به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «بانوی بی نشان» از آن دست کتابهایی است که به مظلومیت حضرت زهرا (س) و چگونگی الگو برداری از این بانوی بزرگوار اشاره دارد. این کتاب توسط حجت الاسلام هادی قطبی تالیف و انتشارات بهار دلها آن را در سال ۹۰ و در ۹۶ صفحه به چاپ رسانده است.
در کتاب «بانوی بی نشان» آمده است:
شرح و تحلیل حدیث: «خیر للنساءلایرینالرجال ولا یراهن الرجال»
از میان سخنان ورفتارهای حضرت فاطمه علیهاالسلام، حدیث فوق در عصر حاضر بسیار مورد شبهه واشکال واقع میشود. به راستی چگونه ممکن است یک زن، نه مردی را ببیند نه مردی او را؟ سؤال دیگر آنکه پس چرا خود آن حضرت به این حدیث عمل نکردوبه کوچه، بازار ومسجد رفت وآمد داشت؟
باید گفت:استفاده حضرت فاطمه علیهاالسلام از کلمه «خیر» خود گویای این حقیقت است که سیره مذکور یک رجحان ومزیت دارد. به دیگر سخن، حضرت فاطمه علیهاالسلام در مقام بیان یک امر ایده آلی وترجیحی است. امری که رعایت آن، بهتر ونیکوتر است ومادامی که ضرورتی پیش نیامده است، عمل به آن بهتر ومطلوب است.
پیام وروح روایت فوق این است که در شرایط ایده آلی که حضور زنان در عرصه اجتماع وارتباط ایشان با نامحرمان، ضرورتی ندارد، مطلوبترین سیره برای بانوان، حضور در منزل، تدبیر مسایل خانواده وپرهیز کامل از نامحرمان است.
اگر زن نیازی به فعالیت اقتصادی نداشته باشد ودر عرصه تعلیم وتربیت نیازی به استاد مرد یا شرکت در کلاسهای مختلط نباشد، برای درمان بیماریهای زنان، پزشک زن به قدر کفایت وجود داشته ورجوع به پزشک مرد هیچ ضرورتی نداشته باشدو..
بهترین سیرۀزندگانی برای بانوان این خواهد بود که در منزل ومحل سکونت وآرامش خود قرار بگیرندوبه شئون خانوادگی (اعم از تدبیرمنزل، تربیت فرزند، همسرداری، کمک به خود کفایی خانواده و.) بپرازدواگرهنری هم ندارد، زمینۀانجام ظهور آن را در منزل فراهم آورندواگر نیازی به تعلیم وتعلم دارند، آن را در ارتباط با دیگر خواهران دینی ودر مراکز مخصوص بانوان به سامان رسانند؛ بنابراین حکم بیان شده در روایت، یک توصیه اخلاقی ترجیهی است، نه یک حکم قانونی تکلیفی.
فرمودۀحضرت زهرا علیهاالسلام بدین معناست که قرار گرفتن زن در منزل ودوری او از همه نامحرمان-اگر ممکن باشدومرجحی در کار نباشد-باعث ایجاد ودوام وآرامش لازم برای انجام وظایف زنانه ومادرانۀ او در عرصۀ خانواده ودر نتیجه، بهترین زمینه ساز کمال معنوی زن در راستای قرب به خدا خواهد بود.
وهمین است حکمت بیان دیگر آن حضرت که فرمود:
«نزدیکترین حالت زن به خدا، آن زمانی است که در خانه خود میماند وبه تربیت فرزند وامور خانواده میرسد».
دلیل بر رجهانی بودن حدیث حضرت فاطمه علیهاالسلام، رفتار خود آن حضرت است. سیره رفتاری حضرت فاطمه علیهاالسلام نشان دهنده صحنههایی از حضور فعال آن حضرت در عرصۀ اجتماع است. برای نمونه ایشان هر هفته روزهای شنبه به سوی مزار شهدای احد میشتافت وبرای حمزه ودیگر شهدای احد، طلب آمرزش وعلو درجات می کرد.
آن حضرت پس از هجران پدرش، حمایت از امامت را وظیفه خود دانست ودر این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکردوبارها وبارها در صحنه اجتماع حاضرشدوخطبههای بی نظیری ایراد فرمود.
فاطمهای که میفرمایدبرای زن بهتراست که نه او هیچ مردی را ببیند ونه هیچ مردی اورا ببیند، آنگاه که مصالح جامعه ونظام اسلامی را در خطر میبیند، به سوی مسجد میشتابدودر حضور جمع کثیری از مردان مهاجر وانصار غاصبان حکومت را به محاکمه میکشاند. چنین صحنه هایی، مؤید این حقیقت است که فرمودۀ قبلی ایشان یک امر رجحانی است که در شرایط ایده آل مصداق مییابد. واین همان امری است که پیشتر متذکر شدیم که توجه به عنصر مکان وزمان نقش مهمی در چگونگی تأسی به اسوه هارا دارد.
نمونههای دیگری که نشان دهندۀرفتار زنان وحضور آن سروران در میان اجتماع ونقش مهم آنان باشد، مؤید لزوم توجه به عنصر مکان وزمان در تأسی به الگوهاست.
حضرت خدیجۀکبری علیهاالسلام تاجر معتبری بود که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله کارگزار مشاربۀ ایشان بودند. پیامبر صل الله علیه واله با سرمایه خدیجه ودر صدرکاروان تجاری اوبه مسافرت وتجارت می پرداخت وآنگاه از سود تجارت، حق عمل خود را برمی داشت وباقی مانده سود اصل سرمایه را به خود خدیجه باز میگرداند. بانوی بی نشان صفحه/۱۳
انتهای پیام/