حسین ساجدی مدیر کانون سردفتران و دفترداران استان فارس در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ۴۴۳ سردفتر (دفتریار اول و دوم) اسناد رسمی در استان فعالیت دارند، گفت: در هر دفترخانه حداقل ۳ تا ۱۰ کارمند مشغول به فعالیت هستند.
او معتقد است که سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی یک قشر زحمتکش و دارای سلامت نفس هستند و در پاسخ به سوالی درباره هزینههای دفاتر اسناد رسمی، گفت: هیچگونه حقوقی از دولت دریافت نمیکنند و به صورت حاکمیتی زیر نظر قوه قضائیه اداره میشود.
ساجدی، تنظیم اسناد، گواهی امضاء، سند اقرارنامه، سند تعهد، وکالت نامهها را از مهمترین وظائف سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی برشمرد.
رئیس کانون سردفتران و دفترداران فارس، تعداد اسناد ثبت شده دقیق در استان را اعلام نکرد و در خصوص در آمد دفاتر، اظهار داشت: درآمد دفاتر اسناد رسمی بسیار پائین است و حتی هزینه خود دفتر هم به سختی تامین و به دست میآید.
او همچنین با بیان اینکه کمبود دفترخانه اسناد رسمی نداریم، تصریح کرد: دفاتر از چهار مرجع رسمی شامل سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی و کانون سردفتران و دفتریاران، نظارت میشوند بنابراین تخلفات در این حوزه بسیار پایین است.
ساجدی گفت: با توجه به کمبود سند خوشبختانه تخلف در استان کم شده است و اگر تخلفی هم صورت بگیرد عمدی نیست و اشباع بوده است.
رئیس کانون سردفتران و دفترداران استان فارس اظهار کرد: اگر سردفتری تخلف کند بازرسان این تخلف را در دفتر بررسی کرده و به دادگاه انتظامی اعلام و دادگاه رای به تذکر کتبی، انفصال، جریمه نقدی و شاید تبرئه خواهد کرد.
محمود چمن سرا معاون اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به سیستمی و الکترونیکی شدن ثبت اسناد، این فرایند را گامی ارزشمند در جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی و تضییع حقوق مردم برشمرد و گفت: تا پایان آبانماه یک میلون و ۱۰۳ هزار سند توسط بازرسان مورد بررسی قرار گرفته است.
او اظهار کرد: شهروندان اگر شکایتی از دفاتر اسناد رسمی داشته باشند میتوانند به بلوار همت جنوبی اداره کل ثبت ثبت اسناد و املاک فارس مراجعه کنند.
چمن سرا ادامه داد: از هفته گذشته در سامانه سازمان ثبت بحث استعلام اصالت سند مالکیت قرار گرفته و عموم مردم می توانند با مراجعه به سامانه www.ssaa.ir از اصالت سند اطلاع یابند.
انتهای پیام/