یکی از گروههایی که با اعمال سهمیه بندی بنزین با مشکل مواجه شدند، رانندگان تاکسیهای اینترنتی بودند؛ ۶۰ لیتر بنزین بدون شک کفاف پیمایشهای طولانی آنها را نمیداد و این موضوع میتوانست به طور کلی عملکرد این شرکتها و شغل هزاران نفر را در معرض تهدید قرار دهد. سر و صدای رانندگان و شرکتها به سرعت در فضاهای خبری پیچید و در نهایت به گوش مسئولان این حوزه رسید.
بیشتر بخوانید: کاهش ۲۳ میلیون لیتر مصرف سوخت پس از سهمیه بندی/اعلام زمان واریز یارانه آذرماه
گستره این خبر باعث شد در فاصله کمتر از یک روز امیر وکیل زاده مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره سهمیه تاکسیهای اینترنتی اعلام کند: به کلیه رانندگان مورد تایید از سوی شرکتهای معتبر که دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا شهرداریها بوده و مورد تایید وزارت کشور هستند، در صورتی که در ماه بیش از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند، در ابتدای ماه بعد، اعتبار سهمیه معادل اختلاف قیمت سوخت آزاد و یارانهای پیمایش، تخصیص داده میشود.
او افزود: این اعتبار به کارتهای بانکی اعلام شده توسط شرکتهای مسافربر اینترنتی با ساز و کار تعیین شده توسط این کارگروه به حساب ذینفعان (مالک خودرو و یا نماینده قانونی وی) واریز خواهد شد.
با اعلام این خبر آرامش به شبکه تاکسیهای اینترنتی بازگشت و فعالیت رانندگان از سر گرفته شد؛ اگر چه بنا بر اظهارات مصرف کنندگان میزان کرایه حملونقل تاکسیهای اینترنی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، اما مطابق گذشته به فعالیت خود ادامه میدادند و اختلالی در عملکرد آن ها به وجود نیامد.
روزها گذشت و خبری از واریز اعتبار سوخت رانندگان تاکسیهای اینترنتی نشد تا روز ۵ آذر که کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار با اشاره اینکه سهمیه بنزین آژانسهای اینترنتی که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار براساس پیمایش خواهد بود و امروز دوشنبه به کارتهای سوخت آنها واریز خواهد شد گفت: اتحادیه آژانسهای تلفنی به سازمانهای استانی صنعت و معدن و اتاقهای اصناف مراجعه کنند و فهرست خودروهای تحت پوشش را به مرکز ارسال کنند تا وزارت کشور و وزارت نفت نسبت به واریز سهمیه سوخت آنها نیز اقدام کنند.
بر این اساس اغلب رانندگان این شرکتها اعتبار مقرر شده را مطابق شرایطی که پیش از این مقرر شده بود دریافت کردند، اما کماکان رانندگان بسیاری وجود دارند که نسبت به دریافت نکردن اعتبلر دکر شده معترض هستند.
طبق اظهارات تمام شرکتهای فعال در این حوزه؛ اعتبار در نظر گرفته شده برای تمام رانندگان به دست آنها رسیده است مگر در موارد خاصی که اختلالی در واریز به حساب آنها وجود داشته باشد؛ این اعتبار حفط شده و با اصلاح اشکال، مجموع طلب رانندگان به حساب آنها واریز خواهد شد.
ژوبین علاقبند مدیرعامل شرکت اینترنتی تاکسی اسنپ در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به برخی از گلایه های رانندگان اسنپ مبنی بر واریز نشدن حق بنزین آنها به کارت بانکی گفت: در پاسخ به انتقاد برخی از رانندها مبنی بر دیرکرد پرداخت اعتبار هزینه بنزین باید بگویم ما همکاری خوبی با وزارتخانههای نفت و کشور داریم و اطلاعات رانندهها با ۳ مرجع مختلف راستی آزمایی می شود.
