازاد کنید
اشتغال زایی را بهانه کردن ولی نمیگن چقدر کشته بابت کیفیت پایین این خودرو ها و الودگی هوا ایاجاد میکنن


اینها بهونه هست برای مافیای خودروییی
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
حالا اگه بگیم ایران نمیتونه بسازه دوباره یه سری ها که مشخصن به کدوم سمت ربط دارن میان توئییت میزنن که خودزنی و سیاه نمایی نکنین و مرغ همسایه غاز نیست و ازین حرفا
همونا که توئییت میکنن یه عکس از منظره میذارن میگن اینجا اتریش نیس اینجا توچاله....
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
آی درد بلای اردوغان بخوره تو سرتون هی
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
بابا یکم عدالت داشته باش ادوغان با اینها مقایسه می کنی
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اگر میخواین واقعیت رو بدونین کافیه سالی چند نفر دارن از همین بچها دارن میرن ....
مگه کسی براش مهمه......
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فکر می کنم 40 سال زمان خیلی زیادی است همه رفتن جلو، همه ی کشور ها در رفاه، ما هنوز اول خط هستیم،
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
هيچ وقت خودتون رو با تركيه مقايسه نكنيد
من ايرانيم
اما تركيه لااقل 100 سال از ما جلوتره
ما اگه نفت نباشه هنوز از اينم كه هست بدبخت تريم
الان فكر نكنم هيچ كشوري به اندازه ما فقير و بدبخت باشه
درهاي كشور تركيه به روي همه بازه
و تكنولوژي و صنعت داره
اما ما هيچي نداريم
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
شرایط ما با آنها فرق میکند
ترکیه مگر هشت سال جنگ ناجوانمردانه پشت سر گذاشت ماشاا..رابطه اش هم با آمریکا و اسرائیل هم خوبه!!!!!!!و مردمش هم انتخابهای خوبی میکنند
مسافران عازم سفر ترکیه از ایران هم که اقتصادش را یک زمانی نجات داد.
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ای کاش من رئیس و جز عالیرتبه ترین مقام کشور بودم اولین کاری را که میکردم تمام مفسیدین اقتصادی رانت خوارها و همه کسانی که باعث عدم پیشرفت ایران میشوند را اعدام و به سزای اعمالشان میرساندم
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
به همین آسونی
محمد
۲۰:۴۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اره بخدا فقط اعدااااااااااام.
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مردم با انصاف باشن خداییش به پراید میرسه نه وجدانن
کارو هاکوپیان
۱۰:۵۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ما باید گردشگری رو به سمت ارمنستان ببریم و پول رو ببریم اونجا تا تورکیه از پیشرفت بازبمونه و حمله نظامی ارمنستان به سمت تورکیه کار ترک ها رو یکسره کنه و ترک ها به جهنم بروند همشون
رسول
۱۱:۴۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفم با این طرز فکرت. دنیا به چی فکر می کنه امثال شما به چی فکر می کنه.
علی
۱۲:۳۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
پسرم زیادتندنرومیخوری زمین...
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
همینجوری..؟
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
یه کشور کم جمعیت با تکنولوژی نظامی سطح پایین روسیه و محاصره شده در بین مردمانی عموما مسلمان.
رضا
۱۳:۱۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفانه شما هنوز تو پیچ و خم های تارخ سردرگم تشریف دارید و ذهنتون هنوز درگیر انتقام و جنگ و خون ریزی هست ، و در گذشته غوطور هستید و کاری یا رخدادهای زمان حال و خدای نکرده بفکر توسعه در آینده نزدیک و دور ندارید .
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفم برای شما با این طرز فکر...
ایرانی
۱۵:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
لیاقت تو و امثال تو همین صنعت خودرو سازی و بلکه خیلی بدترش هست. واقعا متاسفم
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فرغونم برات زیاده ک.....
MILAD
۰۳:۳۴ ۰۹ دی ۱۳۹۸
هنوز ترکا رو نشناختی ...
علی خدایی
۱۰:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
البته این را هم نادیده نگیرید که این خودروی که ترکیه میگه ساخت خودش است کاملا دروغ میگوید چرا که این خودرو محصول و طراحیش مال ایتالیا هست و مطمعن باشید اون موتوری برقی که است ساخت دیگر کشور های اروپایی است اگر به تهش نگاه کنیم. چرا که ترکیه نه تحریمه نه در فشار مجامع بین المللی.ترکیه ادعا میکند که هلیکوپتر آپاچی ساخته در حالی که اون هلیکوپتر آپاچی ATAK محصول مشترک ایتالیا فرانسه است و به کلی دیگر محصولات ترکیه همین طور مثلا میگه پهپاد میسازیم تمام پهپاد های که میگی ساخته منو در صدش را خودش قادر هست بسازد این جای سوال دارد اما این جاش معلومه که موتور هایش را از اروپا تدارک میبیند
رضا
۱۳:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
شما همون F35 رو هم در نظر بگیری همین طور که فرمودی تولید میشه همش ساخت آمریکا نیست و هر بخشی از اون تو یک کشوری تولید میشه که ترکیه هم جزو اون کشورها هست .
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
شما بهتره مطالعه ت زیاد کنی اینجور فک کنی بدبخت میشی و کسیم نیس به دادت برسه اونوقت از سومالی هم بدبخت تر میری. ترکیه خودش از اروپاست. شبیه اون داستانی که طرف میره کار میکنه میخونه سوادش بالا میره بعدش نونی که میاد سر سفره میگن نکنه همسایه گنج پیدا کرده
فاضل
۱۰:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تا زمانی که صنعت خودرو در انحصار افرادی خاص باشد, پیشرفت در این صنعت امری محال است....؟!
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مشکل فقط در سیاست های داخلی و خارجی مسئولان عزیز ما هست. تکنولوژی برای کشورهایی مثل ما می بایست تا مرحله ای وارداتی باشد و پس از فراهم شدن زیرساختها مدیریت را بدست گرفت همانطور که در حوزه دفاعی اینچنین بوده است. در حوزه خودروسازی هم اگر در سال های خیلی دور این تکنولوژی و زیرساختهای تولید خودرو در ایران مانند خیلی از صنایع مثل فولاد مس تکنولوژی هسته ای و... ایجاد نشده بود در این شرایط بعد از انقلاب و با وجود تحریم های ظالمانه همین پراید هم نداشتیم.
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مسئولان عزیز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!