سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوت و فن‌های خرید کردن

بسیاری از هزینه های زندگی روزمره به دلیل خریدهای غیرضروری است اگر مهارت خرید کردن را فرا بگیرید می توانید هزینه های خود را کاهش دهید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،اگر شما مهارت لازم برای خرید کردن را فرا نگرفته باشید، به احتمال زیاد بدون آن که خودتان متوجه شوید، هزینه‌های اضافه و هنگفتی را به زندگی خویش تحمیل می‌کنید. امروز به برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای خرید کردن اشاره می‌کنیم.


قانون عرضه و تقاضا

 
یکی از مواردی که در خرید کردن باید به آن توجه کنید، قانون عرضه است. قانون عرضه به ما می‌گوید هرچه عرضه محصولی در بازار بیشتر باشد، قیمت آن پایین‌تر است. مثلاً در تابستان که عرضه گوجه در بازار زیاد است، قیمت گوجه پایین است، ولی در زمستان که عرضه گوجه در بازار کم و تنها گوجه‌های گلخانه‌ای وارد بازار شده است، قیمت آن تا چندبرابر افزایش می‌یابد. پس شما می‌توانید به جای صرف هزینه زیاد برای خرید رب گوجه فرنگی در فصل زمستان، در تابستان به صورت عمده گوجه بخرید و به خودتان کمی زحمت بدهید و رب گوجه درست کنید. سپس در فصل زمستان از رب تولیدی خودتان استفاده کنید.

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید کردن، توجه به قانون تقاضاست. قانون تقاضا به ما می‌گوید هرچه تقاضا برای محصولی در بازار کمتر باشد، قیمت آن پایین‌تر است. مثلاً در فصل بهار و تابستان که کمتر کسی متقاضی خرید پالتوست، قیمت آن پایین است، ولی در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد می‌شود، چون افراد زیادی متقاضی خرید پالتو هستند، قیمت آن افزایش می‌یابد. پس اگر پالتوی شما کهنه شده است و برای زمستان سال آینده نیازمند پالتوی جدیدی هستید، به جای این که در فصل پاییز یا زمستان پالتوی گرانی بخرید، در فصل بهار اقدام به خرید پالتوی ارزان‌تر کنید.
 


قانون عرضه و تقاضا در موارد بسیاری کاربرد دارد و شما با توجه به آن می‌توانید از بسیاری از خرید‌های اشتباه اجتناب کنید و از تخفیف‌های قیمتی زیادی بهره‌مند شوید. با آگاهی از قانون عرضه و تقاضا شما می‌توانید با انتقال تقاضایتان از یک زمان به زمان دیگر، صرفه جویی زیادی در هزینه‌های خود کنید.


کالا‌های جانشین و کالا‌های مکمل

 
در اقتصاد، دو مفهوم به نام کالا‌های جایگزین و کالا‌های مکمل داریم. کالا‌های جایگزین به کالا‌هایی گفته می‌شود که قابل جایگزین شدن هستند. مثلاً گوشت سفید و گوشت قرمز قابلیت جایگزینی دارند یا این که بسیاری از افراد به جای گوشت از سویا استفاده می‌کنند. این کالا‌ها عمدتاً ویژگی‌های مشابهی دارند. کالا‌های مکمل نیز به کالا‌هایی گفته می‌شود که معمولاً همراه با یکدیگر استفاده می‌شوند تا یک نیاز مشخص را برطرف سازند. مثلاً قند و چای، چون معمولاً باهم استفاده می‌شوند کالا‌های مکمل هم هستند. گاهی اوقات با گران شدن یک کالا، با استفاده از کالای جانشین آن می‌توان در هزینه‌ها صرفه جویی کرد.
 


اجتناب از رفتار‌های رمه ای؛ خلاف جریان شنا کنید

 
خیلی وقت‌ها به خاطر انجام رفتار‌های رمه ای، ضرر هنگفتی متوجه افراد می‌شود. منظور از رفتار‌های رمه‌ای این است که عملی را بدون فکر و صرفاً به خاطر این که عده زیادی آن کار را می‌کنند، انجام دهیم. مثلاً گاهی اوقات با اندک افزایش قیمت طلا یا ارز، دلالان بازار با شایعه سازی سعی می‌کنند مردم را به خرید دلار و سکه تشویق کنند، برخی از مردم نیز فریب می‌خورند و به سمت بازار‌های طلا و ارز هجوم می‌برند. عده‌ای دیگر با مشاهده این رفتار مردم تحریک می‌شوند و به خرید سکه و دلار مبادرت می‌ورزند؛ نتیجه این امر صفوف طولانی خرید، افزایش سرسام آور قیمت سکه و دلار و سود کلان فروشندگان خواهد بود. بعد از مدتی که تب بازار خوابید، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و برخی متضرر می‌شوند.

منبع: خراسان
 
انتهای پیام//م.م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سارا نعمتی
۱۴:۰۰ ۰۷ دی ۱۳۹۸
واقعا مطلب جالبی بود مخصوصا برای من که رفیق صمیمی بازار و خرید هستم