مدیر عامل شرکت اینترنتی تاکسی اسنپ افزود: سامانه ثبت اسناد، سامانه ناجا (برای استعلام وضعیت خودرو) و سامانه بانک مرکزی (جهت تطبیق شماره کارت با راننده) ۳ نهادی است که استعلام رانندگان تاکسی های اینترنتی را انجام میدهند.
علاقبند با تاکید بر این نکته که تعداد رانندگان حاضر در شرکت تاکسیهای اینترنتی نزدیک به ۲ میلیون نفر است، بیان کرد: استعلام و تعیین وضعیت ۲ میلیون راننده امری زمان بر است و به همین دلیل این امکان فراهم نشد تا در بازه زمانی از پیش وعده داده شد حق بنزین رانندگان اسنپ به کارت بانکی آنها واریز شد.
او گفت: رانندههای خود را به وزارت کشور اعلام میکنیم و وزارت کشور پس از پایش اسامی نهایی را به وزارت نفت اعلام میکند تا این وزارتخانه اعتبار بنزین را به کارتهای رانندگان واریز کند و این موضوع بیانگر این است که پولی به حساب وزارت کشور و یا اسنپ واریز نمی شود.
مدیر عامل شرکت اینترنتی تاکسی اسنپ با تاکید بر این نکته که بخشی از تاخیر ایجاد شده در واریز اعتبار سوخت رانندگان به دلیل ایراد در کارتهای بانکی رانندگان بود ادامه داد: در حال حاضر اصلاح کارتهای بانکی رانندگان در حال انجام است و امیدواریم این هفته اعتبار هزینه سوخت رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ به همراه سهمیه هفته گذشته به کارت بانکی آنها واریز شود.
علاقبند با تاکید بر این نکته که ما با توجه به افزایش نرخ بنزین، بهای سفر را افزایش ندادیم گفت: به دلیل ایجاد توان مالی برای سوخت گیری، ما از منابع اسنپ مبلغی به شکل وام در اختیار رانندگان قرار دادیم و پس از واریز سهمیه اعتباری آنها این پول از سوی رانندگان بازپرداخت می شود.
او تصریح کرد: امیدواریم با ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاهها از هفته آینده اعتبار سوختگیری رانندگان به صورت هفتکی پرداخت شود.
نگار عرب مدیر روابط عمومی شرکت تپسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت واریز نشدن اعتبار سهمیه سوخت تاکسیهای اینترنتی اظهار کرد: روز شنبه هر هفته میزان پیمایش رانندگان این شرکت به وزارت کشور، به عنوان متولی اصلی رسیدگی به این امر، ارسال میشود. تنها رانندگانی مشمول دریافت اعتبار خرید سوخت خواهند شد که طی هفته بیش از ۴۷ کیلومتر پیمایش داشته باشند که مقدار آن ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و سقف ۳۰۰ لیتر برای آن در نظر گرفته شده است.
او بیان کرد: رانندگانی که این اعتبار را دریافت نکردهاند ممکن است دو علت داشته باشد؛ یا به سقف ۴۷ کیلومتر در هفته دست پیدا نکردهاند یا در استعلامهایی که وزارت کشور از رانندگان انجام میدهد اختلالاتی وجود دارد که باید برطرف شود و میتواند به پلاک خودرو، اطلاعات حساب و موارد از این قبیل مربوط باشد.
عرب با تاکید بر این که شرکتها تنها وظیفه ثبت و ارایه میزان پیمایش خودروها را دارند، گفت: اطلاع رسانیهای لازم برای رانندگانی که با اختلال برای دریافت سهمیه مواجه هستند انجام شده و حتی صفحهای جداگانه برای کمک به رانندگانی که با مشکل ثبت حساب مواجه بودهاند به وجود آمده است.
او تصریح کرد: سهمیه افرادی که سهمیه به آنها تعلق گرفته شده، اما به هر دلیلی به دست آنها نرسیده است، حفظ شده و بعد از اصلاح اشکالات به دست آنها خواهد رسید.
