سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ائتلاف البناء رئیس‌جمهور عراق را به نقض قوانین متهم کرد

ائتلاف البناء در بیانیه‌ای از اقدام برهم صالح در معرفی نکردن نامزد این ائتلاف برای نخست‌وزیری عراق انتقاد و او را به نقض قوانین متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از السومریه نیوز، ائتلاف البناء -بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق- به رهبری هادی عامری، در بیانیه‌ای از اقدام برهم صالح، رئیس جمهور این کشور، در معرفی نکردن نامزد این ائتلاف برای نخست‌وزیری انتقاد کرد.

ائتلاف البناء در بیانیه‌ خود اعلام کرد: از روز اول اعلام نتایج انتخابات پارلمان در سال ۲۰۱۸ بر حصول توافق برای حفظ صلح داخلی و پرهیز از وقوع بحران و مشکلات برای مردم عراق که تازه کامشان با پیروزی بر داعش شیرین شده بود تاکید کردیم و برای تقویت این توافق نسبت به تضییع حقوق خود به عنوان فراکسیون بزرگتر که در جلسه اول پارلمان مشخص شد، سکوت کردیم.

این بیانیه افزود: عبدالمهدی (نخست‌وزیر مستعفی عراق) را به عنوان نامزد نخست وزیری با توافق دیگر تشکل‌ها معرفی و پس از استعفای نخست وزیر نیز بر ادامه همان روند و مکانیزم برای انتخاب جانشین تاکید کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: رئیس جمهور به سیاست تضییع وقت و نامه‌نگاری با این و آن متوسل شد و به مهلت قانونی پایبند نشد که این موضوع ما را بر آن داشت تا با ارائه ادله مستند اعلام کنیم که فراکسیون بزرگتر هستیم و بر اساس آن، نامزد خود را برای سمت نخست وزیری به رئیس جمهور معرفی کردیم، اما با اصرار رئیس جمهور بر نقض قانون اساسی و رد مکلف کردن نامزد معرفی شده بر تشکیل دولت به بهانه مخالفت برخی طرف‌ها غافلگیر شدیم.

البناء در ادامه بیانیه خود آورده است: ائتلاف البناء باری دیگر برپایبندی کامل خود به قانون اساسی که مرجعیت دینی نیز خواهان آن است تاکید و قاطعانه هرگونه توجیه و یا تلاش برای دور زدن قانون اساسی را رد می‌کند. نقض قانون اساسی از سوی کسی که باید حافظ آن باشد کشور را به سمت آشوب سوق می‌دهد و این به نفع هیچکس جز دشمن نیست. نقض قانون و رد ماموریت نخست وزیر مکلف نتایج متناقض با خواسته‌های مردم و معترضان را به دنبال خواهد داشت. از پارلمان می‌خواهیم تا اقدامات قانونی را علیه رئیس جمهور به دلیل نقض قانون و خیانت به سوگندی که یاد کرده است، اتخاذ کند.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که ساعاتی پیش صالح اعلام کرد مخالف نامزدی اسعد العیدانی، گزینه پیشنهادی ائتلاف البناء، است و بر اساس قانون اساسی نمی‌تواند گزینه پیشنهادی ائتلاف اکثریت را اعلام نکند ولی برای اینکه ناقض قانون اساسی نباشد، آمادگی دارد تا از سمتش استعفا کند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.