او ادامه داد: سهمیه در نظر گرفته شده از طرف وزارت کشور تا سقف ۳۰۰ لیتر است که پاسخگوی حدود ۴ هزار کیلومتر پیمایش است، اما علاوه بر این سهمیه، شرکت تپسی به رانندگانی که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در هفته پیمایش داشته باشند، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ هزار تومان کمک هزینه پرداخت می کند.
یکی از رانندگان اسنپ در گفت و گو با اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر کم و کاستی های موجود در اسنپ، عدم پرداخت مابه التفاوت ما را هم درگیر کرده است.
او گفت: با وجود سفرهای زیاد لیست سفرها را برای دریافت مابه التفاوت به مدیر مسئول ارائه کردم و حتی پیام دریافت مابه التفاوت را هم کرفتم اما چیزی به من پرداخت نشده است!
امیروکیل زاده مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این باره بیان کرد: تاکسی های اینترنتی علاوه بر ۶۰ لیتری که همانند خودروهای شخصی می گیرند به صورت اعتبار و براساس پیمایش و لیستی که از وزارت کشور دریافت می کنیم، شماره حساب هایشان را دریافت و مابه التفاوت را به کارت هایشان به صورت اعتبار واریز می کنیم.
روابط عمومی شرکت اسنپ هم در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت واریز نشدن سهمیه برخی رانندگان بیان کرد: سهمیه بنزین رانندگان تاکسیهای اینترنتی مابهتفاوت ریالی قیمت بنزین آزاد با قیمت پایه بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان در مجموع این تاکسیهاست. پیمایش رانندگان بر اساس کیلومتر طیشده از زمان قبول درخواست سفر تا پایان سفر محاسبه میشود.
او افزود: شرط تخصیص پیمایش حداقل ۴۷کیلومتر در هفته در مجموع تاکسیهای آنلاین است و سقف پیمایش مورد قبول برای تخصیص سهمیه ۱۰۰۰کیلومتر در هفته (با مبنای هر صدکیلومتر، ۷لیتر) است. بدین ترتیب سقف سهمیه تخصیصیافته به هر راننده تاکسی اینترنتی ۷۰لیتر در هفته برای خودروهای تکسوز و ۴۲لیتر در هفته برای خودروهای دوگانهسوز است. این سهمیه مازاد بر ۶۰لیتر سهمیه ماهانه هر خودرو است.
روابط عمومی شرکت اسنپ تصریح کرد معیار چگونگی سهمیهبندی بنزین برای تاکسیهای اینترنتی و میزان آن به طور کامل از سوی وزارت کشور تعریف و تعیین شده و تاکسیهای اینترنتی هیچگونه دخل و تصرفی در آن نداشتهاند. سهمیه مذکور مستقیما از سوی وزارت نفت در قالب اعتبار به کارت بانکی هر راننده واریز میشود و این تصور که در اختیار تاکسیهای اینترنتی قرار میگیرد از اساس اشتباه است. این اعتبار تنها برای خرید بنزین و در جایگاههای سوخت قابل استفاده است. پیگیریهای مدیران تاکسیهای اینترنتی موثر بوده و سهمیه ۳هفته نخست رانندگان این سامانهها واریز شده است.
او ادامه داد: اسنپ، از روز اعلام سهمیهبندی بنزین تا زمان واریز اولین سهمیه، برای حمایت از رانندگان خود، طرح گسترده اعطای کمکهزینه بنزین را در پیش گرفت. در این طرح کمکهزینهای به صورت وام برای جبران افزایش قیمت بنزین به حساب کاربران راننده واریز کردیم تا به این ترتیب خدمترسانی به مسافران و رانندگان را تضمین کنیم و رانندگان بتوانند تا زمان واریز سهمیه مربوطه مثل گذشته به کار خود ادامه دهند.
او گفت: این کمکهزینه به کاربران رانندهای تعلق گرفت که از فعالیتشان در ناوگان اسنپ بیش از ۳ماه گذشته بود و بیش از ۵۰کیلومتر در روز (تا سقف ۱۵۰کیلومتر) فعالیت داشتند. به همین منظور پنلی ساخته شد و رانندگانی که در آن عضو شدند و واجد شرایط بودند از کمکهزینه اسنپ بهرهمند شدند. بیش از ۳۵۰هزار راننده از کمکهزینه اسنپ استفاده کردند و استقبال خوبی از این طرح حمایتی به عمل آمد. همچنین با تخصیص میلیاردها تومان پاداش تلاش کردیم، تا ضمن ثابت نگهداشتن قیمت سفرها، درآمدزایی رانندگان را بهبود بخشیم.
روابط عمومی شرکت اسنپ بیان کرد: از شنبه (۳۰آذر) نیز کمپین ۱۰۰۱ را آغاز کردیم تا رانندگان علاوه بر دریافت اعتبار سهمیه سوخت از شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، کمکهزینه خرید بنزین (ویژه پیمایشهای بالای هزار کیلومتر در هفته) دریافت کنند و به این ترتیب دیگر نگرانی بابت هزینه بنزین نداشته باشند. نحوه محاسبه هزینه دریافتی به این صورت خواهد بود که هر رانندهای که ۱۰۰۰کیلومتر اولیه خود را در طول یک هفته در سفرهای اسنپی پیمایش داشته باشد، به ازای هر ۱۰۰کیلومتر مازاد بر۱۰۰۰هزار کیلومتر اولیه ۱۰هزار تومان هزینه خرید بنزین دریافت خواهد کرد.
او افزود: برای نمونه رانندهای که در پایان هفته هزار و ۲۲۵کیلومتر در سفرهای اسنپی پیموده باشد، بابت ۲۲۵کیلومتر مازاد، مبلغ ۲۲هزار و ۵۰۰تومان دریافت خواهد کرد. هزینه محاسبه شده شنبه هر هفته به اعتبار اسنپی رانندگان افزوده میشود. در ادامه برای حمایت هر چه بیشتر از رانندگان خود مبلغ کمکهزینه خرید بنزین را افزایش دادیم و از شنبه (۷ دی) به ازای هر ۱۰۰کیلمتر مازاد مبلغ ۲۰هزار تومان کمکهزینه به رانندگانی که ۱۰۰۰کیلومتر اولیه خود را فقط در اسنپ پیمایش داشته باشند پرداخت خواهد شد. این کمکهزینه هدیهای حمایتی است که اسنپ برای رانندگان ناوگانش درنظر گرفته و امیدواریم تاثیر مثبتی بر درآمدزایی رانندگان داشته باشد.
بر اساس این گزارش با توضیحات ارایه شده به نظر می رسد حقی از رانندگان ضایع نخواهد شد و تمام شرکتها قصد پشتیبانی از رانندگان را دارند؛ وزارت کشور و وزارت نفت متولیهای اصلی رسیدگی به حقوق رانندگان هستند و اختلالات جزئی این دو نهاد باعث مشکلات فعلی شده است. با گذشت ۲ ماه از اجرایی شدن سهمیه بندی بنزین مسئولان امر باید فکری به حال این قبیل از رانندگان نیز کنند.
گزارش از مصطفی محبی
انتهای پیام/
واقعا واسه شرکت اش متاسفم فقط پورسانت خودش براش مهمه
۱) از سر نیاز و بدبختی با همین شرایط کنار بیایم و کم کم بدبخت تر بشیم.طوریکه تو یه هزینه ۱۰۰ تومنی برای خودروی خودمون یا اعضای خونوادمون تو گل گیر کنیم و بمیریم.
۲) همه این شرکتها رو از اسنپ و تپسی گرفته تا بقیشون تحریم کنیم.
دوستان اینها متاسفانه و صادقانه ما رو آدم به حساب نمیارن و تنها چیزی که براشون مهمه کمیسیون و عوارض کوفتی خودشون و منافع مسافره .اونهم برای درآمدخودشون نه احترام به مشتری.
دوستان و همکاران عزیز و گرامی؛ این آخرین فرصته و عاجزانه از همتون خواهش میکنم بخاطر خونواده خودتون هم که شده بیاید متحد بشبم و اعتصاب کنیم.
از سه ماه پیش که شرکت اسنپ برای بنده سهمیه سوخت واریز کرد تا چندروز پیش که سومین مرحله رو واریز کرد تا کنون موفق به برداشت سهمیه سوخت خود نشده ام زیرا دستگاه کارتخون پمپهای بنزین پس از وارد کردن کارت عابر و دادن رمز کارت که چهار شماره اخر کد ملی میباشد گزینه اعتباری مینویسه رمز کارت نامعتبر میباشد و این مشکل بسیاری از ما رانندگان اسنپ میباشد که متاسفانه توی سه ماه گذشته بیشتر از پنجاه بار با اسنپ و به پرداخت ملت تماس گرفتم که متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است
لطفا به بفرمایید تکلیف من چیست ؟؟؟
سپاسگزارم
از باشگاه محترم خبرنگاران خواهش می کنم تا احقاق کامل حقوق این قشر ضعیف یعنی رانندگان که از این راه دارند نان در می آورند از تهیه گزارش و پیگیری هایشان به عنوان رسانه و صدای مردم دست برندارند مگر بابت هر صدکیلومتر 7 لیتر برای این خودروهای بی کیفیت جوابگو هست این ماشین ها که تولید داخل هست از خارج نیومده یعنی کسانی که قیمت گذاری می کنند نمی دانند به ازای هرصد کیلومتر 7 لیتر پاسخگوی موتور های پرمصرف این ماشین ها نیست چرا ظلم می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کرایه ها رو درست کنید
تاکسی که ماهیانه خدا لیتر بنزین داره کرایه رو افزایش دادند
ما که ۶۰ لیتر داریم واسه تعریف پیک و پتی همینجور موندیم
کدوم سهمیه؟ماکه همش بنزین آزادمیزنیم بسه دروغ بسه واقعا خجالت بکشید
که ایران صد سال عقب هست !
بر اساس چه مبنایی و چه ماشینی هر ١٠٠ کیلومتر توی شهر ٧ لیتر؟
فقط ماشینهای هیبرید این مقدار رو میسوزونن که مطمئنا اسنپ نیستن!!!
اسنپ یک ریال اعتبار هم برای بنده واریز نکرده
بنزین آزاد مثل اژدهای دو سر پولامو داره میخوره
فقققققط حرررررررف
هیچوقت درد من راننده رو درک نخواهید کرد
اولا بنزین اختصاص یافته اصلا برای راننده تاکسی اینترنتی که توی تهران یا کرج به صورت تمام وقت کار میکنه کافی نیست.
دوما تاکسی های اینترنتی به دلیل رقابت با هم کرایه ها رو خیلی ارزون کردند حتی ارزون تر از قبل گرون شدن بنزین؛ چرا که اونا فقط به فکر در آمد خودشون هستند و سیستم قیمت گذاری بسیار نادرستی دارند. مثلا چند روز پیش کرایه از کرج تا نیاوران رو ۳۵ تومن زده که در بهترین شرایط حدود ۵ الی ۶ لیتر بنزین میخاد و با احتساب کمیسیون حدود ۲۰ تومنش میره در ضمن هزینه روغن و لاستیک و سایر مواردش رو در نظر نگرفتیم. ما نمیگیم کرایه هارو گرون کنند فقط قیمتها منطقی باشه که نه مسافر ضرر کنه و نه راننده.
سوما با همه این تفاسیر با فرض اینکه حتی بنزین سهمیه ای نا محدود در اختیار ما قرار بدهند بازهم باید کرایه ها رو افزایش بدن چون قیمت بنزین نسبت به قبل ۵۰ درصد گرون شده و از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ رسیده.
لطفا پیگیری کنید..
با تشکر